یزدفردا: سیم ها یا لیدهای جدید ساخته شده به دلیل دارا بودن لایه ای پلیمر زیستی می تواند در صورت عدم نیاز در بدن حل شود.

به گزارش یزدفردا: لیدها نوعی سیم مخصوص ضربان سازها هستند که وظیفه اتصال ضربان سازها به قلب را بر عهده دارند. در واقع انتقال انرژی از ضربان ساز به قلب توسط آنها انجام میشود. این سیم ها حتی در صورت برداشته شدن از بدن باز هم با مشکلاتی همراه هستند. به همین دلیل محققان تلاش دارند تا نوع جدیدی از این سیم ها را توسعه دهند که در بدن جذب شوند.

بیمارانی که پس از عمل جراحی قلب دچار آریتمی هستند از ضربان ساز استفاده می کنند. این ضربان ساز بصورت موقت با کمک لیدهای الکتریکی به قلب متصل شده و می تواند به حل مشکل این بیماران کمک کند.

در صورت عدم نیاز به ضربان ساز نیز باید لیدها از بدن خارج شوند و یا در همان جا رها شوند. در صورتی که به بیرون کشیده شوند ممکن است به بافت های اطراف آسیب بزنند و رها شدن آنها در بدن نیز خطر عفونت و یا عوارض دیگر را به دنبال دارد.

به همین دلیل لیدهای جذبی می توانند بکار گرفته شوند. محققان موسسه فناوری ساخت مواد فرانهوفر و دانشگاه فناوری درسدن در حال توسعه چنین محصولی هستند.

این لیدهای جدید از فلزی به نام مولیبدن ساخته می شوند و علاوه بر تجزیه شدن در بدن، زیست سازگار بوده و عملکرد مکانیکی قوی و رسانایی الکتریکی بسیار بالایی دارند. درون هر لید چندین رشته به هم پیچیده مولیبدن قرار دارد که روی آن پلیمر زیستی کشیده شده است. در زمان استفاده از ضربان ساز این پلیمرها نقش عایق الکتریکی دارند. پس از آن نیز می توانند براحتی و بدون ضرر در بدن تجزیه شوند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا