هواشناسی البرز: قبلا هشدار داده بودیم

 معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج با سنگین خواندن خسارت های جانی و مالی ناشی از سیل عصر یکشنبه در این شهر، گفت: تاکنون جسد چهار تن از قربانیان سیل پیدا شده است.

 
محمد تقی ایرانی یکشنبه شب در گفت و گو با ایرنا، افزود: بیشتر خسارت های ناشی از این سیلاب که در جاده چالوس رخ داده، مربوط به روستای سیجان بوده و گزارش ها حاکی از بروز خسارتهایی در روستای سر زیارت نیز است. 
 
وی ادامه داد: سه قربانی این حادثه از یک پژو 206 بیرون آورده شده و یکی از قربانیان نیز زن بوده است. 
 
ایرانی اضافه کرد: براساس گزارش های اولیه 20 خودرو توسط سیلاب در مسیر رودخانه کرج برده شده و برخی از این خودروها دارای سرنشین بوده که عملیات جستجو برای اطلاع از سرنوشت آنان ادامه دارد. 
 
وی خاطرنشان کرد: برخی از سرنشینان این خودروها در لحظه حادثه فرار کرده و برخی نیز هنوز روی آب زنده هستند که تلاش امدادگران هلال احمر و بسیج برای نجات آنان ادامه دارد. 
 
فرماندار کرج تاکید کرد: به دلیل تاریکی شب و نبود برق مشکلاتی در امدادرسانی وجود دارد که امیدواریم با تلاش امدادگران تا از خسارت های جانی ناشی از این حادثه بکاهیم. 
 
فرماندار کرج گفت: اگر چه نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر، اورژانس و اتش نشانی در تلاش برای یافتن حادثه دیدگان هستند اما به دلیل شدت توفان و بارش باران تاکنون موفق نشده اند خبری از سرنوشت آنان به دست آورند. 
 
پیگیری های خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که به دلیل یک طرفه بودن جاده چالوس اعزام نیروهای امدادی مشکل شده بود، اما با همکاری نیروهای پلیس راه استان البرز و اسکورت خودروها و تجهیزات امدادرسانی، ماموران برای کمک به روستاهای در محاصره سیل به منطقه اعزام شده اند. 
 
تراکم خودروها در مسیر جاده چالوس هم اکنون بسیار بالا است و این موضوع امدادرسانی را به مشکل مواجه کرده است. 
 
بر اساس این گزارش، 5 روستاهای شهرستان طالقان نیز در محاصره سیل قرار گرفته و برق برخی از روستاهای این شهرستان نیز قطع شده و تعدادی از هموطنان در این روستاها صدمه دیده اند.
 
در استان قزوین نیز سیلاب خسارات جانی و مالی به بار آورده است.
آخرین اخبار از سیل در استان البرز و تهران
تائید مرگ دست‌کم 8نفر و ناپدید شدن 10نفر
طغیان رودخانه و سیل در در کرج، طی ساعت‌های گذشته به کشته شدن دست‌کم پنج نفر و ناپدید شدن 50 خودرور انجامیده است که از وضعیت سرنشینان آنها هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است. در همین حال گزارش های ضد و نقیضی از تلفات سیل در جاده امامزاده داود تهران گزارش شده است. هلال احمر تعداد کشته شدگان را سه نفر اعلام کرده اما برخی منابع از مرگ 20 نفر خبر می دهند.


به گزارش فرارو، محمدتقی ایرانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه کرج، بامداد دوشنبه ۲۹ تیر ماه، به خبرگزاری ایرنا، گفت «طغیان رودخانه» عامل سیل بوده است و علاوه بر قربانیان، «خسارت‌های وارده نیز سنگین است و اکنون به طور دقیق نمی‌توان میزان آن را اعلام کرد».

صبح امروز مدیرکل ستاد بحران استان البرز نیز اعلام کرد: «در پی بارندگی های عصر روز گذشته به ۱۴ خانه در شهرستان کرج در محدده سینما هجرت واقع در میدان کرج خساراتی وارد شد.»

ابوالقاسم باقری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: «در محور کرج - چالوس در محدوده آسارا و روستای سیجان ۵ تن کشته و بیش از ۱۰ تن مفقود شده اند.»

مدیرکل ستاد بحران استان البرز از مفقود شدن ۵۰ دستگاه خودرو در سیل محور کرج - چالوس محدوده آسارا خبر داد و افزود: «احتمال افزایش آمار کشته شدگان وجود دارد.»

همزمان گزارش‌هایی نیز از مشکلات ناشی از سیل در بخش‌هایی از شهرستان طالقان منتشر شده است.

ابوالقاسم باقری، مدیر کل ستاد بحران استانداری البرز، به خبرگزاری مهر، گفته است «در بخش بالا طالقان» بالا آمدن آب رودخانه باعث گرفتار شدن گروهی از شهروندان شده است اما «با همکاری نیروهای امدادی و بخشداری این منطقه مشکل حل شد».

او با اشاره به وقوع سیل در شهرستان طالقان گفت: «طغیان رودخانه و وقوع سیل در منطقه بالا طالقان باعث خسارت به زمین های کشاورزی شده و  ۲ پل را در این منطقه تخریب کرده است.»

فرمانداری کرج می‌گوید از شب گذشته «ستاد بحران» تشکیل شده و اماکن و تجهیزاتی برای کمک به آسیب‌دیدگان آماده شده است.

صبح امروز سرپرست اطلاعات و کنترل ترافیک راهور نیروی انتظامی گفت: مشکل ترافیکی در محورهای شمالی و سایر محورهای کشور مرتفع شده و هم اکنون بار ترافیکی سنگین در بازگشت مسافران در محورهای چالوس- کرج انتهای محور مواصلاتی استان البرز در محدوده تونل شماره 5 گزارش شده است.

پلیس راهور همچنین اعلام کرده است: محور هراز در تونل شماره یک در باند شمال به جنوب به دلیل ریزش کوه مسدود شده است.

اخبار تائید نشده از مرگ 20 نفر در ریزش کوه در امام زاده داوود

به گفته عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران طوفان دیشب جان ۲۰ نفر را گرفت.


ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به طوفان و سیل شب گذشته اظهار داشت: بر اثر این بارندگی و سیل مقداری از کوه‌های سمت امامزاده داوود ریزش کرده است.

وی تصریح کرد: به علت ریزش کوه، تعدادی از درختان شکسته و به همراه مقداری سنگ حرکت کرده و در مسیر پل کیگا قرار گرفته و به همین جهت تعدادی از شهروندان که در این مسیر قرار گرفته‌اند جان خود را از دست داده‌اند.

قناعتی گفت: البته آماری که هنوز قطعی نیست اما حدوداً 20 نفر تلفات در این حادثه داده شده است.

این در حالی است که منابع دولتی تاکنون این خبر را تائید نکرده اند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به وقوع سیلاب در رودخانه جاده امامزاده داوود گفت:‌ «این سیلاب، جان 3 نفر را گرفت.»

حسین درویشی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان در جاده امامزاده داوود، گفت:‌ «خوشبختانه اکنون جاده امامزاده داوود بازگشایی شده و تمام خودروهایی که در جاده گیر کرده بودند از منطقه تخلیه شده است.»

هواشناسی البرز: قبلا هشدار داده بودیم
مدیرکل هواشناسی البرز گفت: در خصوص طوفان روز گذشته هشدارهای لازم به دستگاه‌های مربوطه ارسال شده بود.
 
منصور رحمانیان در گفت وگو با ایسنا، منطقه البرز، اظهارکرد: اداره کل هواشناسی البرز روزهای جمعه و شنبه طی اطلاعیه‌های شماره 21 و 22 وقوع طوفان روزگذشته(یکشنبه) را به سازمان‌های مربوطه استان اطلاع داده بود.
 
وی در خصوص احتمال وقوع طوفان در روزهای آینده خاطرنشان کرد: امروز و فردا نیز آسمان استان شاهد رگبار و رعد وبرق خواهد بود و در ساعات بعد از ظهر وزش شدید باد را شاهد خواهیم بود.
 
رحمانیان افزود: امروز بارش‌ها به شدت دیروز و قابل توجه خواهد بود و این امر لزوم رعایت نکات احتیاطی را می‌طلبد.
 
مدیرکل هواشناسی البرز یادآور شد: بارندگی‌ها در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به شدت دیروز و امروز نخواهد بود و از شدت آن تا حدود زیادی کاسته خواهد شد به طوری که بارش‌ها بیشتر در ارتفاعات رخ می‌دهد.
 
وی در پایان ضمن تاکید بر رعایت اصول ایمنی گفت: اگرچه برای روزهای آینده وضعیت هشداری نخواهیم داشت اما با توجه به اینکه بارش‌های تابستانه به صورت رگباری و ناگهانی رخ می‌دهد لازم است تا از قرار گرفتن در مسیر سیلاب و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها اجتناب شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا