ماناس باتیا، معمار و طراح محاسباتی مقیم دهلی نو در مجموعه ای از تصاویر دقیق، ایده آسمان خراش های مسکونی پوشیده از درختان، گیاهان و جلبک ها که به عنوان برج های تصفیه کننده هوا عمل می کنند را زنده کرده است. ساختمان های تخیلی او بر فراز یک کلان شهر آینده نگر به تصویر کشیده شده اند که اشکال منحنی آن ها از اشکال موجود در طبیعت الهام گرفته شده است. اما این تصاویر کاملاً حاصل تخیل خودش نیست. 

باتیا برای پروژه طراحی معماری مفهومی خود، به یک ابزار تصویربرداری هوش مصنوعی به نام Midjourney روی آورد که تصاویر مفصلی را بر اساس دستورهای نوشته شده تولید می کند. Midjourney با استفاده از مجموعه‌ای از توصیف‌های متنی، شامل عباراتی مانند: «برج‌های آینده‌نگر»، «فناوری اتوپیایی»، «هم‌زیستی» و «مواد بیولومینسنت»، مجموعه‌ای از تصاویر دیجیتالی را ارائه کرد و باتیا در نهایت آن‌ها را بهینه کرد.

باتیا گفت که ساخت هر یک از آثار هنری سورئال حداکثر ۲۰ دقیقه طول می کشد. او تقریباً ۱۰۰ بار در هر پروژه توضیحات خود را اصلاح می کرد و قبل از تمیز کردن تصاویر با استفاده از فتوشاپ، متن را ویرایش و به آن اضافه می کرد تا به نتایج دلخواه دست یابد.

او گفت: «بخش آزمون و خطا سرگرم کننده ترین بخش است. ما از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر استفاده می کنیم و در این فرآیند، هوش مصنوعی خود را آموزش می دهد و در طول زمان بهبود می یابد.

در پروژه دیگری با عنوان «معماری همزیستی»، باتیا آینده ای را تصور کرد که در آن ساختمان ها از مواد زنده ساخته می شوند. او با استفاده از دستورات متنی مانند «غول پیکر» و «توخالی» تصاویری از آنچه او «آینده اتوپیایی» نامید که در آن آپارتمان‌ها در داخل درختانی بزرگ شکل می‌گیرند تولید کرد.

او می گوید که این درخت از هایپریون الهام گرفته شده است، یک درخت سرخ با ارتفاع ۱۱۵ متر در کالیفرنیا که تصور می شود بلندترین درخت زنده جهان است. اما او همچنین از کار روزانه خود در شرکت معماری هندی Ant Studio استفاده کرد که پروژه‌های آن شامل مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با نمای جدید برای تشویق تهویه طبیعی و کاهش مصرف انرژی است.

بهاتیا گفت: «ایده این بود که پوسته ساختمان ارگانیک و الهام گرفته از طبیعت باشد و تبخیر و خنک‌سازی و تعرق برج‌ها بتوانند دمای خود را در طول روز تنظیم کنند. ما می‌توانیم مصالح ساختمانی را بسازیم که ارگانیک باشد و ساختمان می‌تواند خود را از طریق این فرآیندهای طبیعی تهویه کند.»

این معمار افزود: «با تولید چیزی فراتر از تصورات کاربران، هوش مصنوعی می تواند ایده های جدیدی را خلق کند و روند طراحی را غنی کند.» او حتی آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن هوش مصنوعی می‌تواند طرح‌های سه‌بعدی تولید کند و در نرم‌افزاری که معماران برای مدل‌سازی آثارشان استفاده می‌کنند، ادغام شود.

وی گفت: «هوش مصنوعی پتانسیل فوق العاده ای دارد. در استودیو، ما سعی کردیم از هوش مصنوعی برای تولید تصاویر برای ارائه به مشتری استفاده کنیم، که خیلی خوب پیش رفت… در آینده نزدیک، معماران و طراحان در ترکیب با هوش مصنوعی نتیجه امیدوار کننده خواهند داشت».

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا