رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

سیدمصطفی تاجزاده فعال سیاسی و سیاستمدار اصلاح‌طلب، معاون امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت میرحسین موسوی و معاون سیاسی وزارت کشور در دولت سیدمحمد خاتمی و سرپرست این وزارتخانه پس از استیضاح عبدا… نوری بود. وی در 17 تیرماه سال جاری دستگیر و زندانی گردید. فخرالسادات محتشمی‌پور همسر سیدمصطفی تاجزاده در تاریخ 28 مردادماه طی نامه‌‌ی سرگشاده‌ای به ریاست قوه قضائیه ازجمله نوشته است: «…رئیس محترم قوه قضائیه جناب آقای محسنی اژه‌ای- با سلام- مطلعید که همسرم سیدمصطفی تاجزاده شامگاه جمعه 17 تیرماه با هجوم تعداد زیادی از مأمورین امنیتی سپاه در منزلمان بازداشت شد (در حالی‌که بازداشت در شب استثنائی است که در موارد معین و مشخص اعمال می‌گردد و به زعم اتفاق حقوقدانان خلاف قاعده بوده و مشمول همسر اینجانب نمی‌گردد) و از آن تاریخ تاکنون در سلول انفرادی دوالف محروم از حقوق اولیه‌اش (نظیر ملاقات و تماس تلفنی و سایر موارد) به سر می‌برد. از آنجا که احیاء و برقراری حقوق فرد تحت نظر و بازداشتی یا نگرانی‌ها و بی‌خبری‌های خانواده زندانی از جمله مواردی است که با ایام تعطیلات تباین ندارد ناگزیر دست به قلم شدم تا نگرانی شدید خود و خانواده همسر عزیزم، سیدمصطفی تاجزاده را از بی‌توجهی دستگاه قضا نسبت به وضعیت سلامت ایشان اعلام کنم که به تشخیص پزشکان متخصص در معرض مخاطره جدی قرار دارد. جناب آقای اژه‌ای! یادآور می‌شود نامه هشدارآمیز انجمن اسلامی جامعه پزشکی مبنی بر احتمال مخاطرات جدی قلبی و ‌عروقی برای همسر روزه دارم باتوجه به بیماری فشارخون بالا در تاریخ 24 مردادماه، یعنی پس از 37 روز بازداشت انفرادی و 24 روز روزه‌داری اعتراضی ایشان نسبت به روند غیرقانونی بازداشتش، به دست شما رسیده است. و با کمال تأسف طی این 5 روز هیچ واکنش رسمی از ناحیه دستگاه قضایی و مسئولین مربوطه در پاسخ به این هشدار و درخواست انسانی، حقوقی و ‌شرعی مندرج در نامه نشان داده نشده است.»(1)

پس از دستگیری تاجزاده، امیرحسین آبادی یکی از وکلای وی گفته است: «…موکلم چندین سال پیش شکایتی از یکی از مقامات کشور (آیت‌ا… احمد جنتی) مطرح کرده است که تاکنون هیچ رسیدگی به آن نشده و حتی آن مقام مسئول احضار هم نشده است و تاجزاده اعلام کرده تا زمانی که به شکایت قدیمی‌اش در این باره رسیدگی نشود هیچ‌گونه بازجویی پس نخواهد داد… چنانکه من مطلع شدم بیستمین روزی است که موکلم روزه‌دار است… تاکنون در هیچ دادگاهی حاضر به دفاع از خود نشده است…»

حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: «…بنده به یاد دارم در سال 79 به همراه آقای مصطفی تاجزاده در وزارت کشور به عنوان معاونین شخص وزیر حضور داشتیم و در آن دوران آقای رئیسی نیز ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشت. در همان سال شورای نگهبان شکایتی را در قبال آقای تاج‌زاده مطرح کرده بود که نتیجه آن منجر به انفصال خدمت ایشان می‌شد؛ هرچند آقای تاجزاده نیز به صورت متقابل از آیت‌ا… جنتی شکایت کرده بود. رسولی اضافه کرد: آقای رئیسی در مقام ریاست سازمان بازرسی کل کشور وقت، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا تنش میان آقایان جنتی و تاجزاده به حداقل ممکن برسد. تاجزاده هنوز پیگیر نتیجه شکایت از آیت‌ا… جنتی است. رسولی در پاسخ به این پرسش که سرنوشت شکایت آقای تاجزاده از آیت‌ا… جنتی به کجا رسید، بیان داشت: این موضوع بارها رسانه‌ای شد؛ اما برخلاف قانون اساسی در این دعوای متقابل حکم انفصال آقای تاجزاده صادر شد؛ ولی هیچ خبری از پیگیری قضایی شکایت وی از شخص آیت‌ا… جنتی نشد… بنده شاهد بودم که آقای تاجزاده بارها برای پیگیری شکایت خود اقدام کردند؛ اما سؤال اصلی اینجا است که چرا هیچ‌گاه پاسخ روشن قضایی به وی داده نشده است.»(2)

نویسنده این سطور در این مقاله با استفاده از آیاتی از کلام‌ا… مجید و مطالبی از کتاب «روابط اجتماعی در اسلام» تالیف استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی صاحب تفسیر شریف «المیزان» و جلد سوم کتاب ارزشمند «مبانی فقهی حکومت اسلامی» تالیف فقیه عالیقدر مرحوم آیت‌ا… حسینعلی منتظری و کتاب «حکمت اصول سیاسی اسلام» تالیف علامه محمدتقی جعفری در شرح و تفسیر فرمان همیشه جاوید مولای متقیان حضرت علی‌بن ابی‌طالب(ع) خطاب به مالک‌اشتر که وی را به فرمانروایی سرزمین پهناور مصر منصوب نموده بودند با اشاره به این موضوع مهم که قضاوت در اسلام بین عموم مردم، وفق قانون و محکمه یکی است و با یادآوری خواست بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و اصولی چند از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر این‌که عملکرد متصدیان امر و مسئولان قوه‌قضائیه در کشور چگونه باید باشد، نکاتی چند در این زمینه به اطلاع خوانندگان می‌رساند و اعلام می‌نماید: اجتماعی که اسلام بوجود می‌آورد اجتماعی است متشابه‌الاجزاء که هیچ‌یک از افراد اجتماع بر دیگری تقدّم ندارد و هیچ‌گونه برتری‌جویی و فخرفروشی و بزرگ‌منشی در بین نیست و تنها تفاوتی که مقتضای قریحه انسانی است و فطرت بشر هم از آن ساکت نیست «تقوی» است مسأله تقوی هم راجع به خدا است و ربطی به مردم ندارد: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و به صورت ملت‌ها و قبیله‌ها درآوردیم که بتوانید با یکدیگر آشنا شوید گرامی‌ترین شما نزد خدا با تقواترین شما است (آیه 13 سوره حجرات)، در کارهای خوب از همدیگر سبقت بجویید (آیه 148 سوره بقره)، امتیازی که حکومت اسلامی بر سایر حکومت‌ها دارد این است که در قوانین حقوقی و جزایی اسلام فرقی بین افراد و طبقات مختلف جامعه گذاشته نشده است و همه در برابر آن تسلیم و خاضعند. در قضاوت اسلام بین قوی و ضعیف، رئیس و مرئوس، فرمانروا و رعیت، عرب و عجم، سیاه و سفید، فقیر و غنی و بلکه بین نیکوکار و بدکار فرقی گذاشته نشده است قانون برای همه آنان یکی و حاکم و محکمه یکی است.

از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرمود: مردم همانند دانه‌های شانه برابرند و آن حضرت فرموده است: هیچ امتی که در آن با صراحت و بدون لکنت زبان، حق ناتوان از زورمند باز گرفته نشود روی پاکیزگی نخواهد دید. از بارزترین مظاهر عدالت و مساوات این است که امیرالمومنین علی(ع) در زمان خلافت و حکومت خویش در دادگاه نزد «شریح» قاضی حضور یافت و در کنار یهودی طرف نزاع خویش نشست.

امام خمینی(ره) خطاب به اوریانا فالاچی خبرنگار و نویسنده ایتالیایی در مورد نوع حکومت در ایران این‌گونه اظهارنظر نموده‌اند: «…حال با مثال تاریخی مفهوم دموکراسی را که من می‌فهمم برایتان می‌گویم: زمانی که علی(ع) جانشین پیامبر(ص) و رهبر دولت اسلامی شد و حکومت او از عربستان تا مصر و قسمت اعظم آسیا و حتی اروپا گسترش یافته بود و بر این کنفدراسیون حکومت می‌راند برای او اتفاقی افتاد که با یک یهودی اختلاف پیدا کند و یهودی از او پیش قاضی شکایت کرد علی(ع) از طرف قاضی احضار شد وقتی که قاضی دید که علی(ع) وارد می‌شود به حالت احترام از جا برخاست، ولی علی(ع) با عصبانیت به قاضی گفت: چرا وقتی که من وارد می‌شوم احترام می‌کنی و وقتی آن یهودی آمد احترام نکردی؟ قاضی باید با طرفین مخاصمه به یک شیوه رفتار کند و بعد علی(ع) حکم محکومیت خویش را قبول می‌کند.» من از شما که سفرها کرده‌اید و هر نوع رژیمی و همچنین تاریخ را می‌شناسید می‌پرسم مثال بهتری از این برای بیان دموکراسی سراغ دارید؟

امام(ره) در 18 آبان‌ماه 1357 در پاریس به گروهی از جوانان علاقه‌مند به اسلام می‌گویند: در حکومت اسلام شخص اول که خلیفه مسلمین است زندگی عادیش در عرض فقیرترین افراد و یا پایین‌تر از آنست و عدالت اجتماعی و برنامه‌هایی را که اسلام اجرا می‌کند به مصلحت تمام طبقات است این نوع حکومت سابقه ندارد.

در اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در زمینه اصل تساوی بین عموم افراد و منع تبعیض، وظایف کلی اساسی دولت را بیان می‌کند و در بند 9 رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی را جزء وظایف دولت می‌شمارد و در بند 14 همین اصل آمده است: تامین حقوق همه‌جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون و در منابع اسلامی ذکر گردیده است: قاضی باید در صحبت کردن و حتی نگاه کردن به طرفین دعوی، تساوی را رعایت کند و در اصل یکصد و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: «رهبر را در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی دانسته است.»

در تاریخ سیاسی و قضایی این انقلاب از جمله ثبت و ضبط شده است سید مصطفی تاجزاده یکی از مسئولان و فعالان سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای چندمین‌بار دستگیر و زندانی شده و مدت‌ها در زندان انفرادی به سر برده و مکرراً در دادگاه، زندان و یا هنگام آزادی از شکایت خود علیه آیت‌ا… احمد جنتی عضو باسابقه شورای نگهبان سخن گفته و یا شکایتش را در این مورد به مقامات قضایی اعلام نموده است و کلام آخر این که تاریخ را آیندگان و آنان که اهل پژوهش و تحقیق و جستجو هستند، خواهند نوشت و نسل فردای این کشور، خُرد و کلان و ریز و درشتِ مسایل مملکت را به قضاوت خواهند نشست. مباد آنکه بعضی از کارگزاران و قاضیان و کسانی که‌ عهده‌دار امور مردمند در پیشگاه خالق و خلق، سرافکنده و یا آن‌گونه که باید باشد به وظایف اسلامی و قانونی خود عمل نکرده باشند زیرا تاریخ فردای ما، حقایق را به روشنی تبیین خواهد کرد. در ادوار گذشته نیز، آن عده از صاحبان قدرت و ثروت که اصرار داشتند تا واقعیت‌های حکومتشان، مکتوم و پوشیده بماند به مقصود نرسیدند چون حقایق همانند خورشیدی درخشان، در پس ابر انکار، نخواهد ماند و این موضوع مطلبی گریزناپذیر است.

#رضا_سلطان_زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- فخرالسادات محتشمی‌پور همسر آزاده در بند سیدمصطفی تاجزاده 28 مرداد 1401، جماران، 28/5/1401
2- خبرآنلاین، 25/8/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/VvkJ4
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا