متن بیانیه توافق هسته ای ایران و ۱+۵
پس از 8 دور گفت و گو «بیانیه مطبوعاتی پایانی» قرائت می شود؛

متن بیانیه مشترک مطبوعاتی ایران و 1+5، بیانیه مشترک ظریف و موگرینی و مشروح سخنان ظریف در نشست مطبوعاتی

یزدفردا" وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی قبل متن بیانیه پایانی مذاکرات لوزان را قرائت کردند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پایان مذاکرات و به همراه موگرینی متن بیانیه مشترک را قرائت کرد که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.
 
ما، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپا، همراه با وزرای خارجه 3 کشور اروپایی به اضافه 3 (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، آمریکا، بریتانیا و ایالات متحده) از ششم تا سیزدهم فروردین 1394 در سوئیس دیدار نمودیم.
 
همانطور که در آذرماه 1392 توافق کرده بودیم، ما به این منظور در اینجا گرد هم آمدیم تا راه حل هایی به منظور دستیابی به حل و فصل جامعی که ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین نموده و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو نماید، پیدا کنیم.
 
امروز ما یک گام تعیین کننده برداشتیم: ما به راه حل هایی در مورد مولفه های مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتیم. این امر مدیون عزم سیاسی، حسن نیت و تلاش جدی همه طرف ها بوده است. اجازه فرمائید از همه هیات های نمایندگی به خاطر تلاش های خستگی ناپذیرشان تقدیر نماییم.
 
تصمیم امروز ما که مبانی مورد توافق برای متن نهایی برجام را پایه ریزی می کند بسیار مهم است. اکنون می توانیم مجددا نگارش متن توافق نهایی و ضمایم آن را با بهره گرفتن از راه حل هایی که در این چند روز به آنها دست یافته ایم، شروع کنیم.
 
همچنان که ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را دنبال می کند، سطح و ظرفیت غنی سازی و میزان ذخایر ایران برای دوره های زمانی مشخص، محدود خواهد شد و نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران خواهد بود. تحقیق و توسعه غنی سازی در ایران بر روی ماشین های سانتریفیوژ بر اساس یک جدول زمانی و سطح توافق شده، انجام خواهد شد.
 
فوردو از یک سایت غنی سازی به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فن آوری تبدیل خواهد گردید. در این مرکز همکاری بین المللی در حوزه های تحقیق و توسعه ی مورد توافق مورد تشویق قرار خواهد گرفت. مواد شکافت پذیر در فوردو نخواهد بود.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88690.jpeg

 
رآکتور تحقیقاتی پیشرفته آب سنگین در اراک با همکاری مشترک بین المللی بازطراحی و نوسازی خواهد شد به گونه ای که پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی در آن تولید نگردد. بازفرآوری صورت نخواهد گرفت و سوخت مصرف شده صادر خواهد گردید.  
 
مجموعه تدابیری برای نظارت بر اجرای مفاد برجام شامل کد اصلاحی 3.1 و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مورد توافق واقع شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی از فن آوری های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی های توافق شده بیشتری از جمله به منظور روشن کردن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد.
 
ایران در همکاری های بین المللی در حوزه انرژی هسته ای صلح آمیز مشارکت خواهد نمود که می تواند شامل ساخت نیروگاه های هسته ای و رآکتورهای تحقیقاتی شود. یک حوزه مهم دیگر، همکاری در زمینه ایمنی و امنیت هسته ای می باشد.
 
اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.
 
یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر خواهد شد که در آن برجام تائید شده، کلیه قطعنامه های قبلی مرتبط با موضوع هسته ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص، را برای یک دوره زمانی مورد توافق، لحاظ خواهد کرد.
 
ما در هفته ها و ماه های آینده، برای نگارش متن برجام شامل جزئیات فنی آن، در سطوح سیاسی و کارشناسی کار خواهیم کرد. ما خود را متعهد به تکمیل تلاش ها تا تاریخ 11 تیرماه می دانیم. از دولت سوئیس به خاطر حمایت های سخاوتمندانه در میزبانی این مذاکرات تقدیر و تشکر می نمائیم. از خبرنگاران عزیز که در این مدت همراه ما بودند نیز سپاس گزاریم.

 

نشست عمومی و پایانی وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شد. این همان نشستی است که قرار بود پس از پایان آن، ظریف و موگرینی در کنفرانسی مطبوعاتی بیانیه مشترکی را که همه منتظرش هستند ارائه کنند.
گروه بین الملل، نشست عمومی و پایانی وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شد.

این همان نشستی است که قرار بود پس از پایان آن، ظریف و موگرینی در کنفرانسی مطبوعاتی بیانیه مشترکی را که همه منتظرش هستند ارائه کنند.
 


قرار است در این نشست بعد از قرائت بیانیه مشترک، پرسش خبرنگاران نیز شروع شود.

درحال حاضر حدود 500 خبرنگار در محل مذاکرات بی‌صبرانه منتظر ارائه بیانیه و مشخص شدن نتیجه مدتها تلاش دیپلماتیک جهانی برای توافق هسته‌یی ایران و 1+5 هستند.

این نشست درحالی آغاز شد که ساعتی پیش دیدار دوجانبه ظریف و کری انجام شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری همتای امریکایی وی ساعت 16 به وقت محلی - 18 و 30 به وقت تهران - مذاکره خود را آغاز کردند و حدود 30 دقیقه بعد به آن پایان دادند.

پیشتر نیز ظریف رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفته بود: پیشرفت خوبی داشتیم البته هنوز به نقطه پایان نرسیده ایم. امیدوارم کارها بخوبی پیش برود و تا آخر وقت امروز امکان اطلاع رسانی رسمی باشد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88695.jpeg


وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در عین حال گفت: از ابتدا گفتیم هیچ وقت قرار نبود امروز توافقی داشته باشیم. همیشه گفته ایم یک توافق آن هم تا 10 تیر اگر همه چیز درست پیش برود.

متن بیانیه مشترک مطبوعاتی ایران و 1+5

ایران و شش کشور طی 9 روز رایزنی‌های هسته‌ای به مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتند.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، انگلیس و آلمان در چارچوب عناصر مندرج در برنامه اقدام مشترک مورخ 24 نوامبر 2013 و متعاقب فرایند طولانی مذاکراتی پیچیده و طولانی در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی، به مجموعه ای از راه حل‌های لازم جهت نیل به برنامه جامع اقدام مشترک در شهر لوزان سویس دست یافتند. مجموعه متضمن این راه حل‌ها جنبه حقوقی نداشته و صرفاً راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت. بر این اساس تدوین برنامه جامع اقدام مشترک با مبنا قرادادن این راه حل ها در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

تداوم برنامه هسته‌ای از جمله غنی‌سازی

در چارچوب راه حل های موجود، هیچ یک از تاسیسات و فعالیت های مرتبط هسته ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود و فعالیت های هسته ای ایران در تمامی تاسیسات هسته ای از جمله نظنز، فردو، اصفهان و اراک  ادامه خواهد یافت.

این راه حل های جامع، ادامه برنامه غنی‌سازی در داخل کشور را  تضمین می کند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود مطابق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک تولید صنعنی سوخت هسته ای خود را برای تامین سوخت نیروگاه های هسته ای ادامه دهد.

 بر اساس راه حل  به دست آمده، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک درخصوص برنامه غنی سازی ایران 10 ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از 5000 ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی شده در سطح 67/3 درصد ادامه خواهند داد.  ماشین های اضافه بر این تعداد و زیرساخت های مرتبط با آنها جهت جایگزینی با ماشین هایی که در طول این زمان آسیب می بینند جمع آوری و تحت نظارت آژانس نگهداری خواهد شد. همچنین ایران قادر خواهد بود ذخایر موجود مواد غنی شده خود را برای تولید مجتمع سوخت هسته ای  و یا صادرات آنها به بازارهای بین المللی در قبال خرید اورانیوم اختصاص دهد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88693.jpeg

براساس راه حل های به دست آمده ایران برنامه تحقیق و توسعه خود را بر روی ماشین های پیشرفته ادامه خواهد داد و مراحل آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای IR-4، IR-5 ،6IR- و IR-8 را در طول دوره زمانی 10 ساله برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

تاسیسات فردو

بر اساس راه حل های بدست آمده تاسیسات هسته ای  فردو به مرکز تحقیقات هسته ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد. بیش از 1000 ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها  در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد که از این میان دو آبشار سانتریفیوژ در چرخش خواهند بود. همچنین نیمی از تاسیسات فردو با همکاری برخی از کشورهای(1+5) به انجام تحقیقات پیشرفته هسته ای و تولید ایزوتوپ های پایدار که مصارف مهمی در صنعت، کشاورزی و پزشکی دارد،  اختصاص پیدا می کند.

راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک

مطابق راه حل های موجود؛ راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقاء یافته و روزآمد خواهد شد. در باز طراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. بازطراحی راکتور اراک در چارچوب یک  برنامه زمان بندی مشخص و در قالب یک پروژه بین المللی مشترک تحت مدیریت ایران آغاز و پس از آن بلافاصله ساخت آن شروع و در چارچوب یک برنامه زمان بندی تکمیل خواهد شد. تولید سوخت رآکتور اراک و اعطای گواهی بین المللی سوخت راکتور از جمله موارد این همکاریهای بین المللی خواهد بود. از طرف دیگر، کارخانه تولید آب سنگین نیز مانند قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

پروتکل الحاقی

ایران در جهت شفافیت و اعتماد سازی به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت موقت اجرا نموده و در ادامه فرآیند تصویب این پروتکل طبق یک جدول زمانی در چارچوب اختیارات رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی  به تصویب خواهد رسید.

لغو تحریم ها

براساس راه حل های بدست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا ازجمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودور سازی فوراً لغو خواهند شد. همچنین تحریم ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها، نهادهای دولتی وخصوصی تحت تحریم های مرتبط هسته ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فورا برداشته خواهند شد. همچنین کشورهای عضو گروه (1+5) متعهد هستند از وضع تحریم های جدید در موضوع هسته ای خودداری نمایند.

همکاری های بین المللی:

همکاری های بین المللی هسته ای با جمهوری اسلامی ایران از جمله با اعضای 1+5 در حوزه ساخت نیروگاه های هسته ای، راکتور تحقیقاتی، گداخت هسته ای، ایزوتوپ های پایدار، ایمنی هسته ای، پزشکی و کشاورزی هسته ای و ... امکان پذیر و ارتقاء پیدا خواهند کرد. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، دسترسی ایران به بازار جهانی، عرصه های تجاری، مالی، دانش فنی و انرژی نیز فراهم خواهد شد.

زمان بندی اجرا برنامه جامع اقدام مشترک

با پایان یافتن این مرحله از مذاکرات، تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک تا بازه زمانی 10 تیر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. با نهایی شدن متن، برنامه جامع اقدام مشترک در قالب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت. جهت لازم الاجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک برای  تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این قطعنامه همچون قطعنامه هایی که علیه ایران تصویب شده بودند تحت ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب خواهد شد تا بتواند قطعنامه های قبلی را لغو کند.

طرف های برنامه جامع اقدام مشترک پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، به یک دوره زمانی آماده سازی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نیاز خواهند داشت. پس از طی مرحله آماده سازی و همزمان با شروع به اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران در یک روز تعیین شده لغو تمامی تحریم ها به طور خودکار  به اجراء در خواهد آمد.

در چارچوب راه حل های به دست آمده ؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض  تعهدات از سوی هر یک از طرف ها سازو کار لازم پیش بینی شده است.

دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای از چهارشنبه شب پنجم فروردین در لوزان سوئیس برگزار شد.

موگرینی: همه تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی اتحادیه اروپا علیه ایران پایان می‌یابد

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: باتصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه قطعنامه های پیشین این شورا درباره برنامه هسته ای ایران لغو خواهد شد.

 

 
فدریکا موگرینی پنجشنبه شب با قرائت بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوییس افزود: از 22 مارس تا دو آوریل در سوییس جمع شدیم تا راه حل هایی برای رسیدن به یک توافق جامع برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و برداشتن تحریم ها پیدا کنیم.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88691.jpeg


موگرینی اظهار داشت: امروز یک گام مصمم برداشتیم و راه حل هایی پیدا کردیم در راستای یک راه حل های عملی مشترک بعد از کار دشوار همه طرفین که این را ممکن کرد و از تلاش همه شرکت کنندگان تشکر می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این راه حل مبنای برنامه اقدام ما در گام بعدی خواهد بود و الان می توانیم نوشتن این متن را آغاز کنیم تا یک برنامه اقدام مشترک داشته باشیم بر اساس راه حل هایی که این روزها پیدا کردیم.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: براساس این راه حل ها میزان غنی سازی اورانیوم محدود خواهد شد و تجهیزات غنی سازی در نطنز نخواهد بود و ایران متعهد می شود که بر اساس چارچوبی که دو طرف توافق کردند اقدام کند.

موگرینی تصریح کرد: همکاری های بین المللی در راستای پژوهش و تشویق و یک مجموعه بین المللی به ایران کمک خواهد کرد برای تجهیزات آب سنگین اراک که سطح آن به سطح مورد نیاز فعالیت های نظامی نباشد.

وی گفت: برای بازرسی فعالیت های ایران و نیز با توجه به پروتکل الحاقی معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای ایران، یک نظام بازرسی طراحی خواهد شد.

موگرینی افزود: ایران در یک گام بین المللی استفاده صلح آمیز هسته ای و نیز امنیت هسته ای فعالیت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: همه تحریم های هسته ای در چارچوب این توافق قرار خواهد گرفت.

موگرینی تاکید کرد که یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه های پیشین پایان خواهد داد.

وی اظهار داشت: درباره اقدام مشترک هم در سطح سیاسی و هم در سطح کارشناسان متعهد به همکاری با ایران هستیم.

مشروح متن بیانیه ظریف: امروز ما یک گام تعیین کننده برداشتیم

محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران خلاصه مجموعه راه حلها تفاهم شده در مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای عضو 1+5 را پنجشنبه شب اعلام کرد.

 

ظریف و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب درمحل دانشگاه پلی تکنیک لوزان سویس بیانیه پایانی مذاکرات هسته ای را اعلام کردند.

مشروح سخنان ظریف در این مراسم به شرح زیر است:

به همه شما عصربخیر می گویم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت های مفیدی ارائه کردند از رسانه ها در این هشت نه روز خیلی زحمت کشیدند و از همه تشکر می کنم.

وزیر امور خاجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اعضا 1+5در تاریخ 17 فرودین 94 در سوییس دیدار کردیم همانطور که آذر 1392 قبلا توافق کردیم به این منظور گردهم آمدیم تا راه حل هایی برای دستیابی حل و فصل جامعی که ماهیت صرفا صلح امیز برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو کند پیدا کنیم.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88694.jpeg

امروز یک گام تعیین کننده برداشتیم به راه حل هایی در مورد مولفه های مهم برنامه های جامع اقدام مشترک یا برجام دست یافتیم این امر مدیون عزم سیاسی حسن نیت و تلاش جدی همه طرفها بوده است و اجازه دهید از همه هیات های نمایندگی به خاطر تلاش های خستگی ناپذیرشان تقدیر نمایم.تصمیم امروز ما که مبانی مورد توافق برای متن نهایی برجام را ÷ایه ریزی می کند بسیار مهم است.

اکنون می توانیم نگارش متن توافق نهایی و ضمایم آن را با بهره گرفتن از راه حل هایی که به آن دست یافته ایم شروع کنیم همچنان که ایران برنامه های صلح آمیز هسته ای خود را دنبال می کند سطح و ظرفیت غنی سازی محدود خواهد شد و نطنز تنها مرکز غنی سازی در ایران خواهد بود .

تحقیق و توسعه غنی سازی در ایران بر روی ماشین های سانتریفیوژ براساس جدول زمانی و سطح توافق شده ادامه خواهد یافت. فردو از یک سایت غنی سازی به مرکز هسته ای فیزیک و فناوری تبدیل خواهد گردید. در این مرکز همکاری بین النمللی در حوزه های تحقیق و توسعه مورد توافق مورد تشویق قرار خواهد گرفت . مواد شکافت پذیر در فردو نخواهد بود.

راکتور تحقیقاتی پیشرفته اب سنگین در اراک با همکاری مشترک بین المللی بازطراحی و نوسازی خواهد شد به طوری که پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی در آن تولید نگردد بازفراوری صورت نگرفته و سوخت مصرف شده صادر خواهد گردید.

مجموعه تدابیری برای نظارت بر اجرای مفاد برجام شامل کد اصلاحی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مورد توافق واقع شده است. آژانس بین المللی انرزی اتمی از فناوری های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی های توافق شده بیشتری به منظور روشن شدن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد.

ایران درهمکاری های بین المللی درحوزه انرزی هسته ای صلح امیز مشارکت خواهد نمود که می تواند شامل ساخت نیروگاههای هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی شود. اتحادیه اروپایی اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های اقتصادی و مالی ثانویه مرتبط با هسته ای را همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آزانس بین المللی راستی آزمایی شود متوقف خواهد کرد.

یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل صادر خواهد شد که در آن برجام تاکید شده کلیه قطعنامه های قبلی مرتبط با موضوع هسته ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص برای یک دوره زمانی مورد توافق لحاظ خواهد شد.ما در هفته ها و ماههای اینده برای نگارش متن برجام شامل جزییات فنی آن در سطوح سیاسی و کارشناسی کار خواهیم کرد و خود را متعهد به تکمیل تلاش ها تا تاریخ 11 تیرماه می دانیم. از دولت سوییس به خاطر حمایت های سخاوتمندانه در میزبانی این مذاکرات تقدیر و تشکر می نماییم و از خبرنگاران عزیز که در این مدت همراه ما بودند سپاسگزاریم.

متن کامل مصاحبه مطبوعاتی وزیر خارجه ایران با خبرنگاران در لوزان

وزیر امورخارجه ایران پنجشنبه شب پس از قرائت بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 که در دانشگاه پلی تکنیک لوزان به همراه فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد.

 

 
محمدجواد ظریف در این نشست خبری گفت: در واقع مسائل مختلفی درباره نحوه رهیافت به بحث هسته ای ایران مطرح بود، ما پیشرفت کردیم تصمیم گرفتیم به صورت خیلی مسئولانه وارد گفتگوها شویم و نگرانی های جامعه بین المللی را برطرف کنیم و باید بگوییم واقعا نگران نباشند و فعالیت های ما صلح آمیز است و واقعا هیچکدام از این چیزهایی که اسمش را تحریم گذاشتند نه انسانی بوده و نه بر مبنای حقوق بشر بوده است.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88692.jpeg


وی افزود: تحقیق و توسعه علمی را ادامه می دهیم و ما رآکتورهایمان باید پیشرفته تر بشود و ما درباره سانتریفیوژهایی که در سایت فردو داریم متعهد هستیم به آنچه امضا می کنیم خودمان متعهد هستیم و تمرکز خواهیم کرد بر روی فعالیت های صلح آمیزی که در نظنز داریم و همچنان بر اساس توافق گام به گام آنچه باید در فردو انجام بدهیم.

وی اظهارداشت: تمام قطعنامه های شورای امنیت و تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران باید برداشته شود.

ظریف گفت: انستیتوها و دانشگاه های ما باید بتوانند رقابت علمی داشته باشند و نباید تحریم باشند، فکر و تصور می کنم ما می توانیم با این فهم مشترک به پیش برویم.

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: بحث پنهان سازی هسته ای یا یک سری نگرانی هایی که از آن دم می زنند اینکه بنشینیم و نیمه خالی لیوان را ببینیم به نفع هیچ کس نخواهد بود باید نگاه رو به جلو داشته باشیم و باید اگر مشکلی پیش آمد بر اساس حس احترام متقابل بنشینیم و با هم صحبت کنیم و به جلو برویم.

ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امروز کار بزرگی انجام شده و ممکن است تفسیرهای گوناگونی از کشورهای دیگر بر این اقدام دشوار و تصمیمی که اتخاذ شده است صورت پذیرد دولت ایران چه اقدامی انجام خواهد داد؟ گفت: به عنوان راهکاری برای رسیدن به توافق جامع بین المللی برای رسیدن به یک بازی برد ـ برد صورت خواهد گرفت تمام دیدگاههای نادرستی که در مورد ایران بوده است باید اصلاح شود.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه فعالیت هسته ای ایران ادامه خواهد داشت گفت: چارچوب عملکرد ما در این زمینه این است که عملیات غنی سازی در طنز با تعدادی غنی سازی ادامه خواهد داشت در فردو هم با تعداد دیگری ادامه خواهد داشت بدون اینکه فعالیت های غیرصلح آمیز انجام شود.

وی افزود: غنی سازی هایی که صورت می گیرد برای مصارف صلح آمیز و تحقیق و توسعه و سایر موارد صورت خواهد پذیرفت.

ظریف گفت: رآکتور اراک نیز برای آب سنگین باقی خواهد ماند و در این روند سایر کشورها از جمله کشورهایی که در گروه 1+5 حضور دارند به ما کمک خواهند کرد.

وی همچنین با بیان اینکه فعالیتهای بین المللی در زمینه تولید سوخت نیروگاهی هم ادامه خواهد داشت گفت: تمامی تفکرات منفی که در زمینه برنامه هسته ای ایران وجود داشته باید لغو شود تمام تحریمها برداشته شود دولت ما به تمام تعهدهایی که در این زمینه به تعهد دولتها برای رسیدن به حقوق جامع بین المللی وجود دارد توجه داشته و متعهد خواهد بود.

خبرنگاری در ادامه نشست از وزیر امور خارجه کشورمان پرسید آیا ایران درباره بحث غنی سازی این امیدواری وجود دارد که این توافقی که بوجود خواهد آمد منجر به روابط بهتر ایران با غرب شود؟

ظریف پاسخ داد: ایران هیچ وقت نخواسته که از جامعه بین الملل روی بگرداند ایران همیشه خود را جزء جامعه بین المللی می داند و طبیعتاً برای ایران بسیار حیاتی و ضروری است که گامهایی را بردارد که نسبت به صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای خود اعتمادسازی کند و حتی در بحث غنی سازی، تا انشاالله بتوانیم در آینده به نتیجه خیلی خوبی دست پیدا کنیم.

وزیر امورخارجه افزود: این ورود ایران به بازار یک حرکت بسیار خوب و مفید برای فنآوری ما و حضور ایران در سطح بین المللی خواهد بود و تا زمانی که فنآوری ما به سطح مناسب برای تولید تمامی اجزای یک مجتمع سوخت شود این کار بصورت یک برنامه صلح آمیز بسیار موفقی را در ایران تدارک خواهد دید.

ظریف همچنین اظهار داشت: کلیه قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهند شد و این یک دستاورد بسیار بزرگ برای تلاش های جمهوری اسلامی و به نظر من برای تلاش های جهانی بود چراکه این قطعنامه ها هیچ کمکی به حل مسائل نمی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود : در برخی زمینه ها هنوز نیاز است در ظرف سه ماه آینده گفتگو و سپس توافق کنیم به همین دلیل بود که برخی نکاتی که در متن وجود داشت با برخی ابهامات و برخی نکات کلی مواجه بود اما موضوعات اساسی توافق شده است .

وی گفت: طبیعی است که همه شرکت کنندگان در این مذاکرات بر اساس نیازهای داخلی خودشان روایت هایی را از آنچه اتفاق افتاده مطرح خواهند کرد اما ما با جدیت و شجاعانه بر اساس آنچه مقام معظم رهبری به عنوان نرمش قهرمانانه مطرح کردند به کار خواهیم گرفت تا ظرف سه ماه آینده توافق نهایی صورت گیرد .

ظریف افزود : توافق نهایی تنها توافق ما خواهد بود که بر اساس منافع و نیازهای مردم ایران انجام می شود تا به تأیید شورای امنیت برسد و اجرا شود.

وی خطاب به مردم ایران گفت: ما تا سه ماه آ ینده باید مذاکره و متن را تدوین کنیم و امیدواریم و البته هیچ چیز قطعی نیست.

ظریف با اشاره به حمایت های مردم خوب و هدایت رئیس جمهور محترم و همکاری تمام دست اندرکاران در این مذاکره افزود: ضرورت می دانم از برادر بزرگوار و دانشمند دکتر صالحی ریاست محترم سازمان انرژی اتمی و همینطور از دوستانی در گذشته چه در وزارت خارجه چه در شورای عالی امنیت ملی و چه در سازمان انرژی اتمی که برای پیشبرد این هدف ملی تلاش کردند سپاسگزاری کنم.

وی تأکیدکرد: به ویژه از مقام معظم رهبری که همواره ما را مورد حمایت خودشان قرار دادند و رئیس جمهور محترم که شجاعانه از فرزندان کشور و انقلاب حمایت کردند سپاسگزاری می کنم.

ظریف در پاسخ خبرنگار روزنامه گاردین که درباره بحث غنی سازی پرسیده بود گفت: همونطور که مطرح شد بحث غنی ادامه خواهد یافت براساس برنامه های آر 4 آر 5 و آر 6 و همچنین ما یک سری نیازهای علمی در کشور داریم که تمامی این کارها هم ادامه خواهد یافت.

وزیرخارجه کشورمان افزود: البته در انتها هم ما منتظر یک قطعنامه دیگر از شورای امنیت هستیم تا قطعنامه های دیگر را ملغی کند که البته این مشخصه تفاهم های کلی ایران با 5+1خواهد بود که باید در سه ماه آینده انجام شود و کار نگارش آن را از همین فردا آغاز خواهیم کرد.

ظریف گفت: البته برخی از کشورها هم متاسفانه یک سری محدودیت را در مورد تعاملات بانکی با ما داشته اند که به دنبال این هستیم که به یک باره همه اینها در یک چارجوب زمانی خاص برداشته شود البته این تنها خواست ایران نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری گفت: ملت ایران تسلیم فشار نمی شود.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و آمریکا افزود: اینکه بگوییم روابط ایران و آمریکا چه خواهد شد بحث دیگری است براساس دستوری که داشتیم بنا بود با امریکا در خصوص مسئله هسته ای مذاکره کنیم نه چیز دیگری و درباره توسعه انرژی هسته ای هر گونه مذاکره و بحث با آمریکا باید براساس احترام متقابل باشد.

وی گفت: در این زمینه جدی هستیم و برای اعتماد سازی به وجود آمده طبیعتا از طرف مقابل این انتظار را داریم که به امضاهای خود تعهد داشته باشد چرا که هرگونه مانع تراشی وچیزهای دیگر مذاکرات را خدشه دار می کند

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ما اکنون نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم و این وظیفه ماست تا این کار را انجام دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که باتوجه به تجربه بدی که ایران از غربی ها و رفتارهای سیاسی آنها دارد تا چه حد می توانند به این بیانیه متعهد باشند؟ گفت: بیانیه ای که تدوین شد و راه حل هایی که به آنها دست یافتیم اگر ظرف 3 ماه آینده به توافق منجر شود تعهدات متقابل پیش بینی شده است و اقدامات متقابلی را برای نقض تعهد پیش بینی شده است.

ظریف افزود: جمهوری اسلامی در صورت مشاهده عدم رعایت، این امکان را دارد که اقدام مشابهی را انجام دهد.

وی گفت: امیدوارم کشورهای غربی که همه یا برخی از آنها سابقه بسیار مثبتی در حافظه تاریخی مردم ایران نداشتند و اقدامات نامناسبی را مخصوصا در چند سال گذشته در پرونده هسته ای علیه مردم و شهروندان به وجود آوردند و با تحریم های ظالمانه آنان را مورد ظلم قرار دادند و از حقوق خود در دست یابی به دارو و غذای بین المللی محروم کردند بدانند که ملت بزرگ ایران با توان ملی و مقاومت و لطف خدا به همه خواسته های خود دست یافتند و توانستند با مقاومت و ایستادگی این پیام را ارسال کنند که ملت ایران تسلیم فشار نمی شود.

ظریف افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و انتخابات نشان داد ملت ایران مسئله دیگری را نیز نشان داد که اهل تعامل منطق گفتگو هستند و مردم بزرگواری اند که آمادگی دارند رفتارها را با دقت رصد کنند و ببینند چگونه با آنان رفتار می شود.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت:کسانی که در گذشته از خود سابقه خوبی نداشتند می توانند دراین فرصت برای اصلاح گذشته استفاده کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پرس تی وی مبنی بر اینکه اگر طرف مقابل تخطی کند ایران چه خواهد کرد گفت: ما در این باره صحبت کردیم و اگر نیاز باشد بیشتر در باره آن توضیح می دهیم.

ظریف ادامه داد: متنی وجود دارد که درباره یک سری مفاهیم به توافق می رسیم و به صورت گام به گام ما و گروه 1+5 آنها را به جلو می بریم.

وی افزود: در واقع به صورت دانه به دانه و ماده به ماده همه این مکانیزم ها باید از جانب دو طرف انجام شود و پیش برود و همه کسانی که در این فرایند آمدند و در بحث تحریم ها و قطعنامه ها حرکت هایی که به صورت غیرمنطقی علیه مردم و دولت ایران انجام شده باید برداشته شود.

ظریف گفت: منافع ملی ایران باید حفظ شود زیرا متأسفانه ایران همیشه قربانی بسیاری از ناملایمات جهانی بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دوست نداریم و نمی خواهیم این ناملایمات ادامه یابد و حاضریم با بیان منطقی و مستدل و بر اساس مکانیزم های تعریف شده که داریم جلو هر گونه عذر و بهانه در آینده را از جانب غربی ها بگیریم.

وی ادامه داد: بنابر این اگر سیستم و نظامی حاکم شود ما می توانیم اعتمادسازی مشترک داشته باشیم و با این اعتمادسازی و اعتماد به نفس بیشتر جلو برویم.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88696.jpeg


ظریف گفت: دیشب رکورد زدیم و حدود 9 ساعت تا صبح با وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 مذاکره کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: این دلگرمی و انرژی را چه کسانی به ما می دهند؟ طبیعتاً نیاز به گرفتن حق و اینکه باید تلاش کنیم حق خودمان را بگیریم و نگذاریم کسی از این وضع تخطی کند.

وی گفت: امیدواریم به زودی وضع بهتری حاکم شود.

متن بیانیه توافق هسته ای ایران و ۱+۵

یک منبع آگاه خلاصه ای از متن بیانیه توافق ایران و گروه ۱+۵  را در اختیار عصر ایران قرار داد.

به گزارش عصرایران، خلاصه بیانیه توافق هسته ای به این شرح است:

 

      جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ متشکل از چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، انگلیس وآلمان در چارچوب  عناصر مندرج در برنامه اقدام مشترک مورخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ و متعاقب فرایند طولانی مذاکراتی پیچیده و طولانی در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی، به مجموعه ای از راه حل های لازم جهت نیل به برنامه جامع اقدام مشترک در شهر لوزان سویس دست یافتند. مجموعه  متضمن این راه حل ها جنبه حقوقی نداشته و صرفا راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت. بر این اساس تدوین برنامه جامع اقدام مشترک با مبنا قرادادن این راه حل ها در آینده نزدیک آغاز خواهد گردید.

 

تداوم برنامه هسته ای  از جمله غنی سازی

 

در چارچوب راه حل های موجود، هیچ یک از تاسیسات و فعالیت های مرتبط هسته ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود و فعالیت های هسته ای ایران در تمامی تاسیسات هسته ای از جمله نظنز، فردو، اصفهان و اراک  ادامه خواهد یافت.

 

این راه حل های جامع ،  ادامه برنامه غنی‌سازی در داخل کشور را  تضمین می کند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود مطابق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک تولید صنعنی سوخت هسته ای خود را برای تامین سوخت نیروگاه های هسته ای ادامه دهد.

 

 بر اساس راه حل  به دست آمده ، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک  در خصوص برنامه غنی سازی ایران ۱۰ ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از  ۵۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی شده در سطح ۶۷/۳  درصد ادامه خواهند داد.  ماشین های اضافه بر این تعداد و زیرساخت های مرتبط با آنها جهت جایگزینی با ماشین هایی که در طول این زمان آسیب می بینند جمع آوری و تحت نظارت آژانس نگهداری خواهد شد. همچنین ایران قادر خواهد بود ذخایر موجود مواد غنی شده خود را برای تولید مجتمع سوخت هسته ای  و یا صادرات آنها به بازارهای بین المللی در قبال خرید اورانیوم اختصاص دهد.

 

براساس راه حل های به دست آمده ایران برنامه تحقیق و توسعه خود را بر روی ماشین های پیشرفته ادامه خواهد داد و مراحل آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهایIR-4، IR-5 ،۶IR- و IR-8 را در طول دوره  زمانی ۱۰ ساله برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

تاسیسات فردو

 

بر اساس راه حل های بدست آمده تاسیسات هسته ای  فردو به مرکز تحقیقات هسته ای و فیزیک  پیشرفته تبدیل خواهد شد. بیش از ۱۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها  در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد که از این میان دو آبشار سانتریفیوژ در چرخش خواهند بود. همچنین نیمی از تاسیسات فردو با همکاری برخی از کشورهای(۱+۵) به انجام تحقیقات پیشرفته هسته ای و تولید ایزوتوپ های پایدار که مصارف مهمی در صنعت، کشاورزی و پزشکی دارد،  اختصاص پیدا می کند.

راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک

 

مطابق راه حل های موجود؛ راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقاء یافته و روزآمد خواهد شد. در باز طراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. بازطراحی راکتور اراک در چارچوب یک  برنامه زمان بندی مشخص و در قالب یک پروژه بین المللی مشترک تحت مدیریت ایران آغاز و پس از آن بلافاصله ساخت آن شروع و در چارچوب یک برنامه زمان بندی تکمیل خواهد شد. تولید سوخت رآکتور اراک و اعطای گواهی بین المللی سوخت راکتور از جمله موارد این همکاریهای بین المللی خواهد بود. از طرف دیگر، کارخانه تولید آب سنگین نیز مانند قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

پروتکل الحاقی

 

ایران در جهت شفافیت و اعتماد سازی به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت موقت اجرا نموده و در ادامه فرآیند تصویب این پروتکل طبق یک جدول زمانی در چارچوب اختیارات رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی  به تصویب خواهد رسید.

لغو تحریم ها

 

براساس راه حل های بدست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ، تمامی قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودور سازی فورا لغو خواهند شد. همچنین تحریم ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم های مرتبط هسته ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فورا برداشته خواهند شد. همچنین کشورهای عضو گروه (۱+۵) متعهد هستند از وضع تحریم های جدید در موضوع هسته ای خودداری نمایند.

 http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88690.jpeg


همکاری های بین المللی :

 

همکاری های بین المللی هسته ای با جمهوری اسلامی ایران از جمله با اعضای ۱+۵ در حوزه ساخت نیروگاه های هسته ای، راکتور تحقیقاتی، گداخت هسته ای، ایزوتوپ های پایدار، ایمنی هسته ای، پزشکی و کشاورزی هسته ای و … امکان پذیر و ارتقاء پیدا خواهند کرد. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، دسترسی ایران به بازار جهانی، عرصه های تجاری، مالی، دانش فنی و انرژی نیز فراهم خواهد شد.

 

زمان بندی اجرا برنامه جامع اقدام مشترک

 

با پایان یافتن این مرحله از مذاکرات، تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک تا بازه زمانی ۱۰ تیر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. با نهایی شدن متن، برنامه جامع اقدام مشترک در قالب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت. جهت لازم الاجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک برای  تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این قطعنامه همچون قطعنامه هایی که علیه ایران تصویب شده بودند تحت ماده ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب خواهد شد تا بتواند قطعنامه های قبلی را لغو کند.

 

طرف های برنامه جامع اقدام مشترک پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، به یک دوره زمانی آماده سازی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نیاز خواهند داشت. پس از طی مرحله آماده سازی و همزمان با شروع به اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران در یک روز تعیین شده لغو تمامی تحریم ها به طور خودکار  به اجراء در خواهد آمد.

 

در چارچوب راه حل های به دست آمده ؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض  تعهدات از سوی هر یک از طرف ها سازو کار لازم پیش بینی شده است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا