طراحی شبکه تعاونی زنجیره تامین کشاورزی ضمن افزایش کارایی، کاهش هزینه های مبادلاتی و تسهیل دستیابی مستقیم مشتریان به تولیدکننده، باعث سهم بری حداکثری کشاورزان از ارزش افزوده تولید و بهینه سازی چرخه واسطه گری می شود.

به گزارش یزدفردا: گروه تعاونی پیشگامان با بهره گیری از خرد جمعی و جلب اعتماد و مشارکت و همراهی مردم و بهره مندی از تجمیع سرمایه های خرد آن ها  و با مدل تعاونی سهامی- سرمایه گذار در حوزه های آی تی، لجستیک، کشاورزی، انرژی، تولید، استارتـاپ و نوآوری در راستای ایجاد زنجیره تامین فراگیر فعالیت دارد.

بی شک، تعاون به عنوان یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور در کنار دولت و بخش خصوصی در بسیاری از برهه های حساس، گره‌گشای مشکلات اقتصادی بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات خود در خصوص تعاون فرمودند: بنده اعتقاد زیادی به تعاونی ها دارم، تعاونی ها برای اقتصاد ما بسیار پدیده مطلوب و با برکتی هستند با جمع آوری سرمایه های خرد، تک تک افراد را توانمند و اشتغال فراوان ایجاد می کنند. رهبری خواستار کمک و همراهی مسئولین جهت شبکه سازی تعاونی ها برای به وجود آمدن مجموعه های عظیم شد.

گروه تعاونی پیشگامان از مجموعه های است که موفق شده در بخش های مختلف همچون کشاورزی که نمونه بارز آن توزیع هوشمند کالای اساسی بازرگام است این شبکه سازی ها را انجام دهد.

طراحی شبکه تعاونی زنجیره تامین کشاورزی ضمن افزایش کارایی، کاهش هزینه های مبادلاتی و تسهیل دستیابی مستقیم مشتریان به تولیدکننده، باعث سهم بری حداکثری کشاورزان از ارزش افزوده تولید و بهینه سازی چرخه واسطه گری می شود.

زنجیره تامین حوزه کشاورزی در گروه تعاونی پیشگامان بر اساس نیازسنجی این بخش شامل: خرید، تامین، توزیع میوه و کالاهای اساسی به صورت پایگاه لجستیکی است.

با وجود شرایط و زیر ساخت های لازم از جمله بستر مناسب و کامل IT،  سردخانه با ظرفیت ۱۵ هزار تن همچنین مجوز اپراتوری پست و سامانه آنلاین ” بازرگام” امکان این را به مشتریان می دهد تا اقلام مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و صرفه جویی در وقت و هزینه، و حذف واسطه ها در محل تحویل بگیرند.

سامانه بازرگام (پلتفرم زنجیره تامین فرآورده های کشاورزی) در حال حاضر توزیع کننده کالاهای اساسی از جمله مرغ منجمد، تخم‌مرغ، شکر، روغن و برنج با قیمت مصوب دولت است. یکی از ارکان اصلی رویکرد امنیت غذایی توزیع هوشمند و دسترس بودن آسان برای همه مردم است که بازرگام به خوبی این رسالت را در کشور انجام می دهد.

اتحادیه تخصصی امور زیر بنایی پیشگامان در راستای هر چه بهترشدن زنجیره تامین خود اقدام به شبکه سازی از شرکت های ذیل شامل سردخانه های گروه تعاونی پیشگامان کویر، بازرگام، اکوبار، پارسی پست (نخستین اپراتور پست تعاونی کشور)، شرکت تعاونی فرآورده های میوه ای و آبمیوه پیشگامان کویر، شرکت تعاونی حمل و نقل پیشگامان ترابر بندرخشک، شرکت تعاونی پیشگامان ترابری ریلی نوین پارس، شرکت تعاونی حمل و نقل سراسری پیشگامان لجستیک بندرخشک، شرکت تعاونی پیشگامان تک نیروی کویر، شرکت تعاونی پیشگامان مسیر طلایی نور، شرکت تعاونی پترو صنعت پیشرو بندرخشک پیشگامان و شرکت خدمات فنی حمل و نقل ریلی راهبران مشتاق کرده است.

احداث گلخانه های پیشرفته هیدروپونیک در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار، مذاکره با وزارت جهاد کشاورزی و صندوق شکوفایی برای سرمایه گذاری جهت راه اندازی لاین بذر، احداث سیلوی ۱۶ هزار و پانصد تنی جهت انبارش نهاده های دامی در بندرخشک پیشگامان از دیگر برنامه های در حال پیگیری گروه تعاونی پیشگامان در حوزه کشاورزی می باشد.

یکی از دلایل ماندگاری سازمان ها به روز بودن آنها است در آینده تقریبا کسب و کارهای سنتی بی اثر خواهند شد. امروزه تمام دنیا بر دارایی نامشهود خود تاکید دارند ما نیز باید به سمت دارایی های نامشهود برویم.

با این ایده و با هدف حمایت و پشتیبانی از استارتاپ ها و جوانان نخبه که ایده های بسیار خوبی را به مرحله اجرا رسانده اند مرکز شتابدهنده پیشگامان، اولین شتابدهنده تعاونی تاسیس شد. حمایت از کسب و کارهای نوین، ایده های جدید و شرکت های دانش بنیان از جمله فعالیت های این مرکز شتابدهنده می باشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا