یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳

 


 

 
 
 

 

معاون امور مجلس رئیس جمهور:

محصولات سایپا در بازارهای منطقه جایگاه ویژه ای دارد

معاون امور مجلس رئیس جمهور ضمن بازدید از خطوط تولیدی شرکت سایپا گفت : در بازدید از شرکت سایپا با وجود مشکلات موجود احساس کردم که تحرک جدیدی در این شرکت ایجاد شده که نشان از تلاش تمامی کارکنان این شرکت است و باید از این همه همت و تلاش تقدیر و تشکر کرد.
 

به گزارش دنیای خودرو، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری-معاون امور مجلس رئیس جمهور پس از بازدید از خطوط تولید شرکت سایپا در جلسه ای که با حضور مدنی-مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا، معاونان و مدیران ارشد این شرکت برگزار شده بود حضور یافت.

وی در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در بازدید از شرکت سایپا با وجود مشکلات موجود احساس کردم که تحرک جدیدی در این شرکت ایجاد شده که نشان از تلاش تمامی کارکنان این شرکت است و باید از این همه همت و تلاش تقدیر و تشکر کرد.

انصاری با اشاره به مشکلاتی که در حوزه صنعت خودرو از ابتدای ایجاد این صنعت در کشور وجود داشته گفت: صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهم و استراتژیک است و به نوعی نماد دانش فنی برای کشورهای تولید کننده خودرو است و در کشور ما هم با وجود شرایط خاصی که پس از انقلاب و جنگ ایجاد شد، در این صنعت کارهای مهم و اساسی صورت گرفته و پیشرفت های خوبی انجام شده است.

وی گفت: دولت خود را متعهد به حمایت از این صنعت مهم می داند و این حمایت باید به استواری صنعت ختم شود هرچند منتقدینی هم وجود دارند و این حمایت را مانع از ایجاد رقابت و حرکت رو به جلو می دانند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم نباید خودروهای داخلی را با خودروهای وارداتی قیاس کنند گفت: باید مولفه های موثر بر قیمت و کیفیت خودروهای داخلی بررسی و تحلیل شود.

وی خاطر نشان کرد: البته با توجه به ابعاد مهم این صنعت در تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال باید به آن دقت نظر داشت و در ایجاد تنوع و بحث توسعه و گسترش بازار آن توجه ویژه کرد.

انصاری گفت: حضور محصولات ایرانی در بازارهای همسایه نمادی از توانمندی و پیشرفت در این صنعت است البته  با توجه به گسترش حضور رقبای خارجی به خصوص چینی ها در این بازارها باید بر روی بهبود کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصول دقت نظر بیشتری شود.

وی تصریح کرد: مشکلات تحریم و منابع مالی در تولید برای دولت هم بسیار محسوس است و دولت برای حمایت از این صنعت بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، سعی کرده با شناسایی و رفع قوانین دست و پا گیر که مانع از حرکت سریع این صنعت می شود به نوعی راه را برای حرکت سریع تر این صنعت مهیا کند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور گروه خودروسازی سایپا را یکی از دو تولید کننده عمده خودرو در کشور که نام شناخته شده ای دارد دانست وگفت: با وجود مشکلات و وقفه هایی که در صنعت خودرو بوده خوشبختانه با سیاست های دولت تدبیر و امید تحرک جدیدی در این گروه خودروساز ایجاد شده است و آمارها نیز نسبت به سال گذشته حکایت از این موضوع را دارد.

وی اقداماتی را که در خودروسازی به لحاظ کیفیتی و کاهش مصرف سوخت ایجاد شده را روبه جلو دانست و گفت: اینکه محصولات سایپا در بازارهای منطقه به خصوص کشورهای عراق و سوریه جایگاه مهم و رو به جلو دارند جای خوشحالی دارد و امیدواریم گام به گام به سمت ارتقای کیفی خودروها پیش برویم و خودرو ملی در تراز نام مردم و کشور ایران تولید کنیم.

انصاری گفت: دولت حمایت های نرم افزاری در جهت آسان سازی قوانین و مقررات و افزایش توان وام دهی بانک ها را در جهت حل مشکلات خودروسازان و ایجاد نقدینگی برای خرید مردم مهیا می کند و نگاه دولت به این حوزه حمایتی است و خودروسازان هم باید در جهت کیفیت و کاهش قیمت گام بردارند.

در این مراسم مدنی- مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام اینکه صنعت خودروسازی نقش بسیار معنا داری در اقتصاد و صنعت ایران دارد گفت: این صنعت در تولید ناخالص ملی در صورتی که با تمام ظرفیت فعالیت کند نقش ۵ درصدی دارد و  این نقش در کل صنعت بیش از ۲۰ درصد ارزش آفرین است.

وی افزود: پیشرفتی که در اقتصاد ایجاد شده دلیل اصلی آن رشد ۷۰ درصدی صنعت خودروساز است که باعث شده اقتصاد ۴ تا ۶ درصد رشد کند و بر همین اساس و اهمیت ویژه آن نگاه دشمنان انقلاب هم برای ضربه زدن به این صنعت معطوف شده است.

مدنی با تقدیر از حمایت های دولت تدبیر و امید از صنعت خودروسازی گفت: خوشبختانه با استقرار دولت جدید و حمایت هایی که از این صنعت شد از شرایط سختی که برای این صنعت توسط دشمنان خارجی و بعضی افراد داخلی ایجاد شده بود، گذرکردیم و امیدواریم این حمایت ها ادامه داشته باشد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تقدیر از وزارت صنعت معدن و تجارت در برطرف کردن مشکلات قانونی و دست و پا گیر گفت: کمک به صنعت به نوعی کمک به اقتصاد، اشتغال و رفاه اجتماعی است و  تاثیر این صنعت در تمامی حوزه های کشور غیر قابل انکار است و بر همین اساس مشکلات قانونی که در این راه وجود دارد را مشخص و برای رفع آن به وزیر محترم صنعت ارائه داده ایم.

وی تصریح کرد: دولت باید در حوزه صادرات به خودروسازان کمک کند چرا که در مرزها وگمرکات دچار مشکل هستیم و بعضی از قوانین، مقررات و رویه ها باید اصلاح شود و در این خصوص حتی حاضر به سرمایه گذاری می باشیم.

مدنی در خصوص جایگزینی خودروهای فرسوده نیز گفت: طرح جایگزینی خودروهای فرسوده هم به لحاظ زیست محیطی برای کشور مهم است و هم به لحاظ تولید محصول برای خودروسازان اهمیت دارد و لذا دولت در این زمینه می تواند با ایجاد تسهیلات بانکی برای بالا بردن قدرت خرید مردم از طریق لیزینگ هم به کاهش آلودگی هوا کمک کند و هم  باعث روی پا ماندن این صنعت شود.

 


 

 

 

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳

 


 

 
 
 

 

ایرانیان کدام خودروها را می‌پسندند ؟ + جدول

نتایج میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای کشور طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری در حالی اعلام شد که طبق آن، شاخص رضایت مردم یک امتیاز افزایش یافته است.
 به گزارش دنیای خودرو ، بررسی میزان رضایتمندی مردم از سطح کیفی خودروهای داخلی، سابقه‌ای حدودا ۶ ساله دارد، به‌نحوی‌که شرکت بازرسی از ابتدای سال ۸۸ نسبت به تهیه این گزارش اقدام و هر ۶ ماه یک بار و به‌واسطه مکاتبه با مشتریان، نتایج گزارش خود را منتشر کرده است.
طبق نمودار موجود، میزان رضایتمندی مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل، از ابتدای سال ۸۸ تا انتهای سال ۹۰ همواره صعودی بوده و نقطه عطف این رضایتمندی نیز به ۶ ماه اول سال ۹۱ مربوط می‌شود؛ در واقع طی ۱۲ دوره‌ای که نتایج رضایتمندی مردم از سطح کیفی خودروها منتشر شده، مردم از کیفیت خودروها در نیمه نخست سال ۹۱ بیش از سایر دوره‌ها راضی بوده‌اند. این در حالی است که در دو گزارش قبلی، رضایت مردم از کیفیت خودروهای کشور، عددی ثابت را تجربه کرد و روی ۶۵۲ باقی ماند. حالا اما یک امتیاز به این عدد اضافه شده تا رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای کشور، رشد اندکی کرده باشد.
ایرانیان کدام خودروها را می‌پسندند؟+ جدول

بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه گزارش موردنظر، با ۳۴ هزار و ۸۷۸ نفر مصرف‌کننده، مکاتبه و مصاحبه کرده‌اند تا مشخص شود میزان رضایت عمومی از ۴۹ خودرو مختلف در بازار کشور، در چه سطحی قرار دارد. در واقع عدد ۶۵۳، میانگین میزان رضایت مردم از ۴۹ خودرو مختلف (از پراید و پژو ۴۰۵ گرفته تا سوناتا و جولیتا)  است.

۴۹ خودرو تحت ارزیابی، در ۶ گروه قیمتی مختلف دسته‌بندی شده‌اند و آن طور که شرکت بازرسی می‌گوید، با هر تغییر در هر گروه، (افزایش ۲۵۰ میلیون ریالی قیمت خودروها)، رضایتمندی مشتریان با نرخ ۲/۴ درصدی افزایش را به خود می‌بیند. بر این اساس، مالکان بیشتر خودروهای بالای ۱۲۵ میلیون تومان (مانند جولیتا و سوناتا و اپتیما)، در مقایسه با سایر خودروهای هم قیمت خود رضایت بیشتری داشته‌اند و کم رضایت‌ترین خودروها نیز جزو دسته زیر ۲۵ میلیونی‌ها هستند.

طبق نظر شرکت بازرسی، ۴۹ خودرو موردنظر در ۶ دسته قیمتی «کمتر از ۲۵ میلیون تومان»، «۲۵ تا ۵۰»، «۵۰ تا ۷۵»، «۷۵ تا ۱۰۰»، «۱۰۰ تا ۱۲۵» و «بیش از ۱۲۵ میلیون تومان» تقسیم شده‌اند؛ این در شرایطی است که در جمع خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان، ام‌وی‌ام مدل ۱۱۰، در جمع ۲۵ تا ۵۰ میلیونی‌ها پارس تندر، در جمع ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی‌ها کیا پیکانتو، در جمع ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی‌ها ام‌جی ۳۵۰، در جمع ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیونی‌ها هیوندایی النترا و در جمع بالای ۱۲۵ میلیونی‌ها نیز آلفارومئو جولیتا، بیشترین میزان رضایتمندی مردم را به‌دست آورده‌اند.

در بین خودروهایی که از مالکان آنها اطلاعات کیفی کسب شده، جولیتا توانسته بالاترین عدد رضایتمندی را به خود اختصاص بدهد و پراید ۱۱۱ نیز از نظر مردم، کم‌کیفیت‌ترین خودرو کشور طی نیمه نخست امسال بوده است. از سوی دیگر، در جمع خودروهای داخلی، پارس تندر توانسته بیشترین امتیاز و طبعا بالاترین حجم رضایتمندی مردم را به‌دست بیاورد و بین خودروهای مونتاژی بخش خصوصی نیز ولیکس C30 بهترین خودرو از دید مشتریان به شمار می‌رود. همچنین لقب پررضایت‌ترین خودرو شاسی بلند کشور را نیز رنو کولیوس به خود اختصاص داده است.

صدر نشینی یک چینی

اما ببینیم گزارش شرکت بازرسی از میزان رضایتمندی مشتریان بازار خودرو کشور طی ۶ ماه نخست امسال به چه شکل است و چه جزئیاتی دارد.

ابتدا از گروه زیر ۲۵ میلیونی‌ها شروع کنیم، گروهی که ام‌وی‌ام ۱۱۰ توانسته از نظر رضایت مشتریان، بالاتر از تیبا و خاندان پراید بایستد. این خودرو که توسط بخش خصوصی مونتاژ می‌شود، با فاصله‌ای ۲۶ امتیازی از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده یعنی تیبا، با کیفیت‌ترین خودرو ارزان کشور در نیمه نخست امسال بوده است. تیبا نیز در شرایطی رده دوم گروه خودروهای ارزان را در اختیار دارد که تنها هفت امتیاز بیش از بهترین پراید (مدل ۱۳۲)، کسب کرده و با کم کیفیت‌ترین پراید (مدل ۱۱۱) نیز فاصله‌ای ۱۶ امتیازی را به خود می‌بیند. در این گروه سه پراید به چشم می‌آید که مدل ۱۳۲ بهترین، مدل ۱۱۱ کم‌کیفیت‌ترین و مدل ۱۳۱ نیز مابین این دو قرار دارد.

ترافیک در گروه دو

در گروه خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی، اما با ترافیک خودروهای داخلی و مونتاژی رو به‌روایم، چه آنکه در این گروه، نام ۱۷ خودرو به چشم می‌آید. در این بین، پارس‌تندر توانسته ۷۳۵ امتیاز کسب کرده و در صدر بایستد و این در شرایطی است که پشت سر آن، سه تندر دیگر جای گرفته‌اند؛ تندر ایران خودرو، تندر پارس خودرو و تندر اتومات. پس از تندرها با پژو ۲۰۶ صندوقدار مواجه می‌شویم و سپس به ام‌وی‌ام ۳۱۵ در رده هفتم می‌رسیم. در رده هشتم نیز پژو ۲۰۶‌هاچ بک قرار دارد و رده نهم نیز به لیفان مدل ۶۲۰ رسیده است. با این حساب، مدل صندوقدار پژو ۲۰۶ توانسته بیش از مدل‌هاچ بک، دل مشتریان را به‌دست بیاورد.

در رده‌های یازدهم تا شانزدهم جدول اما ترافیک ایران خودرویی‌ها به چشم می‌آید و در این بین، سمند سورن توانسته بهترین باشد. سمند EF7 و سمند معمولی نیز رده‌های بعدی را در اختیار دارند. همچنین رانا نیز پشت سر سمند معمولی و بالاتر از پژو ۴۰۵ و پارس قرار گرفته است. آخرین خودرو گروه ۲۵ تا ۵۰ میلیونی‌ها، اما تیبای‌هاچ بک یا همان تیبا۲ است که از نظر مردم، کم‌کیفیت‌ترین خودرو این گروه معرفی شده است.

گروه چینی‌ها

به گروه ۵۰ تا ۷۵ میلیونی‌ها برویم، گروهی که تنها ۶ عضو دارد و بهترین شان کیا پیکانتو است. پس از این خودرو، پنج محصول چینی رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند و در این بین، سابرینا رضایت بیشتری را به‌دست آورده است. پس از سابرینا، اما ولیکس C30 و جک و ام‌وی‌ام X33 و لیفان X60، در جایگاه‌های بعدی جا خوش کرده‌اند.

کیفیت آریو از دید مشتریان

در گروه ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی‌ها نیز اما پنج خودرو به چشم می‌آید که در این بین، ام‌جی ۳۵۰ توانسته بیشترین میزان رضایت مردم را به‌دست بیاورد و هیوندایی I20 نیز در رده بعدی قرار بگیرد. میتسوبیشی لنسر ۱۶۰۰ سی‌سی و رنو داستر نیز خودروهای سوم و چهارم گروه موردنظر هستند و آریوی سایپا نیز که محصولی مونتاژی و چینی به شمار می‌رود، عضو آخر گروه شده است.

رقابت هیوندا و رنو

اما در گروه خودروهای ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومانی، در حالی با هفت خودرو روبه‌رو می‌شویم که این گروه به‌نوعی به میدان رقابت رنو و هیوندایی تبدیل شده است. در دو رده ابتدایی گروه موردنظر، النترا و اکسنت (محصولات متعلق به هیوندایی) جا خوش کرده و در رده بعدی رنو اسکالا قرار دارد و این در شرایطی است که پس از اسکالا دوباره با یک محصول دیگر از هیوندا به نام ولستر مواجهیم و پس از ولستر نیز با رنو فلوئنس.

گروه ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیونی‌ها دو عضو دیگر به نام‌های میتسوبیشی لنسر ۱۸۰۰ سی‌سی و ام‌جی ۶ دارد که لنسر توانسته رضایت بیشتری را از جانب مردم نصیب خود کند.

رضایتمندی از خودروهای بالای ۱۲۵ میلیون

سری هم به‌دسته خودروهای بالای ۱۲۵ میلیون تومان بزنیم، دسته‌ای که ۹ عضو دارد و با کیفیت‌ترین آنها از دید مشتریان، آلفارومئو جولیتا است. در رده‌های دوم و سوم، دو کره‌ای به چشم می‌آیند، اول هیوندایی سوناتا و دوم کیا اپتیما. پشت سر آنها نیز رنو کولیوس قرار دارد و هیوندایی توسان نیز در رده بعدی جا خوش کرده است. رنو سفران، کیا سراتو، اسپورتیج و میتسوبیشی نیز در رده‌های بعدی به چشم می‌آیند.

ایرانیان کدام خودروها را می‌پسندند؟+ جدول
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا