یزدفردا: محققان می گویند آب و هوا در وخیم شدن درد آرتروز تاثیر دارد.

به گزارش یزدفردا به نقل از مدیسن نت: این موضوع در طول سال‌ها، با یافته‌های متناقض مورد مطالعه قرار گرفته است. دکتر «رابرت شمرلینگ»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «اما سه مطالعه اخیر نشان می‌دهد که آب و هوا تا حدودی بر این مسئله تأثیر دارد.»

در یک مطالعه با ۲۲۲ شرکت کننده که به آرتریت مفصل ران مبتلا بودند، محققان هلندی دریافتند که بیماران با افزایش فشار هوا و رطوبت، درد و سفتی وخیم‌تری گزارش کردند، اما اثر آب و هوا ناچیز بود.

مطالعه دیگری به بررسی علائم مرتبط با آب و هوا در بین ۸۰۰ بزرگسال اروپایی مبتلا به آرتریت لگن، زانو یا دست پرداخت. آنها افزایش درد و سفتی را با رطوبت بیشتر، به ویژه در هوای سرد گزارش کردند. به طور کلی، تغییرات آب و هوا بر علائم آنها تأثیری نداشت.

شرکت کنندگان در مطالعه سوم علائم درد مزمن خود را گزارش کردند. اکثر ۲۶۰۰ نفر به نوعی آرتریت مبتلا بودند. این مطالعه رابطه نسبی را بین درد و رطوبت بیشتر، فشار اتمسفر کمتر و سرعت بیشتر باد یافت.

مطالعات گذشته به تأثیر باران، رطوبت و افزایش یا کاهش فشار پرداخته اند. شرمرلینگ گفت: «رطوبت، دما، بارندگی و فشار هوا ممکن است در این امر دخیل باشند.»

شمرلینگ در ادامه افزود: «من معمولاً در پاسخ به بیمارانم که از من می‌پرسند چرا وقتی هوا مرطوب است یا باران می‌آید، یا زمانی که رویدادهای آب و هوایی دیگری اتفاق می‌افتد، علائم آنها بدتر می‌شود، می گویم که معتقدم بین آب و هوا و علائم مفصلی ارتباط وجود دارد.»

وی گفت: «با این حال، شناسایی این ارتباط ممکن است به درک علل و مکانیسم‌های علائم آرتریت کمک کند، که می‌تواند به درمان‌ها یا راهکارهای پیشگیرانه بهتر منجر شود.»

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا