طرح کوهورت شاهدیه با حضور ریاست دانشگاه علوم پزشکی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، نماینده ی مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر شاهدیه و روحانیون این شهر به طور رسمی، افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دکتر محمدرضا میرجلیلی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد در مراسم افتتاح کوهورت شاهدیه که با حضور جمعی از معاونین دانشگاه، نماینده مردم یزد در مجلس و دست اندکاران این طرح برگزار شد بر ضرورت حمایت مادی و معنوی از این طرح تاکید کرد و گفت: با روی کار اومدن دولت یازدهم و توجه ویژه ی آن به مطالعات آینده نگر، مطالعه ی کوهورت به عنوان یکی از این طرحها در استان یزد توسط تیم قوی دانشگاه در حال انجام است.

وی افزود: اجرای اینگونه طرحها هزینه بر و زمانبر است و اجرای کوهورت شاهدیه سالیانه مبلغ ده میلیارد ریال اعتبار لازم دارد که بخشی از آن از توسط وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی و بخشی دیگر از منابع داخلی استان تامین می گردد.

دکتر میرجلیلی تصریح کرد: حمایت مادی و معنوی از این طرح، زمینه ساز اجرای آن در سایر مناطق استان نیز خواهد شد.

معاونت تحقیقات وزارت بهداشت,درمان و علوم پزشکی نیز طی تماس با دست اندکاران مطالعه ی کوهورت در مراسم افتتاح آن، از این طرح ونحوه ی اجرای آن در یزد ابراز رضایت کرد و گفت: اجرای این طرح، علاوه بر تاثیرات مثبت بر افراد جامعه گذاشته، زمینه ساز ارائه ی راهکار جهت رفع مشکلات سلامتی و زیستی افراد در سطح جامعه است.

وی همچین اظهار امیدواری کرد تا با اتکا به جامعه ی علمی و پزشکی استان و همچنین پشتکار مردم، این طرح با شتاب و صحت هر چه بیشتر انجام پذیرد تا نتایج آن در جهت ارتقای سلامت مردم این استان قرار گیرد.

در این مراسم، دکتر زارع سرپرست مطالعات کوهورت ضمن تشکر از حضور مسولین، به طور مشروح توضیحاتی در خصوص فعالیت تمامی بخشها در مرکز بهداشت شاهدیه ارائه کرد و گفت: در این طرح با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIs)، تمامی افراد شناسایی و مطالعه بر روی آنان از اردیبهشت ماه سال جاری به صورت پایلوت آغاز شده و تاکنون اطلاعات 800 نفر از افراد جمع آوری شده است.

وی افزود: نتایج حاصل از این مطالعه، استراتژی مشخص و مورد اطمینانی جهت برنامه ریزی های آینده ارائه می دهد.

در پایان این مراسم، رونمایی از طرح کوهورت شاهدیه توسط پدر شهید میرجلیلی انجام شد.

این طرح در حالی افتتاح می شود که بسیاری از صاحب نظران پژوهشی معتقدند، یزد، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به بیوبانک سلولی_ مولکولی کشور دارد.

گفتنی ست همزمان با بازدیدی که در گذشته توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت از پایگاه پژوهشی طرح کوهورت در مرکز تحقیقات درمانی دیابت صورت گرفت، وزرات بهداشت نظر مساعدی جهت استفاده از این پتانسیل در یزد ابراز داشته که در صورت مساعدت مسولین، میتواند زمینه ی رشد علمی استان را در آینده فراهم کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا