یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

شرکت هیوندای کارخانه خود را در چین میسازد

شرکت هیوندای موتور اعلام کرد ساخت و ساز در پنجمین کارخانه خود در چونگ‌کینگ چین را آغاز کرده است.
شرکت هیوندای کارخانه خود را در چین میسازد

این کارخانه به منظور ساخت مدل‌های جدید کامپکت و تولید بیشتر مدل‌های شاسی‌بلند ساخته می‌شود.به گزارش رویترز، هیوندای که به همراه زیرمجموعه خود کیا موتور از نظر فروش در رتبه پنجم جهان قرار دارد، در بازار چین با کندی فروش مواجه شده است. علت این مساله نبود مدل‌های جدید شاسی‌بلند هیوندای برای رقابت با مدل‌های جدید عرضه شده توسط دیگر خودروسازان در بازار چین عنوان شده است. هیوندای که نتوانسته از رونق بازار جهانی خودروهای شاسی‌بلند بهره‌مند شود، پیش‌تر اعلام کرده بود که افزایش تولید این خودروها را بررسی می‌کند. این خودروساز کره‌ای به همراه گروه خودروسازی پکن، شریک چینی خود، مبلغ یک میلیارد دلار برای ساخت پنجمین کارخانه خود در چین سرمایه‌گذاری می‌کند. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۳۰۰ هزار دستگاه است. هیوندای دو کارخانه دیگر نیز در چین در دست احداث دارد که احتمالا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به بهره‌برداری خواهند رسید. با بهره‌برداری از این دو کارخانه ظرفیت تولید سالانه کیا و هیوندای تا سال ۲۰۱۸ به ۷/ ۲ میلیون دستگاه خواهد رسید.

 

 

 

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

سالانه ۲۰میلیون باتری خودرو تولید میشود

باتری یکی از اجزای مهم برای راه‌اندازی خودرو و از قسمت‌های مقاوم و بی‌سر و صدای خودرو به حساب می‌آید.
سالانه ۲۰میلیون باتری خودرو تولید میشود

اگر باتری خودرو با مشکل مواجه شود، به‌طور کلی خودرو از کار می‌افتد، بنابراین باید از باتری‌ها به خوبی مراقبت کرد زیرا همانند قلبی هستند که با کوچکترین عیب و نقصی در آن، کل سیستم خودرو نیز دچار مشکل می‌شود.

به گفته تقی علی‌اکبری، رییس اتحادیه باتری‌سازان، سالانه ۲۰میلیون باتری در کشور تولید و حدود ۸۰ تا ۹۰درصد واردات باتری از کشور کره صورت می‌گیرد. همچنین درحال‌حاضر تعرفه وارداتی باتری‌های خودرو به میزان ۶۹درصد است که باید به منظور جلوگیری از قاچاق باتری‌ها میزان تعرفه موجود کاهش یابد.

وجود ۱۰ کارخانه فعال تولید باتری در کشور

در همین حال رییس اتحادیه باتری‌سازان با بیان اینکه درحال‌حاضر ۱۰ کارخانه تولید باتری خودرو در کشور وجود دارد، در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: هم‌اکنون این ۱۰ کارخانه به‌طور فعال مشغول به کار هستند و به ساخت و تولید باتری در داخل کشور می‌پردازند.

تقی علی‌اکبری در پاسخ به این سوال که «میزان تولید باتری خودرو پاسخگوی نیاز بازار در کشور است؟» عنوان کرد: سالانه حدود ۲۰ میلیون باتری تولید می‌شود ولی متاسفانه این میزان تولید، پاسخگوی نیاز بازار داخلی نیست.

رییس اتحادیه باتری‌سازان به صادرات باتری‌های داخلی نیز اشاره کرد و افزود: درحال‌حاضر شرکتی همچون «صبا باتری» به کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق باتری صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر میزان تعرفه گمرکی باتری‌های وارداتی اصلاح شده و حدود ۶۹ درصد است، عنوان کرد: در گذشته تعرفه گمرکی باتری‌های وارداتی در ردیف تعرفه ۸ بوده و به همین دلیل قاچاق باتری مقرون به صرفه نبوده، اما درحال‌حاضر میزان این تعرفه افزایش یافته است. همچنین تعرفه گمرکی باتری‌های وارداتی، حدود یک ماه قبل ۸۰ درصد بود که درحال‌حاضر این تعرفه اصلاح شده و ۶۹درصد است.

علی‌اکبری درباره میزان قیمت باتری‌های خودرو اظهار کرد: قیمت باتری‌های داخلی، آمپری ۲۶۰۰ تومان و باتری‌های خارجی نیز آمپری ۳۸۰۰ تومان است. البته قیمت باتری‌های قاچاق هم آمپری ۲۹۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان است.

وی در ادامه تاکید کرد: در نخستین همایش فعالان واحدهای صنفی باتری‌سازان و باتری‌فروشان با اتاق اصناف ایران که در هتل المپیک تهران برگزار شد، از علی فاضلی، رییس اتاق اصناف کشور تقاضا شد میزان این تعرفه از طریق اداره گمرک یا وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر کند تا از قاچاق باتری‌ها جلوگیری شود. زیرا چنانچه تعرفه واردات باتری‌های وارداتی کاهش یابد، قاچاق این باتری‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود.

رییس اتحادیه باتری‌سازان تصریح کرد: خوشبختانه در این اتحادیه با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نیستیم. این اتحادیه فقط ناظر قیمت و حامی مصرف‌کنندگان داخلی است و از کیفیت و تولیدات داخلی حمایت می‌کند، بنابراین با هرگونه قاچاق باتری به کشور مخالف است.

عمر مفید باتری ۲ سال است

باتری در خودرو وسیله راه‌اندازی است که تامین برق مورد نیاز در زمانی که موتور خاموش است، تامین برق لازم برای استارتر، کمک به سیستم شارژ در زمانی که تعداد مصرف کننده‌ها بالا می‌رود (آمپرمصرفی زیاد می‌شود) را برعهده دارد و در بقیه موارد مولد ( دینام) خودرو، فرآیند برق‌رسانی را انجام می‌دهد.

در همین حال کارشناس طراحی و تکوین قطعات برقی خودرو با بیان اینکه باتری اتومبیل‌های سواری و وانت‌بارها از نوع ۱۲ ولتی و باتری اتومبیل‌های سنگین و دیزلی از نوع ۲۴ ولتی است، اظهار کرد: میزان عمر باتری خودروها باتوجه به محل زندگی، نوع استفاده و استاندارد متغیر است، ولی به طور میانگین در حالت کلی و در شرایط عادی، عمرمفید یک باتری در ایران ۲ سال است.

محمد آزادداور به انواع باتری‌های موجود در خودرو اشاره کرد و افزود: باتری‌ها از نظر جنس الکترولیت و صفحات به باتری‌های سربی – اسیدی، باتری هوا – روی، باتری نیکل- کادمیوم، باتری آلکالاین تقسیم‌بندی می‌شوند که معمولا باتری خودروهای فعلی از نوع باتری‌های سربی – اسیدی است.

آزادداور خاطرنشان کرد: از رایج‌ترین انواع باتری در خودرو می‌توان به باتری‌هایی که به مراقبت کم نیاز دارند یا غیرسیلد (دارای پیچ روی باتری) و باتری‌های بدون نیاز به مراقبت MF یا سیلد ( نداشتن پیچ روی باتری) اشاره کرد.

وی با بیان اینکه باتری‌های بدون نیاز به مراقبت یا سیلد به مراقبت‌های پیشگیرانه کمتری نیاز دارند و اصلی‌ترین مشخصه این باتری‌ها، نداشتن پیچ برای اضافه‌کردن اسید است، تصریح کرد: این نوع باتری‌ها در بازار با اصطلاح «اتمی» معرفی می‌شوند. همچنین از مشخصات این باتری‌ها می‌توان به عمر طولانی‌تر، شارژ سریع‌تر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد، کاهش خوردگی ترمینال‌ها و زمان مجاز برای نگهداری طولانی‌تر اشاره کرد. اما این باتری‌ها در برابر عیب‌های ناشی از شارژ عمیق (به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحه‌ها) سریع‌تر از کار می‌افتند.

این کارشناس طراحی و تکوین قطعات برقی خودرو با بیان اینکه در آب و هوای گرم باید از باتری‌های غیرسیلد (باتری‌هایی که به مراقبت کم نیاز دارند) استفاده شود، عنوان کرد: در مناطق گرمسیر به دلیل گرمای زیاد و کارکرد ماشین، مقداری از آب باتری تبخیر می‌شود، در این صورت به راحتی می‌توان آب باتری به آن اضافه کرد. این درحالی است که نمی‌توان در یک باتری سیلد (باتری‌های بدون نیاز به مراقبت) آب اضافه کرد و همچنین نمی‌توان غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه گرفت. وی افزود: باتری‌های بدون نیاز به مراقبت جدید مطابق با استاندارد کشورهای حوزه خلیچ فارس(جی‌اس‌اُ) و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که با کمترین میزان تخلیه در محیط گرم استفاده شوند.

آزاد داور معتقد است: به دلیل اینکه کارخانه‌های تولیدکننده اتومبیل خواهان افزایش مدت‌زمان وارانتی خود هستند، در آینده این انتظار می‌رود که در باتری‌های گران‌تر دارای دریچه‌های تنظیم‌کننده، سلول‌های ژلی و جاذب‌های پشم شیشه‌ای به کار برده شود. همچنین مکان باتری‌ها را از زیر کاپوت اتومبیل (به دلیل محافظت از گرمای زیاد) به محل دیگری تغییر می‌دهند.

وی به معرفی باتری‌های موجود در بازار ایران پرداخت و افزود: درحال‌حاضر شرکت «سپاهان باتری» باتری‌های خود را با نشان(برند)های «اوربیتال»، «پاورایکس»، «سیولکس» عرضه می‌کند. باتری‌های تولیدی شرکت «نیروگستران خراسان» با نام تجاری «ولتاژ» معرفی می‌شوند و شرکت «برنا باتری» نیز باتری‌هایی با نشان (برند) «ولف»، «اکتیو»، «صدف» و «زمان» به بازار عرضه می‌کند. نشان (برند) « شاهین» محصول شرکت «پاسارگاد»، نشان (برند) «اتم و همر» محصول باتری شرکت «کیوان نور جهان»، نشان (برند)های «آذر»، «ماموت» و «ویگر» نیز به‌وسیله شرکت «آذر باتری» تولید و به بازار عرضه می‌شود. همچنین شرکت «صبا باتری» نشان(برند)های «ورسک»، «واریان» و «آرمو» را به بازار ارائه می‌کند.

انواع نشان(برند)های باتری خودرو

صنعت باتری‌سازی تقریبا تنها صنعت مرتبط با حوزه خودرو و الکترونیک است که چینی‌ها هنوز نتوانسته‌اند بازار آن را به اختیار خود در آورند. بخش عمده این بازار هم‌اکنون در اختیار نشان(برند)های کره‌ای است و بازار ایران نیز از این قضیه مستثنا نیست. یکی از معتبرترین گروه کره‌ای حاضر و فعال در بازار ایران گروه «دلکور» است که در حقیقت شرکتی کره‌ای با پیشینه امریکایی است و شامل نشان (برند) «دلکور»، «پوما»، «سین»، «شارک»، «هگزا»، «رویال» و «پلاتینیوم» می‌شود. این نشان(برند)ها در رده‌های کیفی مختلف دسته‌بندی می‌شوند و در زمره باتری‌های به نسبت گرانقیمت بازار قرار می‌گیرند و نشان(برند) «دلکور» در بین آن‌ها از بهترین کیفیت برخوردار است و «پوما» نیز از نگاه فروشندگان در رتبه بعدی قرار دارد.

یکی دیگر از گروه‌های بزرگ باتری‌سازی جهان در ایران «اطلس بی‌ایکس» است که از معروف‌ترین محصولات‌اش در بازار ایران می‌توان به «هنکوک»، «جگوار» و «تایگر» اشاره کرد. این شرکت کره‌ای به عنوان نشان(برند) باتری‌سازی شرکت معتبر تایرسازی هنکوک شناخته می‌شود و از سال ۱۹۴۴م تاکنون در این زمینه فعال است. یکی از معدود نمایندگان چینی حاضر در بازار ایران شرکت «یوآساگلوبال» است. این شرکت در سال ۱۹۷۷م با اتحاد شرکت «یوآسا» ژاپن و شرکت «جرنال باتری» امریکا شکل گرفت. هم‌اکنون شاهد عرضه نشان(برند)های «نوا»، «راکت» و «گلوبال» از این نشان(برند) در ایران هستیم که البته درحال‌حاضر حضور «نوا» بیشتر از ۳ محصول دیگر در بازار محسوس است.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا