یزدفردا:موزه میرزا محمد کاظمینی با حضور شخصیت های فرهنگی کشوری و استانی افتتاح شد .

افتتاح موزه میرزا محمد کاظمینی  با حضور آیت الله ناصری نماینده امام و امام جمعه یزد ،حجت الاسلام سید کاظم مدرسی مدرس حوزه وامام جمعه محمد آباد یزد ، دکتر مهدی محقق رییس انجمن اثار و مفاخر فرهنگی ایران دکتر نوشین انصاری رییس شورای کتاب کودک ایران در یزد افتتاح شد .

موزه میرزامحمد کاظمینی که شامل هفت گنجینه بوده  که پیشتر تنها گنجینه اسناد ونسخ خطی راه اندازی شده بود و هم اکنون موزه در سه طبقه مجلل شامل گنجینه های اسناد ونسخ خطی، قران و کتب ادیان،سکه و اسکناس، نگین واشیا باستانی، تمبر، کبریت و عکس افتتاح شد.

میرزامحمد کاظمینی موسس و واقف موزه کاظمینی یزد در حاشیه افتتاح این موزه به خبرنگار یزدفردا اظهار داشت :احداث مکان موزه با با توجه به دیداری که با نماینده  ولی فقیه و سرپرست وقت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مورخ 20تیرماه 85 داشتیم مقرر شده بود مکانی برای وقفیات و آثار نفیس موزه تهیه شود .

میرزا محمد کاظمینی افزود : مکان دایمی موزه  پس از 9 سال  با همت اوقاف در محل جنب امامزاده جعفر (ع ) ساخته و افتتاح شد .

میرزامحمد کاظمینی در رابطه با وقف بودن تمام اشیتاء داخل موزه  اظهار داشت  طی صورتجلسه ای که در دفتر حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم مدرسی تنظیم و مورد توافق قرار گرفت هفت گنجینه گرانبها و ارزشمند شامل نسخ خطی , سکه و اسکناس , نگین و مهر و اشیای تاریخی , عکس , کبریت, تمبر و همچنین تنها موزه  قرآن و كتب آسماني ایران  وقف و اهدا گردید.

وی در مورد وقف نامه خاطر نشان کرد: وقف نامه های سه گانه نیز به تائید مراجع عظام تقلید ودفترمقام معظم رهبری مد ظله العالی و علما و شخصیت های فرهنگی و دانشگاهی رسیده است .

وی که سابقه مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد را در کارنامه خود دارد با اشاره به اینکه کتب نفیس موجود مودی و گواه قدمت هویت ملی , مذهبی و تاریخی مردم و میهن اسلامیمان می باشد ,اظهار داشت: برای برخی از این کتب و اسناد قیمت های میلیاردی عنوان شده و توسط کارشناسان قیمت گذاری شده است .

موسس بنیاد ریحانه الرسول  ابراز امیدواری کرد: با توجه به افتتاح رسمی آن پژوهشگران و علاقمندان به میراث گرانبهای این مرز بتوانند از این مرکز استفاده کرده   و امیدواریم انشاالله زاد و توشه و ذخیره ای برای روز واپسینم باشد.

وی در پایان با اعلام اینکه طبقه بالای ساختمان موزه اختصاصی به گنجینه قرآنی و طبقه همکف و زیرین آن جهت نگهداری سایر گنجینه های ارزشمند است , ادامه داد : این آثار ارزشمند قبلا وقف شده و مراحل قبض و اقباض نیز در اولین شب قدر سال جاری ( 1431 ه . ق ) انجام و کلیه آثار تحویل اداره کل اوقاف گردید وبا اتمام بنای موزه مورد استفاده عموم قرار گیرد .

به گزارش خبر نگار یزدفردا  تاکنون 8 جلد کتاب در ارتباط با فهرست نسخ خطی منتشر و کتاب سکه های قبل از اسلام مربوط به بخش های موزه نیز چاپ شده است و گنجینه های هفت گانه موزه و تعداد اقلام اهدا شده به شرح زیر می باشد که موزه جامع کاظمینی شامل هفت گنجینه  یکی از بزرگترین موزه های خصوصی ایران است که می تواند در صنعت گردشگری به استان یزد رشدی مضاعف بخشیده و از افتخارات استان یزد بلکه کشور محسوب گردد:
گنجینه قران و کتب ادیان (300 اثر خطی نفیس)
گنجینه اسناد و نسخ خطی(2000 نسخ خطی ـ 2000 نسخه چاپ سنگی و 40
000 سند خطی
گنجینه سکه و اسکناس(65
000 عدد سکه قبل و بعد از اسلام )
گنجینه عکس(30
000 قطعه)
گنجینه نگین ـ مهر و اشیای قدیمی(2000قطعه)
گنجینه تمبر(
000
30 قطعه)
گنجینه کبریت (8000 قطعه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا