"عبدالحمید نوردی" دکترای مدیریت و مهندسی منابع طبیعی ...محقق و نویسنده

بسمه تعالی
برادر بزرگوار جناب آقای دکتر جوکار
نماینده معزز یزد ، اشکذر و ریاست کمیسیون امنیت داخلی مجلس شورای اسلامی
ضمن عرض سلام و تسلیت ایام ماه محرم ، احتراما ، پیرو جلسه شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ ستاد مدیریت بحران استان یزد ،با حضور وزیر محترم کشور و ضمن تشکر از حمایت قاطع جنابعالی در دفاع از حقوق حقه مردم یزد در جریان حوادث طبیعی و سیل اخیر و سهم معادن ، به استحضار می رساند : همان گونه که مطلعید ، اینجانب سالیانی در ستاد حوادث غیرمترقبه و ستاد بحران خشکسالی و ...انجام وظیفه داشته ام و مطالعات و تحقیقاتی متعددی نیز در خصوص نقش مدیریت منابع انسانی در مدیریت بحران ، سناریو زلزله در زمان صفر ، پدیده خشکی و راهکارهای مقابله به بحران خشکسالی و سایر تحقیقات مرتبط ، ارائه داده ام و در سال های گذشته در محافل و جلسات و در قالب پیام هایی در فضاهای مجازی نیز پیشنهادات و مباحث کلی ذیل را توصیه و تاکید داشته ام ؛که جدی گرفته نشده است !
متاسفانه دخل و تصرف عوامل انسانی در نظام طبیعت ، و آن هم به صورت غیر علمی و بی قاعده و غیر اصولی ، قهر طبیعت را به دنبال دارد که این قهر طبیعت خود را به صورت طوفان های شدید ، خشکسالی ،سیل های هولناک و رگبارهای شدید در فصل تابستان و ... نشان می دهد و این روند در جهان و ایران و شاید به شکل سخت تر و شدید تر نیز ادامه خواهد داشت ؛ اگر در قالب علمی و اصولی با آن مقابله نشود...!
لذا مستدعی است ،جهت حفاظت و امنیت مردم و شهرها از حوادث غیرمترقبه ، پیشنهادات علمی و تجربی بنده را از مبادی قانونی و وزارت خانه های مرتبط مطالبه ، تا چنانچه دگر بار دچار بحران هایی از قبیل سیل ،طوفان و زلزله بودیم ، آثار تخریب و خسارت آن به مردم و شهرها به کمترین میزان خود برسد !
۱ ) دانشمندان هواشناس کشورهای اروپایی از طریق رصد ماهواره های هواشناسی ، از یکسال پیش ، رگبارهای شدید و سیلاب های هولناک را در فلات مرکزی و جنوبی کشور پیش بینی و اعلام کرده بودند !به چه دلیل سازمان هواشناسی کشور ، ستادهای مدیریت وزارت کشور و استان ها را در جریان قرار نداده است ، تا پیش بینی های لازم جهت تحکیم و احداث پروژه ها و سیل بندها و ...در مقابله با سیل های اخیر بعمل آید‌...!
۲ ) با دلایل علمی و تجربی ، سازمان های آتشنشانی فعلی و ادارات فعلی مدیریت بحران استانها و جمعیت هلال احمر کشور و استان ها و بحث موازی کاری ها قادر به مقابله با حوادث مترقبه و غیرمترقبه نیستند و تشکیل سازمان های دفاع غیرنظامی قدرتمند با تحکیم تجهیزات و نیروهای آموزش دیده چون سایر کشورهای جهان و با تمرکز بیشتر در مقابله با حوادث ضروری است و جمعیت هلال احمر صرفا کار پشتیبانی از سازمان مذکور را بعمل آورد !
۳ ) اجرای پروژه های عمرانی ، شهرسازی ، راه سازی و ...از سوی وزارت خانه ها و استانداری ها و شهرداری ها باید با در نظر گرفتن دوره بازگشت ۲۰۰ الی ۳۰۰ ساله باشد ،در صورتی که بیشتر پروژه ها با دوره بازگشت ۳۰ الی ۵۰ ساله احداث شده و بخاطر همین ،تخریب و یا آسیب جدی دیده اند.
۴ )تا تشکیل سازمان های دفاع غیر نظامی در کشور و استان ها ، تمام سازمان های امدادی ، هلال احمر ، شهرداری ها و ادارات کل مدیریت بحران استان ها قبل از حوادت مشابه ، مجهز به سناریو و برنامه مقابله با حوادث زلزله ، سیل ، طوفان و ...گردند ،تا در بروز حادثه آمادگی های لازم را داشته باشند.
۵ ) هماهنگی های لازم و دقیق بین وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی در احداث سدهای آبخیز ، اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری ،در قسمت های بالا دست حوزه های آبخیز بعمل آید ! ناهماهنگی بین این دو وزارت خانه در سنوات گذشته مشهود بوده است !"
۶ ) تحقیق و بررسی و آسیب شناسی در خصوص حوادث غیرمترقبه ، به خصوص سیل های اخیر در کشور و استان یزد و تدابیری در خصوص پیشگیری های لازم در مقابل سیل های احتمالی و بعدی انجام شود!
۷ ) جدی گرفتن آموزش در مقابله با حوادث غیر مترقبه از سوی جمعیت هلال احمر و تشکیلات مرتبط جهت شهروندان و مدیران و پرسنل ادارات و ...."در صورتی که در سیل اخیر بعضی ادارات نیز جهت حفاظت از ساختمان اداری خود نیز آمادگی نداشتند و کمترین مورد که چند گونی و بیل و شن و خاک برای جلوگیری از ورد سیلاب به ساختمان اداره خود آماده نکرده بودند"

۸ ) ایجاد پروژه های مهندسی و کارشناسی در دفع آب های سطحی و لزوما اصلاح و اجرای دفع پروژه های آب های سطحی در میادین و بلوارها و چهار راهها و بهره مندی از مهندسین و شرکت های مهندسی مجرب " حدود ۷ سال پیش به دفتر فنی استانداری جهت دفع آب های سطحی پیشنهادات لازم را ارائه کرده بودم "
۹ ) پاکسازی و آزاد سازی مسیل رودخانه ها از هرگونه مانعی که موجب طغیان آب رودخانه می گردد."مسیل رودخانه مرکزی یزد در بعضی از قسمت ها واگذار شده و باید مجددا خلع ید و آزاد گردد. و مسیل رودخانه قدیمی در شرق شهر یزد ، که اکنون بلوار دهه فجر احداث شده ، احیاء شود تا سیل و آب هایی که از منطقه کوههای دربید و خرانق سرازیر می شود در این مسیل قرار گرفته و از شهر خارج گردد‌"
۱۰ ) قنواتی که در داخل شهر یزد از زمان های قدیم عبور می کرده است ، تحقیق و بررسی بعمل آمده ، و آزادسازی در بعضی از قسمت ها بعمل آید ، تا در صورت ضرورت جهت هدایت آب های سطحی شهر در مواقع لزوم استفاده به عمل آید.
۱۱ ) تحکیم و تقویت و بازسازی سیل بندها و سدهای آبخیز با دوره بازگشت ۲۰۰ الی ۳۰۰ ساله در بیرون روستاها و شهرها ، به طوری که هر شش ماه یکبار توسط عوامل شهرداری و ستاد مدیریت بحران و ...از آن بازدید داشته باشند ،تا چنان چه حیوانات صحرایی جهت لانه و ... در آن تخریب ایجاد کردند، بازسازی و ترمیم شود.
۱۲ ) بهره مندی از تجربیات و کارشناسان سایر کشورها در حفاظت و صیانت از بافت های قدیمی و تقویت بناهای تاریخی در جلوگیری از سیل و رگبارهای شدید ، وباتوجه به اینکه میراث فرهنگی با ایزوگام خانه های قدیمی مخالف است ،بررسی شود چگونه از پشت بام ها در برابر نفوذ آب و باران های رگباری بایستی جلوگیری کرد."
۱۳ ) توجه کافی سازمان ها و تشکیلات حوادثی و امدادی نسبت به تحقیقات و مطالعات دانشمندان و اساتید کشور و بهره مندی از محققان ،نخبگان و دانشگاهیان و استفاده از تجارب آنان .
۱۴ ) وضع قوانین سخت گیرانه و جدی از سوی مجلس شورای اسلامی با ضمانت اجرایی ، تا با افرادی که جهت تخریب محیط زیست و طبیعت اقدام می کنند ، برخورد قانونی و جدی تر بعمل آید. و از پیشروی اماکن به طرف کوهها و تخریب جنگل ها و کوه خواری و بهره برداری غیر اصولی و علمی از معادن و کوهها جلوگیری بعمل آید ، که هرگونه دخل و تصرف نابخردانه و غیر علمی در طبیعت ، نتیجه اش این سیل های ویرانگر و هولناک می گردد.
با احترام
عبدالحمید نوردی
" محقق ، نویسنده و عضو بنیاد ملی نخبگان شاهد "
شهر جهانی یزد - چهارشنبه ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۱
مصادف با پنجم محرم الحرام ۱۴۴۴
رونوشت :
- حضرت آیت الله ناصری "زیده عزه " نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم یزد
- برادر بزرگوار جناب آقای مهندس سیفی ریاست محترم شورای اسلامی شهر یزد جهت استضار و اقدام لازم

  • نویسنده : عبدالحمید نوردی
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا