خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
كرباسيان:
اجرای فاز دوم فضای کسب و کار در زنجیره فولاد را رقابتی می‌کند
یزدفردا "گروه صنایع معدنی >فولاد - کرباسیان گفت: اجرای فاز دوم قانون هدفمندی فضای کسب و کار در زنجیره فولاد اعم از سنگ‌آهن، ذغال‌سنگ و فولاد رقابتی‌تر خواهد شد.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" مهدی کرباسیان رئیس ایمیدرو در چهارمین نشست کمیته ملی انرژی با بیان اینکه صنعت فولاد در دنیا به عنوان صنعت مادر نقش اساسی در اقتصاد و رفاه جوامع ایفا می‌کند اظهار داشت: توسعه این صنعت نه تنها به عنوان زیربنای توسعه سایر صنایع حائز اهمیت است بلکه عامل مؤثری در توسعه سایر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه امروزه در جهان، سرانه فولاد از جمله شاخص‌های اصلی میزان صنعتی بودن یک کشور ست افزود: فولاد در دنیا در کشورهای صاحب ذخایر معدنی و انرژی مانند هند و چین به اتکای ذخایر، و حتی در کشور فاقد منابع مانند کره، ژاپن و ترکیه به اتکای فناوری و نوآوری توسعه یافته است.

وی ادامه داد: ایران نیز با هدف صنعتی شدن و با توجه به برخورداری از مزیت نسبی معادن و انرژی و موقعیت جغرافیایی دارای پتانسیل بالایی در توسعه این صنعت استراتژی است.

رئیس ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه وجود ذخایر سنگ‌آهن و انرژی تأثیر مثبت بر توسعه صنعت فولاد و رفاه اقتصادی کشور دارد گفت: ایمیدرو با همکاری صنایع فولاد کشور موضوع مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت فولاد کشور را سال‌هاست که مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه این روند به ویژه در دهه 80 شتاب گرفت افزود: با اجرای قانون برنامه سوم توسعه و تدوین استاندارد مصرف انرژی در فرآیند تولید آهن و فولاد در سال 1387 و سپس ابلاغ قانون اصلاح الگوی مصرف و اجرای قانون هدفمندی در سال 89 شتاب گرفت.

کرباسیان ادامه داد: روند کاهش شدت مصرف انرژی در تولید فولاد کشور در این سال‌ها به گونه‌‌ای بوده است که شاید بتوان گفت: صنعت فولاد یکی از پیشروترین صنایع در مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است.

***اجرای فاز دوم فضای کسب و کار در زنجیره فولاد را رقابتی‌تر می‌کند

رئیس ایمیدرو در ادامه صحبت‌های خود به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی اشاره کرد و گفت: اجرای فاز دوم از یک سو زنجیره تولید فولاد به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر واقع شده و قیمت تمام شده محصول افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت محصولات فولادی جهانی است وبا پیش‌بینی تثبیت قیمت‌های بین ‌امللی فروش محصولات و نرخ ارز، فضای کسب و کار در زنجیره فولاد اعم از سنگ‌آهن، ذغال‌سنگ و فولاد رقابتی‌تر خواهد شد.

کرباسیان در ادامه به راهکارهای توسعه صنعت فولاد کشور اشاره کرد و گفت:

- بهینه سازی مصرف مواد و انرژی و افزایش بهره‌وری

- بکارگیری تتکنولوژی‌های جدید

- توجه به بازیافت مواد و انرژی (بازیافت هم صرفه‌جویی در انرژی و هم مواد اولیه است)

- تکمیل زنجیره ارزش افزوده فولاد در کشور (صنایع بالادستی و پایین دستی و واسطه) از جمله راهکارهای موجود هستند.

وی ادامه داد: همچنین تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالاتر ، فولادهای خاص ( با تولید فولاد مقاوم ولی سبک مقدار مصرف این فلز کاهش یافته در نتیجه انرژی وCo2 برای تولید فولاد مورد نیاز کشور کاهش می‌یابد)، مکانیابی مناسب (با توجه به سهم بالای حمل‌و نقل مواد اولیه در قیمت تمام شده محصول)، توجه به صرفه‌های مقیاس (با افزایش حجم تولید میزان مصرف انرژی بر تن تولید کاهش می‌یابد) نیز به عنوان راهکار مورد توجه هستند.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا