یزدفردا: سیصد و دومین جلسه ی شواری آموزش و پرورش و پنجمین جلسه در سال جدید با حضور اعضا و با ریاست مهران فاطمی استاندار یزد در محل پژوهشکده ی تعلیم و تربیت فرهنگیان برگزار شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد؛"مهران فاطمی" استاندار یزد احیای باشگاه علمی پژوهشی جوان و فعالیت آن را از اولویت های مهم استان یزد دانست و گفت:‌ تقدم و تأخر در مسائل آموزش و پرورش بسیار مهم است و بحث پژوهش سراها دو خروجی شامل جشنواره ها و المپیاد ها دارد و افتخارات علمی به مراتب از افتخارآفرینی در عرصه های دیگر بالاتر است و این افتخارات نام، هویت و اصالت یزد را نشان می‌دهد و افتخاری است برای استان یزد که دانش آموزان یزدی در المپیادها و جشنواره‌های علمی مدال کسب می‌کنند.

فاطمی تاکید نمود؛ بحث پژوهش را به نفر دوم واگذار نمی‌کنم و آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی کاربردی به خصوص درعلوم‌پایه حمایت مستقیم ما را خواهد داشت؛ این برنامه‌ی عملیاتی باید عدالت‌محور باشد و تمامی مناطق و شهرستان‌ها را پوشش دهد و استعدادهای برتر استان شناسایی شوند و در یک فضای رقابتی افتخارآفرینی کنند و جهت تشویق و ترغیب جوایز ارزشمندی را در این حوزه در نظر می گیریم.

استاندار یزد باسوادی را امری مهم و ضروری دانست و گفت: سرمایه گذاری در آموزش بازماندگان از تحصیل و اتباع هزینه نیست بلکه آسیب ها و چالش های جامعه را کاهش می دهد.

مهران فاطمی ادامه داد : با توجه به مهاجرپذیر بودن یزد باید واحدهای صنفی و صنعتی یزد را موظف کنیم تا برای باسوادی کارگران و فرزندان آنها که از تحصیل بازمانده اند با آموزشیاران نهضت همکاری نموده و هزینه‌ها را متقبل شوند.

استاندار یزد با تبریک رتبه‌های تک رقمی در رشته‌های تجربی، ریاضی و هنر در کنکور سراسری 1041 گفت: ما شاهدیم این دانش‌آموزان از خانواده‌های متمول جامعه نبودند و این موضوع نشان از تلاش این دانش‌آموزان و آموزش و پرورش استان دارد.

فاطمی شورای آموزش و پرورش را بالاترین مرجع تصمیم گیری در حوزه ی تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد:سیاست گذاری ضعیف در این زمینه حتی در دورترین نقاط استان بازتاب خواهد داشت.

رحیمی نژاد مدیر کل آموزش و پرورش هم با تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و گرامیداشت یاد شهدای کربلا ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در جلسات پروژه مهر، شروع سال تحصیلی خوبی را داشته باشیم.

وی مصوبات جلسه قبل آموزش و پرورش را تشریح و گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص سرویس مدارس و ترافیک شهری بیان نمود.

علیرضا مصباح فر معاون سواد آموزی استان یزد آمار بازماندگان از تحصیل استان را 5533 نفر اعلام نمود و گفت: از این تعداد 1343 نفر ایرانی و 1134 نفر اتباع می باشند که در سال گذشته برای سوادآموزان ایرانی پوشش 144 درصدی داشتیم ولی درخصوص پوشش اتباع مشکلاتی داریم.

مصباح فر تأمین نیروی انسانی، پالایش اطلاعات درخصوص مهاجرت و جابه جایی، جذب نیرو و اعتبارات را از جمله مشکلات این حوزه دانست و افزود : اصناف، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی می‌توانند نسبت به شناسایی افراد بیسواد و ایجاد انگیزه در حوزه‌ی صنعت و بخش کشاورزی همکاری نمایند.

وی اظهار داشت: در حوزه‌ی سواد آموزی می‌توانیم از ظرفیت مدارس برای شناسایی، جذب و آموزش سوادآموزان و از فضای آموزشی و پرورشی مدارس برای تشکیل کلاس‌های سواد آموزی بهره مند شویم و از توان معلمان برای آموزش به این عزیزان استفاده کنیم.

کارآموز معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش هم در این نشست گزارشی از وضعیت پژوهش سراهای دانش آموزی استان ارائه نمود و گفت : تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های فردی و گروهی، شناسایی، جذب و هدایت دانش‌آموزان مستعد و علاقه مند، تلفیق دانش نظری و فعالیت‌های علمی و کاربردی، تسهیل دستیابی دانش آموزان به یافته‌های جدید علمی، پژوهشی و فناوری، پرورش خلاقیت و تقویت بنیه‌ی علمی و پژوهشی دانش آموزان و معلمان، حمایت از دانش‌آموزان و هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین و ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور مؤثر دانش‌آموزان مستعد در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملی و بین المللی را از اهداف این پژوهش سراها برشمرد.

کارآموز نبود نیروهای متخصص مورد نیاز پژوهش‌سراها ، عدم وجود سند یا چشم انداز کوتاه مدت یا بلندمدت، عدم تجهیز و تأمین امکانات پژوهش سراها متناسب با نیازهای روز و فضای غیر استاندارد را از جمله چالش‌های پیش‌روی پژوهش‌سراها عنوان نمود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا