مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: در کشورهای توسعه یافته 40 درصد منابع آب تجدیدشونده برداشت می‌شود این در حالی است که در کشور ما در بسیاری از دشت ها بیش از100 درصد و در استان یزد به میزان 130درصد از منابع آب تجدید پذیر برداشت می شود.

به گزارش یزدفردا: محمدمهدی جوادیان زاده" صبح امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بافق و در راستای برنامه رویداد آبی این شهرستان با اشاره به وضعیت بی‌آبی در کشور و خاصه استان یزد و شهرستان صددرصد کویری بافق اظهار کرد: در زمان تدوین برنامه سازگاری با کم آبی استان دچار یک چالش اساسی در مورد برنامه تعریف شده  آب قابل برنامه ریزی شدیم به نحوی که در این برنامه میزان برداشت آبی که برنامه ریزی شده با میزان برداشت استان یزد همخوانی نداشت.

وی با بیان این‌که استان یزد یک استان کشاورزی، صنعتی، معدنی و روبه رشد جمعیتی است و میزان مصارف یا تخلیه استان بیش از منابع موجود می باشد افزود: با پیگیری‌های پی در پی مقرر شد برای استان یزد برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته شود که در وهله اول با اجرای برنامه تعادل بخشی افت سفره‌ها را به صفر برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با ابراز نگرانی ازادامه خشکسالی‌ها و آسیب‌هایی که معلول این خشکسالی خواهد بود گفت: برنامه سازگاری با کم آبی براین اساس نوشته شده که هیچ درختی خشک نشود و هیچ کشاورزی آسیب نبیند و اگر ما این برنامه را به طور کامل اجرا کنیم طبق گزارش جهاد کشاورزی استان ۳۲ هزار هکتار از اراضی خشک خواهد شد.

جوادیان‌زاده برتعامل کشاورزان و مدیران آب استان تاکید کرد و برگزاری جلسات با کشاورزان و بهره‌برداران را بسیار با اهمیت خواند و گفت: شنیدن مشکلات و پیشنهادهای کشاورزان و  و راهنمایی های کارشناسان می تواند راهگشایی برای عبور از مشکلات باشد.

محمدعلی صمیمی،‌ سرپرست فرمانداری بافق نیز در این جلسه با بیان این‌که این شهرستان در استان یزد کویری‌ترین منطقه است و باید به طور ویژه دیده شود گفت: مردم این شهرستان با وجود اعتراضات و نگرانی‌هایی که در مورد کشاورزی و برداشت دسترنج چندین ساله خود دارند ولی کمترین میزان حفرچاه‌های غیرمجاز را در بین شهرستان‌های استان دارند و مدیریت خاموشی چاههای کشاورزی را مهم می‌دانند.

وی با اشاره به گرمای شدید شهرستان بافق نسبت به دیگر شهرستان‌های استان و سرازیر شدن مردم به دهستان های اطراف شهر خواستار توجه ویژه به این دهستان ها شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا