یزدفردا: سازمان جهانی بهداشت هشدار اپیدمی شدن وبا را مطرح کرده است، در ایران نیز میزان مبتلایان به آن در برخی ازاستان‌ها خبرساز شده است. درست است که ابتلا به بیماری وبا می‌تواند کشنده باشد، اما با انجام روش‌هایی ساده می‌توان پیشگیری از ابتلا به بیماری را محقق کرد.

به گزارش یزدفرداشستشوی دست‌ها یکی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از ابتلاست. شستشوی دست‌ها با صابون و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و نیز بعد از دست زدن به وسایل می‌تواند از ابتلا به بیماری وبا جلوگیری کند.

پوردست توضیح می‌دهد که مانند کرونا لازم نیست که برای پاک کردن دست‌ها از باکتری از الکل و یا مواد ضدعفونی کننده استفاده شود، پاک کردن دست‌ها با آب و صابون کافی است. باکتری آلوده، اما در آب آلوده زندگی می‌کند، بنابراین بهتر است که از آب لوله کشی استفاده شود و تا اطلاع ثانویه از آب چشمه و یا آبی که منبع آن مشخص نیست، برای شستشو مصرف نشود. مصرف میوه و سبزیجات آلوده یکی از منابعی است که می‌تواند باکتری را منتقل کند.

بهتر است که از دستفروشان و افرادی که معلوم نیست میوه و سبزیجات خود را با چه منبع آبی آبیاری می‌کنند خرید انجام نگیرد، اما اگر میوه و سبزیجاتی هم آلوده است، به راحتی می‌توان آن را پاک کرد. فقط کافی است، آن‌ها را در یک ظرف حاوی آب لوله‏ کشی و به مدت یک ساعت نگه داشت.

عالیه پوردست، متخصص عفونی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «برای پاکسازی هم نه از محلول‌ها و مواد ضدعفونی کننده مخصوص سبزیجات و میوه‌ها که بهتر است از آب و سرکه و یا نمک و آب استفاده شود؛ ماندن نیم ساعته میوه‌ها و سبزیجات در یک ظرف حاوی نمک و یا سرکه می‌تواند باکتری‌های کشنده را از بین ببرد. بعد از آن می‌توان میوه‌ها و سبزیجات را با آب شست.»

پوردست می‌گوید: «بهتر است که شهروندان از کنسرو‌ها هم استفاده نکنند، چراکه باکتری‌های آلوده امکان حیات در کنسرو‌ها را دارند. به اضافه این استفاده از سرویس‌های بهداشتی که ظاهر آلوده‌ای دارد و یا افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند، مانند سرویس بهداشتی‌های بین راهی توصیه نمی‌شود. چراکه انتقال این بیماری از راه دهان و معقد است و بهتر است که حداقل بهداشت این دو ناحیه مورد توجه باشد.»


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا