یزدفردا :۳۶۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده، بالقوه می توانند وارد کشور شوند و برای بالفعل کردن شان، فقط کافی است واردکنندگان تعهد لازم برای ارائه خدمات پس از فروش آنها را به وزارت صنعت بدهند.

در شرایطی که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» قصد داشت با اعمال قوانینی جدید، واردات خودرو به کشور را محدود کند، خبر می رسد در عرض فقط یک و ماه نیم گذشته (حدفاصل نیمه آذرماه تا آخر دی ماه امسال) نزدیک به ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو خارجی از سوی واردکنندگان ثبت سفارش شده است. حدودا دو ماه پیش بود که وزارت صنعت اعلام کرد تمامی خودروهای خارجی باید از کانال نمایندگی های رسمی وارد کشور شوند، آن هم در شرایطی که ۷۰ درصد بازار وارداتی ها را متفرقه ها تشکیل می دادند.

به گزارش دنیای اقتصاد، این تصمیم اهالی خیابان سمیه آنقدر حاشیه ساز شد که در نهایت رای وزارت صنعت برگشت و مسوولان این وزارتخانه با در نظر گرفتن یک «شرط بزرگ»، دوباره وارداتخودرو به کشور را برای همگان آزاد اعلام کردند. «شرط بزرگ» اما «الزامی شدن خدمات پس از فروش» بود، چه آنکه واردکنندگان متفرقه از این پس به شرط ارائه این خدمات (یا از سوی خود یا به واسطه نمایندگی های رسمی) مجاز به واردات خودرو به کشور خواهند بود. حالا و در شرایطی که ماجراجویی وزارت صنعت در بازار خودروهای وارداتی به پایان رسیده، خبر می رسد واردکنندگان نزدیک به ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو خارجی ثبت سفارش کرده اند، آن هم در عرض تنها یک ماه و نیم.

بنابر اطلاعات رسیده، گویا واردکنندگان (اعم از نمایندگی های رسمی و متفرقه ها) به اصطلاح پیش دستی کرده و قبل از آنکه وزارت صنعت به واردات ورود کند، حدود ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو خارجی را ثبت سفارش کرده اند و این موضوع به نوعی نشان از رانت اطلاعاتی دارد. اگر بنا را بر اظهارات دو روز پیش وحید منایی معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بگذاریم، ۳۶۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده، بالقوه می توانند وارد کشور شوند و برای بالفعل کردن شان، فقط کافی است واردکنندگان تعهد لازم برای ارائه خدمات پس از فروش آنها را به وزارت صنعت بدهند.

آن طور که منایی عنوان کرده، افرادی که تا قبل از ۳۰ دی ماه امسال ثبت سفارش کرده باشند، ترخیص خودروهای آنها با ارائه اسناد لازم و رعایت ماده ۱۱ قانون مقررات صادرات و واردات از جمله «ثبت در دفاتر گمرک قبل از تاریخ مشخص شده»، «گشایش اعتبار قبل از تاریخ فوق»، «صدور بارنامه قبلی» و …، بلامانع است. منایی تاکید کرده که ارائه خدمات گارانتی و وارانتی (تعهد ضمانت تامین قطعات و ارائه سرویس) توسط واردکنندگان، جزو شروط انجام واردات خودرو سواری به کشور است؛ بنابراین آنهایی هم که تا قبل از ۳۰ دی ماه (یعنی پیش از اعلام شروط جدید وزارت صنعت در مورد خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی)، اقدام به ثبت سفارش کرده اند، باید تعهد لازم بابت ارائه خدمات موردنظر به مشتریان را بدهند. اظهارات معاون سازمان حمایت در حالی است که اگر واردکنندگان بتوانند ارائه خدمات پس از فروش به ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده را متعهد شوند، منع قانونی در برابر ورود این تعداد خودرو خارجی به کشور، وجود ندارد و با این حساب، واردات خودرو به ایران یک رکورد تاریخی و شاید تکرار نشدنی را از خود بر جا خواهد گذاشت.

همچنین با توجه به آنکه تولید خودرو در کشور طی سال جاری به یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید، در صورت ورود ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو خارجی ثبت سفارش شده، نسبت خودروهای وارداتی به داخلی ها، حدودا یک به سه خواهد شد. با این حساب،خودروهای خارجی سهمی بیش از ۳۰ درصد را از بازار ایران تصاحب خواهند کرد. این در شرایطی است که هم اکنون سهم خودروهای وارداتی از بازار ایران نزدیک به ۱۰ درصد برآورد می شود. طبق آخرین آمار، حدود ۸۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان دی ماه وارد کشور شده و باید دید تکلیف آن ۳۶۰ هزار دستگاهی که ثبت سفارش شده، در نهایت چه خواهد شد.

ثبت سفارش ها آب می روند

اما ثبت سفارش ۳۶۰ هزار دستگاهی خودروهای خارجی در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، بازار ایران ظرفیت این تعداد خودرودر سال را ندارد. آن طور که فربد زاوه کارشناس و فعال بازار به «دنیای اقتصاد» می گوید، معمولا نسبت واردات خودرو به ثبت سفارش این کالا، یک به ۱۰ و حتی گاهی یک به ۱۵ است و هیچگاه تمام خودروهای ثبت سفارشی، وارد کشور نمی شوند.

این گفته زاوه در حالی است که برخی مسوولان سازمان توسعه تجارت از نسبت یک به پنج واردات خودرو در مقابل ثبت سفارش، صحبت به میان می آورند. به گفته آنها، از هر پنج خودرو ثبت سفارش شده، تنها یک دستگاه آن وارد کشور می شود. اما زاوه در ادامه با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون خودرو خارجی توسط واردکنندگان ایرانی ثبت سفارش می شود، می افزاید: از این تعداد، نهایتا ۱۰۰ هزار دستگاه وارد کشور می شود و دلیل آن نیز نبود تقاضای بالا برای وارداتی ها است. به گفته زاوه، بازار ایران در نهایت کشش ۱۰۰ هزار خودرو خارجی را در سال دارد و اگر قرار باشد ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده وارد کشور شوند، امکان فروش آنها وجود نخواهد داشت. این کارشناس همچنین در مورد تاثیر مصوبه اخیر وزارت صنعت (الزامی شدن ارائه خدمات پس از فروش برای همه واردکنندگان اعم از رسمی و متفرقه)، بر سرنوشت ۳۶۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده، می گوید: این موضوع به نوع شیوه نامه وزارت صنعت مربوط می شود؛ به نحوی که اگر این وزارتخانه شرایط اتحادیه اروپا را لحاظ کند، نه تنها متفرقه ها، بلکه بسیاری از نمایندگی های رسمی نیز قادر به پاس کردن این شرایط نخواهند بود و طبعا از حجم واردات، بسیار کاسته خواهد شد؛ اگر هم ضوابطی خیلی ساده در نظر گرفته شود، اوضاع نابسامانی در بازار وارداتی ها ایجاد خواهد شد.

معاملات خودرو بالاخره رونق گرفت
اگرچه امسال خریداران و فروشندگان خودرو ورود دیرهنگامی به بازار داشتند، اما آنگونه که فعالان بازار می‌گویند معاملات خودرو بالاخره رونق گرفته و زمزمه‌های افزایش قیمت، تقاضای بازار را تحریک کرده است.

به گزارش  مهر، سال ۹۳ هم کم‌کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و اگرچه امسال بازار خودرو، روال سالهای گذشته را طی نکرد، اما بالاخره خرید و فروش‌ها در بازار خودرو رونق گرفته و آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، خریداران و فروشندگان خودرو کم‌کم روانه بازار شده و معاملات را رونق داده‌اند.

در واقع هر سال خرید و فروش‌ها در بازار خودرو، از نیمه بهمن‌ماه آغاز شده و در روزهای ابتدایی اسفند، به اوج خود می‌رسد. سفرهای نوروزی هم عامل اصلی این رونق خرید و فروش در بازار همه ساله خودرو بوده است، اما امسال اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم خورد و اگرچه اسفند هم هفته دوم خود را سپری کرد، ولیتقاضاها، تازه وارد بازار شده‌اند و البته فروشندگانی هم هستند که هنوز خودروهایشان بی‌مشتری باقی مانده است.

آنگونه که فعالان بازار خودرو و نمایشگاهداران می‌گویند، امسال اوضاع بازار خودرو چندان رونقی نداشت و می‌توان گفت که کساد هم بود در حالی که هرساله اوایل اسفندماه، حجم تقاضای به اوج رسیده برای خرید خودرو، کم‌کم فروکش می‌کند تا به پایین ترین حد خود در آخرین روزهای اسفندماه برسد، اما امسال ورود دیرهنگام خریداران و فروشندگان به بازار، اوضاع و روال هر ساله را به هم ریخته است.

بررسی‌های میدانی در هفته‌های گذشته حکایت از آن دارد که بسیاری از خودروهای دست دومی که برای فروش به نمایشگاهداران اتومبیل سپرده می‌شد، روزها تابلوی فروش را بر روی سقف خود نصب می‌کردند، تا شاید مشتری ای از آنها خوشش بیاید و آنها را خریداری کند، اما حال یکی از فروشندگان خودرو در شرق تهران می‌گوید: اوضاع بازار فروش خودرو در سال جاری و آن هم در ماه پرتقاضای سال، همچون سالهای قبل نیست، اگرچه چند روزی است که از اوایل هفته جاری، خرید و فروش‌ها رونق گرفته است.

وی می‌افزاید: البته خودروهای صفر کیلومتر هم در بازار نسبت به خودروهای کارکرده، متقاضیان کمتری دارند، چراکه قیمت در بازار بالا است و بیشتر مشتریان، توانایی خرید ندارند. او می‌افزاید: سال بعد که قرار است قیمت خودرو نسبت به سال جاری گرانتر شود، پیش بینی می‌شود که بازار از این هم کسادتر باشد.

او می‌گوید: عرضه خودروهای صفر کیلومتر به بازار بسیار افزایش داشته است و البته خودروسازان نیز خود با عرضه‌های فوق‌العاده ای که در نوبت‌های متعدد در بازار داشته‌اند، قیمت را در بازار شکانده‌اند، بنابراین مشتریان ترجیح می‌دهند که از نمایندگی‌های فروش مجاز، خودروهای خود را خریداری کنند و کمتر به نمایشگاههای اتومبیل برای خرید خودروهای صفر کیلومتر مراجعه می‌کنند.

فروشنده دیگری در مرکز شهر می‌گوید: مردم اکنون بیشتر به دنبال خودروهای کارکرده و البته یک یا دو سال کارکرده هستند تا خودروهای صفر کیلومتر، ضمن اینکه قیمت نیز در بازار متعادل شدهو به دلیل عرضه فراوانی که خودروسازان داشته‌اند، قیمت متعادل است.

وی، از کسادی بازار شب عید فروشندگان خودرو حکایت می‌کند و می‌گوید: امسال شب عید مناسبی نداشتیم و البته هنوز تا پایان سال باقی مانده و می‌توان امیدوار بود که بازار رونق گیرد، اما به هرحال امسال بر خلاف سالهای گذشته، بازار از رونق چندانی برخوردار نبود، البته شاید مردم هم توانایی کمتری برای خرید خودرو دارند.

به گفته این فروشنده، آن دسته از مشتریانی که توانایی خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی را دارند، اندک هستند و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند خودروهای کارکرده تمیز و بدون مشکل خریداری کنند، اگرچه که به همان نسبت که تقاضا در بازار وجود دارد، عرضه خودروی کارکرده صورت نمی‌گیرد، چراکه مردم توانایی خرید خودروهای صفر کیلومتر ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی را ندارند.

گفتگو با خریدارانی که برای خرید خودرو به نمایشگاههای اتومبیل مراجعه کرده‌اند حکایت از آن دارند که برخی از آنها، به دلیل شنیدن اخباری مبنی بر افزایش قیمت خودرو در سال آینده، به بازار مراجعه کرده اند و بنابراین شایعات مرتبط با افزایش قیمت، تحریک تقاضا را رقم زده است.

در این میان برخی کارشناسان بر این باورند که در شرایط فعلی، به دلیل حجم مناسب تولید خودرو تا پایان سال طبق آمار ارایه شده از سوی خودروسازان، ضریب فروش مثبت ارزیابی شده است که این امر طبق گزارشات نمایندگی‌های مجاز و نمایشگاه‌داران باعث رونق چشمگیر بازار خودرو شده است.

البته برخی خبر از ارسال درخواست‌های خودروسازان به شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو حکایت دارد که ممکن است با موافقت هم مواجه شود، چراکه در سال آینده علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید، رشد هزینه‌های دولتی و غیردولتی در صنعت خودرو و شرایط مختلف قیمتی از جمله نرخ ارز، عدم تامین نقدینگی، افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد، مالیات و مواردی از این قبیل، قیمت هر نوع کالایی را خواسته و ناخواسته تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت اما می‌گوید که نیازی به ارایه در خواست جدید از سوی خودروسازان نیست، زیرا شورای رقابت هر سال با توجه به نرخ تورم بخشی و شاخص‌های موثر در تعیین قیمت، نسبت به بازنگری در قیمت‌گذاری خودروها اقدام می‌کند. این در حالی است که با توجه به نگرش موجود، مطمئنا شورای رقابت بر اساس وظیفه قانونی و مدیریتی با درایت و آگاهی نسبت به افزایش قیمت اقدام می‌نماید تا این جریان در مسیری هدایت شود که خودروسازان داخلی برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی بدون نیاز به وام و بهره بانکی نسبت به حاشیه سود، در راه توسعه و گستردگی تنوع محصول حرکت کنند.

به هرحال خرید و فروش‌های نوروزی بازار خودرو، چند روزی است که رونق گرفته و شاید هم فرصتی باشد برای برخی‌ها که وارد بازار شوند و خرید کنند تا به گرانی‌های احتمالی سال آینده برنخورند، اما آنچه که مسلم است، رونق خرید و فروش به دست مشتریان است؛ هرگاه که بخواهند وارد بازار می‌شوند و تقاضا ایجاد می‌کنند، هر وقت هم بخواهند بازار را از حرکت و رونق به سمت رکود هدایت می‌کنند.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا