آیین نکوداشت هشتاد و هفتمین زادروز مرحوم استاد ایرج افشار به همت انجمن چارسوق کویر و با همراهی کتابخانه وزیری یزد، سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد و حوزه هنری یزد، پنجشنبه 20 مهرماه در سالن اجتماعات کتابخانه وزیری یزد برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم رضا ملاحسینی اردکانی، دبیر انجمن چارسوق کویر ضمن عرض خیر مقدم به حضار، هدف از برگزاری این نشست را معرفی هرچه بیشتر استاد ایرج افشار به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی کشور در عصر معاصر دانست و افزود استاد افشار به عنوان الگویی موفق در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی باید سرمشق جوانان فرهنگ دوست این سرزمین قرار گیرد و برای تحقق این مهم باید شخصیت و آثار آن استاد برجسته هرچه بیشتر و بهتر به نسل جوان معرفی شود.
استاد باقر دهقان، شاعر پیشکسوت استان یزد در ابتدای نشست ضمن بیان نکاتی پیرامون شخصیت والای اخلاقی و همت بالای استاد افشار، قطعه شعری را در مدح وی قرائت نمود.
در ادامه این مراسم که با حضور جمعی از نویسندگان و پژوهش‌گران یزدی، مسئولان استانی و دانشجویان برگزار شد، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد، حسن برگزاری این گونه مراسم‌ها را حضور جوانان و آشنایی آن‌ها با شخصیت‌های بزرگ دانست. غلامحسین دشتی با اشاره به بهره‌گیری از نقطه نظرات جوانان در تصمیم‌گیری‌ها در عرصه علم و ادب کشور گفت: ایرج افشار را تنها به خاطر فردی که برای فرهنگ و ادب کشور تلاشی داشته و زحمت کشیده نشناسیم، بلکه او را با نگاهی به آینده بشناسیم و برای جوانان خود معرفی کنیم.
وی، ایرج افشار را افتخاری برای جهان اسلام دانست و افزود: جای بسی امیدواری است که پیش از ورود به هر نوع مبحثی مرتبط با استاد افشار، شخصیت و تفکر او را برای همگان تبیین کنیم. دشتی با اشاره به تاریخ و پیشینه ملت ایران یادآور شد: کسانی که نگاهی به تاریخ و گذشته این ملت دارند، می‌دانند که با وجود مشکلات و موانع بر سر راه، آینده در اختیار مردم ایران و این کشور بزرگ است. وی با بیان این که ادبا و فرهنگ‌دوستان غرب به معرفی زمین پرداخته و آن را بررسی می‌کردند تصریح کرد: اکنون غربی‌ها از حافظ و مولوی و سعدی و کتب فرهنگی ایران بهره می‌برند و با افتخار این کتب را در دانشگاه‌های خود تدریس می‌کنند.
وی هم‌چنین اظهار داشت: این که مراسمی بگیریم و دور هم جمع شویم خوب است و نشان‌دهنده پاسداری از فرهنگ غنی کشور است که اساتیدی چون افشار برای گردآوری و شناسایی آن تلاش زیادی داشتند. وی افشار را پاسدار فرهنگ غنی ایران اسلامی خواند و گفت: وظیفه همه ما پاسداری از حرمت مرحوم افشار است زیرا او همه چیز را برای آینده پر فروغ این مرز و بوم گردآوری کرد. معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد تاکید کرد: باید ایرج افشار را برای جوانان و نسل‌های آینده معرفی کنیم تا با فرهنگ غنی خود آشنا شوند.
در ادامه این مراسم غلامرضا محمدی یکی دیگر از شاعران و نویسندگان استان یزد طی سخنانی با تاکید بر بهره‌گیری از فرهنگ غنی ایرانی در بین جوانان اظهار داشت: وقت آن فرا رسیده تا ببیشتر به فرهنگ خود توجه کنیم و خویشتن خویش را دریابیم .متاسفانه توجه جوانان ما به فرهنگ غرب بیشتر شده است و چندان توجهی به فرهنگ غنی خود ندارند. وی که زمانی فرمانداری یزد را نیز به عهده داشت، اظهار داشت: ذوق هنری جوانان ما تغییر کرده و اگر ذوق هنری در جامعه‌ای تغییر کند، فرهنگ جامعه نیز تغییر می‌کند. محمدی تاکید کرد: کنکاش و کاوش را باید در شخصیت‌هایی چون افشار بیشتر مورد توجه قرار دهیم تا نسل جوان بیش از پیش با فرهنگ اصیل خود آشنا شوند.
جمشید کیانفر از دوستان و شاگردان نزدیک استاد افشار نیز در این مراسم با اشاره به برخی ویژگی‌های افشار گفت: از خصلت‌های یزدی‌ها این است که هیچ‌گاه از خودشان سخن نمی‌گویند و همیشه این کار را به عهده دیگری می‌گذارند و به همین دلیل است که از شخصیت مرحوم افشار چیزی در دست نداریم و باید این خصوصیات را از دیگران بشنویم.
وی با بیان این که از دید من افشار یک نفر نیست بلکه ده‌ها نفر است، اظهار داشت: افشار به تعداد زبانی که می‌دانست و حرفه و هنری که داشت، دارای شخصیت بود. او ایرج افشار را نهادسازی خواند که در طول عمر خود ده‌ها فعالیت فرهنگی انجام داد و نهادهای فرهنگی را بنیان نهاد که امروزه مشغول فعالیت در حوزه فرهنگی هستند.
کتاب‌شناس، مصحّح و بازنشسته کتابخانه ملی افزود: امروز در کشور کمتر شخصیتی را می‌توان یافت که وامدار افشار نباشد و حتی ناشران در این زمینه وامدار افشار بودند. وی ادامه داد: ایرج افشار در طول 65 سال فعالیت کارنامه 180 ساله از خود برجای گذاشت و چندین فعالیت را توأمان با هم انجام می‌داد که باعث افتخارآفرینی برای زمان حاضر شده است.
کیانفر با بیان اینکه ایرج افشار اهل شوخی و نصیحت نبود؛ به بیان خاطره‌ای از افشار پرداخت و گفت: این استاد فقید از روی عشق و علاقه و شخصیتی که داشت گاهی اندک و متحکمانه پندی می‌داد. کیانفر از دیگر ویژگی‌های ایرج افشار را خوب گوش دادن وی خواند و گفت: هنر افشار تنها در حافظه حیرت‌انگیز او نبود؛ بلکه به حرف دیگران نیز با دقت گوش می‌داد و تا پیش از اتمام سخن و اندکی تامل پاسخی نمی‌گفت.
محمود مک‌ثابت نیز از دیگر شاعران یزدی بود که قطعه شعر کوتاه خود در وصف استاد افشار را قرائت نمود و در انتها حسین مسرت، نویسنده و محقق برجسته یزدی نیز به نمایندگی از دکتر جلالیان قطعه شعری در رثای مرحوم ایرج افشار قرائت نمود. هم‌چنین در این نشست متن نامه‌ای خطاب به شهردار یزد و اعضاء شورای اسلامی شهر یزد قرائت شد که در آن ضمن برشمردن برخی خدمات علمی ارزشمند استاد افشار به استان یزد، خواستار نام‌گذاری میدان یا خیابانی در یزد به نام استاد ایرج افشار شده بود و حاضران در این نشست آن را امضاء نمودند.
در حاشیه این نشست نیز نمایشگاهی از عکس‌ها و برخی آثار استاد ایرج افشار برپا شده بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا