دانشکده منابع طبیعی اردکان میزبان همایش یوزپلنگ ایرانی

دومین همایش حفاظت از یوز ایرانی در دانشکده منابع طبیعی مجتمع آموزش عالی اردکان برگزار شد.

این همایش با همکاری انجمن دوست داران محبط زیست اردکان و اداره محیط زیست این شهرستان، شهرداری، فرمانداری، مجتمع آموزش عالی و تعدادی از تشکل های مردم نهاد و با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی، اساتید مراکز آموزش عالی و علاقه مندان به حیات وحش برگزار شد.

معاون محیط طبیعی مدیرکل محیط زیست استان یزد در این همایش با بیان اینکه وضعیت زیستی یوزپلنگ در استان یزد بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد افزود: همه دستگاه های مرتبط و علاقه مندان بایستی در خصوص جلوگیری از انقراض نسل این حیوان در معرض خطر، همکاری جدی داشته باشند." حسن اکبری" تصریح کرد: در حال حاضر 35 تا 50 قلاده یوزپلنگ در استان یزد وجود دارد و سه زیستگاه از زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی در شهرستان اردکان قرار دارد که 60 درصد جمعیت این گونه جانوری را شامل میشود.

امام جمعه موقت اردکان نیز در این همایش با بیان اینکه شکار در دین ما به جز برای نیاز حرام است افزود: در دین ما به نگهداری حیوان خیلی تاکید شده است . حجه الاسلام سید اسماعیل شاکر افزود: حق حیوانات را باید رعایت کرده و نباید آنها را اذیت کنیم و مردم دین دار، محیط زیست خود را حفظ می کنند.

فرماندار اردکان هم در این همایش با اشاره به صنعتی شدن شهرستان اردکان بر ضرورت رعایت مسائل زیست محیطی توسط مدیران مراکز صنعتی تاکید کرد."احمد کمالی" افزود: امیدواریم شهرستان اردکان در کنار پیشرفت های صنعتی و اقتصادی در حوزه محیط زیست نیز یکی از شهرستان های نمونه کشور باشد زیرا بر ماست که حیات گونه های جانوری را به اندازه حیات انسانها مهم بشماریم.

رئیس انجمن دوست داران محیط زیست و دبیر همایش هم در پایان ضمن تشریح نحوه شکل گیری انجمن دوست داران محیط زیست، معرفی توانمندیهای طبیعی و زیست محیطی به شهروندان و آموزش حفاظت از حیات وحش را از مهمترین اهداف شکل گیری این انجمن عنوان کرد.علی سپهری اردکانی همچنین به بیان آخرین وضعیت یوزپلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده اردکان پرداخت و اظهار امیدواری کرد: همایش حفاظت از یوزپلنگ، اقدامات مسئولین و سرمایه گذران را جهت معرفی و حفاظت از این گونه ارزشمند دوچندان کند.

در این همایش از محیط بانان و تلاشگران عرصه محیط زیست شهرستان اردکان تجلیل و قدر دانی شد.

لازم به ذکر است دانشکده منابع طبیعی مجتمع آموزش عالی اردکان با بهره مندی از رشته های مهندسی محیط زیست از جمله نهادهای علمی فعال در خصوص حفاظت از محیط زیست می باشد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا