دکتر مجید دهقانی‌زاده دبیر جشنواره شهید رجایی استان در اختتامیه این جشنواره که صبح روز گذشته در سالن تربیت معلم شهید پاک‌نژاد برگزار شد از اهمیت تحول در کشور و منابع انسانی سخن گفت و آن را لازمه پیشرفت و توسعه دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان، دکتر مجید دهقانی‌زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و دبیر جشنواره شهید رجایی در ابتدای این نشست، انسان و منابع انسانی را مهم و کلیدی توصیف کرد و گفت: در ادبیات توسعه از این دو به عنوان هدف و ابزار توسعه و پیشرفت یاد می‌شود.

دکتر مجید دهقانی‌زاده با تاکید بر اینکه این عنصر در قالب سیستم اداری و اجرایی نقش راهبری پیشرفت در هر جامعه‌ای را بر عهده دارد، اظهار داشت: انسان و منابع انسانی با ابتکار و خلاقیت خود فرصت‌های جدید ارایه خدمت را در جامعه فراهم می‌سازد.

ضرورت بر ایجاد تحول در ساختارها، شیوه‌های عملکرد و ارایه خدمت

دکتر دهقانی‌زاده تصریح کرد: بی شک پیشرفت‌های شگفت‌انگیز امروزی طبیعتا با چالش‌های متعددی نیز همراه خواهد بود که نیازمند تحول در ساختارها، شیوه‌های عملکرد و ارایه خدمت است.

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، بدون توجه به اصل تحول و به روزآوری ابزارها، صرف هزینه‌ و وقت گذاری طولانی هم نمی‌تواند رضایتمندی مخاطبان را در پی داشته باشد.

دکتر دهقانی‌زاده از کلید واژه تحول سخن گفت که به کرات از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته و محور و اساس مسیر دولت سیزدهم است. وی بیان داشت: طبیعی است که ایجاد تحول سخت بوده چرا که نیاز به تحرک و پویایی است و آرامش موجود را به هم  خواهد زد اما با این وجود ناگزیر به ایجاد تحول هستیم.

دبیر جشنواره شهید رجایی استان یزد با اشاره به اهمیت تحول در دستگاه‌های اجرایی و اداری گفت: قطعا هر دستگاه و نهادی حضور و وجود خود را در چرخه اقتصادی و اجتماعی کشور مفید و غیر قابل انکار می‌داند که باید دید از نظر ارباب رجوع و عناصر موثر در فضای کسب و کار نیز همین دیدگاه است؟

 

سیستم اداری و اجرایی فربه، کم اثر و کم تحرک بوده و متناسب با نیازهای امروزی نیست

دکتر دهقانی‌زاده افزود: برخی فعالان بخش تولیدی کشور بر این باورند که سیستم اداری و اجرایی فربه، کم اثر و کم تحرک بوده و متناسب با نیازهای امروزی نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان اینکه کشور باید به جایگاه برتر در منطقه برسد، گفت: برای رشد اقتصادی،کنترل تورم و ساماندهی هزینه‌ها، برای بزرگتر شدن سفره مردم و افزایش قدرت خرید خانوارها، برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، کاهش فاصله طبقاتی، ضریب جینی و آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی، افزايش فرزندآوری و امید به زندگی و برای اینکه مردم احساس رضایت از خدمت داشته باشند، نیازمند تحول هستیم.

سازمان برنامه و بودجه بازوی کلیدی و بی بدیل رییس جمهور در پیشبرفت و توسعه کشور است

دکتر دهقانی‌زاده با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و در سطح کلان سازمان برنامه و بودجه بازوی کلیدی و  بی بدیل رییس جمهور در پیشبرد اهداف توسعه کشور است، تحول را از منظر این سازمان توضیح داد و گفت: برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و نظارت سه کارکرد اصلی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

وی با توجه به اینکه نظارت در دو حوزه بودجه‌ای و برنامه‌ای تقسیم می شود، اذعان داشت: تاکنون تمرکز اصلی سازمان بر دو بخش بودجه‌ریزی و نظارت بودجه‌ای بوده و از حوزه برنامه‌ریزی و نظارت برنامه‌ای که لازمه اصلی رشد اقتصادی و شاخص‌های کلان است، فاصله داشته است.

نظارت برنامه‌ای در دستور کار دولت سيزدهم

دکتر دهقانی‌زاده رویکرد سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم را تاکید بر نظارت برنامه‌ای دانست و بیان داشت: رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در بدو استقرار دولت سیزدهم تحول در حوزه‌های بودجه‌ریزی، برنامه‌ریزی و نظارت برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار داد و برنامه هفتم توسعه کشور نیز در همین چارچوب و تحقق پذیری برنامه تحولی دولت شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه برنامه تحولی استان یزد نیز تحت عنوان"یزد نوین" ذیل سند آمایش استان تدوین شده است، اظهار داشت: هرچند اجرای این برنامه در شرایط کنونی سخت بوده اما استان با جدیت آن را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فاز اول برنامه‌های تحولی شهرستان‌ها و رشد اقتصادی ۴ ساله استان تدوین شده ودر حال به روز رسانی است، تصریح کرد: پیام این تحول باید به طور کامل به تمام بخش‌های استان اعم از روستاها برسد تا مردم طعم شیرین تحول را درک کنند.

ابتکار استان یزد در اهدای نشان بهره‌وری و نوآوری و نشان تحول

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد عنوان کرد: امسال در جشنواره شهید رجایی تحولاتی ایجاد شد و با تصمیم شورای راهبری و توسعه مدیریت استان علاوه بر بخش های متمرکز و سامانه‌اي جشنواره، چند محور در استان یزد به ارزیابی‌ها اضافه شده است.

دکتر دهقانی‌زاده از مستند سازی تجارب مدیران برتر استان برای استفاده سایر ادارات از نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف خبر داد و در توضیح فرایند ارزیابی‌ها به فعالیت منسجم تیم تخصصی ارزیاب اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه برخی مدیران به تازگی منصوب شدند لذا عمده ارزیابی‌ها مربوط به اقدامات دستگاه مربوطه در سال ۱۴۰۰ است که در سال ۱۴۰۱ مورد تجلیل قرار گرفته‌اند‌.

وی خاطر نشان کرد: با تصمیم استاندار و تصویب در شورا‌ی برنامه‌ریزی و شورای راهبری توسعه مدیریت استان یزد ارزیابی خاصی تا پایان سال انجام می‌شود که طبق آن نشان بهره وری و نوآوری و نشان تحول به مديران برتر اهدا خواهد شد.

شایان ذکر است، جشنواره شهید رجایی استان یزد در سال 1401 همراه با نشست شورای اداری استان برگزار و از دستگاه‌های اجرایی و مدیران برتر این دوره تجلیل و قدردانی شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا