یزدفردا:اریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴-خودروسازان چینی با دامپینگ رقیب را زیر می‌گیرند

خودروسازان جهان در شرایط رقابت بالا و برای ورود به بازارهای جدید یا تغییر سیاست کشور واردکننده در افزایش تعرفه‌ها از روش دامپینگ استفاده می‌کنند و این کاهش هزینه ناشی از دامپینگ را با فروش قطعات یدگی گران در بازار هدف یا افزایش قیمت خودرو در تیراژ بالا و پس از کسب جایگاه جبران می‌کنند.
خودروسازان چینی با دامپینگ رقیب را زیر می‌گیرند

به گزارشاخبار خودرو ،خودروسازان جهان در شرایط رقابت بالا و برای ورود به بازارهای جدید یا تغییر سیاست کشور واردکننده در افزایش تعرفه‌ها از روش دامپینگ استفاده می‌کنند و این کاهش هزینه ناشی از دامپینگ را با فروش قطعات یدگی گران در بازار هدف یا افزایش قیمت خودرو در تیراژ بالا و پس از کسب جایگاه جبران می‌کنند.

به گزارش «بلومبرگ» شرکت فولکس‌واگن برای افزایش فروش و ورود به بازارهای جدید تا سال ۲۰۱۷م دست به اجرای راهبرد استفاده همزمان از نام تجاری آئودی و فولکس برای بهبود فروش کرده است. به طوری که این شرکت در سال گذشته میلادی با این روش توانست ۹ درصد از میزان فروش در بازارهای جدید را افزایش دهد. گرچه بازار امریکای شمالی با افزایش ورود نشان(برند)های اصلی به این منطقه تحت تاثیر قرار گرفت و بار دیگر خودروسازان تویوتا در صدر فروشندگان خودرو امریکای شمالی قرار گرفت، با این حال شرکت فولکس با استفاده از روش‌های کاهش قیمت، بازار خود را حفظ کرد. به گزارش نیویورک تایمز بخشی از افزایش فروش خودروسازها در گرو استفاده از روش‌های اعتباری برای مصرف‌کنندگان و تخفیف‌های زیاد و مقطعی به مشتریان است که زمینه را برای نفوذ بیشتر در بازار فراهم می‌کند. هر چند بسیاری از این شرکت‌ها با بررسی شرایط آینده پیش از ورود به شرایط رکودی، پیش‌فروش محصول را آغاز می‌کنند تا بتوانند همچنان بخشی از نیاز بازار آینده را در اختیار بگیرند.

 
البته هر یک از خودروسازان ممکن است از راهبرد متفاوتی برای بازاریابی و فروش محصولات خود استفاده کنند. به طوری که شرکت جنرال موتورز اعلام کرده در فروش خودروهای تجاری به دنبال حفظ مشتریان کنونی در کنار ورود به بازارهای جدید است. گروه فیات کرایسلر راهبرد توسعه بازاریابی را در عرضه مدل‌های جدید می‌داند، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۴م در خودروهای ورزشی بیش از ۱۳ درصد افزایش فروش را تجربه کرده است. همچنین خودروسازی هیوندای اعلام کرده شناسای نیازهای جدید بازار همچون تولید و عرضه خودرو بر پایه ویژگی موردنیاز نسل جوان از راهکارهای دستیابی به بازار و تقاضاهای جدید است.
شرکت «بی‌ام‌و» تنوع در ارائه تغییر ظاهر (فیست‌لیفت)های جدید خودرو در سال ۲۰۱۵ م را برنامه این شرکت برای افزایش سهم خود در بازار می‌داند، چراکه دیگر رقبای این شرکت همچون مرسدس تنها ۱۹ تغییر ظاهر (فیست‌لیفت)، فولکس‌واگن با در نظر گرفتن آئودی ۲۹ تغییر ظاهر (فیست‌لیفت) جدید عرضه می‌کنند و این راهبرد شرکت «بی‌ام‌و» در ورود به بازارهای جدید و افزایش سهم آن نقش کلیدی دارد.

 
دولت چین، پشتیبان دامپینگ خودروسازان
کاهش قیمت تولید خودرو علاوه بر اینکه به افزایش بهره‌وری تولید منجر می‌شود، راهکارهایی همچون کاهش هزینه‌های بازاریابی نیز در کاهش قیمت خودروهای صادراتی موثر است.
یک استاد دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با صمت درباره روش‌هایی که خودروسازان چینی برای تصاحب بازار استفاده می‌کنند، گفت: شرکت‌های چینی در صورتی که بتوانند با چنددرصد قیمت کمتر در بازارهای خارجی نفوذ کنند، از حمایت‌های دولتی بهره می‌گیرند، به گونه‌ای که دولت چین وقتی که شرکتی محصولی را روانه بازار جدید می‌کند، برای نمونه ۱۰ درصد از قیمت هر خودرو را حمایت مالی می‌کند تا با این کاهش قیمت، راه نفوذ شرکت به بازار خارجی میسر شود. حال در ابتدای راه ممکن است تیراژ آن محصول ۵۰ هزار دستگاه باشد که ۱۰ درصد از ارزش هر خودرو سرمایه بالایی نخواهد بود و هنگامی که نشان(برند) در بازار جایگاهی به دست آورد و به تولید انبوه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه رسید، همان هزینه حمایتی تنها شامل یک تا ۲درصد قیمت هر خودرو خواهد بود که افزایش چند درصد قیمت هر دستگاه هزینه حمایتی را جبران و شرکت آن هزینه را به دولت باز خواهد گرداند.
ابوالفضل خلخالی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای نفوذ خودروسازان در بازار جدید، بازاریابی قیمتی است، افزود: دولت‌ها علاوه بر اینکه تسهیلات ارزان‌قیمت برای خودروسازان خود فراهم می‌کنند، زمینه صادراتی را با حاشیه سود پایین برای شرکت‌ها مهیا می‌کنند تا آنها بتوانند با کمترین هزینه بازاریابی به بازارهای جدید ورود کنند. در واقع بخشی از هزینه‌های صادرات صرف تحقیقات بازار و عرضه محصول خواهد شد که حمایت دولت قیمت تمام شده محصول را کاهش می‌دهد.

 
او با تاکید بر اینکه راهبردهای تولید بهینه نیز در کاهش هزینه‌های صادراتی موثر است، ادامه داد: بسیاری از خودروسازان با استفاده از یک پلتفرم مشترک در تولید مدل‌های مختلف هزینه تولید را کاهش می‌دهند، به طوری که چند شرکت بزرگ یک هزینه برای طراحی پلتفرم اختصاص می‌دهند و با اشتراک آن بین چند شرکت، برای محصولات مختلف هزینه تولید را به شدت کاهش می‌دهند.
خلخالی با بیان اینکه بسیاری از خودروسازها با بستن قرارداد با یک تامین‌کننده قطعات هزینه تولید را کاهش می‌دهند، تصریح کرد: خودروسازان خارجی علاوه بر اینکه با استفاده از اشتراک پلتفرم قطعات مشابهی را برای تولید خودرو به‌کار می‌گیرند، در تیراژ بالای این قطعات با یک شرکت قطعه‌ساز همکاری می‌کنند تا هزینه سربار تولید هر قطعه کاهش یابد اما در ایران خودروسازها با چند شرکت قطعه‌ساز برای جلوگیری از انحصار یا مشکلات ناگهانی قرارداد می‌بندند. از این‌رو هزینه تولید هر قطعه افزایش پیدا می‌کند که در نهایت بر قیمت خودرو اثر می‌گذارد.

 
جبران هزینه‌های دامپینگ
حمایت‌های تسهیلاتی دولت با نرخ بهره پایین نیز به دلیل اینکه هزینه نهایی تولید خودرو را کاهش می‌دهد، به نوعی دامپینگ برای توسعه بازار است.
یک کارشناس خودرو با نگاهی به کاربرد بالای راهبرد دامپینگ در صادرات کالاهای چینی به بازارهای خارجی به صمت گفت: نه تنها خودروسازان بلکه تمام تولیدکنندگان چینی با استفاده از دامپینگ راه تمام بازارهای خارجی را تسخیر می‌کنند اما برای آشنایی با تاثیر بکارگیری دامپینگ از سوی خودروسازان در توسعه بازار و برهم زدن فضای کسب و کار و اینکه آنها چگونه با ارزان‌فروشی بازار یک کشور را به نفع خود پس از خروج رقبا در اختیار می‌گیرند، نیازمند شناخت فضای کسب و کار هر ۲ کشور است. به طوری که بررسی شود آیا هزینه‌های بیمه‌ای، قیمت مواد اولیه و مالیاتی که از سوی خودروسازان چینی پرداخت می‌شود، مشابه خودروسازان ایرانی است که آنها می‌توانند با روش‌های دامپینگ علاوه بر کسب بازار، سود نیز ببرند.
بهرام شهریاری درباره دیگر راهکارهای نفوذ در بازارهای جدید افزود: با توجه به اینکه قیمت تمام‌شده خودرو به قیمت مواد اولیه، نیروی انسانی و فناوری بستگی دارد، کشور چین با در اختیار گذاشتن صنایع زیرساختی برای توسعه صنایع پایین‌دستی به‌طور قطع در کاهش هزینه‌های تولیدی خودروسازان نقش موثری خواهد داشت. به طوری که دولت چین فولاد و دیگر فلزات کاربردی در خودروسازی را با قیمتی پایین‌تر در اختیار شرکت‌های داخلی قرار می‌دهد و این به نوعی سیاست دامپینگ در فروش است، زیرا دولت این کشور قیمت تمام‌شده خودرو را با این روش ارزان‌فروشی مواد اولیه کاهش می‌دهد و ارزش‌افزوده را در محصولات نهایی جبران می‌کند.
او با تاکید بر اینکه افزایش رقابت و ورود به بازار جدید عامل بکارگیری روش دامپینگ از سوی خودروسازان است، تصریح کرد: شرکت‌ها وقتی تعرفه واردات خودرویی را بالا می‌برند، خودروسازان صادرکننده به ویژه تولیدکنندگان چینی قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش می‌دهند و دست به دامپینگ می‌زنند. در چنین شرایطی خودروسازان کاهش قیمت را با فروش قطعات یدکی گران در بازار هدف جبران می‌کنند.

منبع:صمت

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴-بکارگیری سیستم‌های هوشمند خودرو در دستور کار سایپا

کاهش شدت تصادفات با تولید قطعات هوشمند

قطعات هوشمند تجهیزاتی هستند که در ساخت خودروهای جدید به کار می‌روند. به گفته کارشناسان، کاربرد این قطعات در خودروها باعث تسهیل رانندگی و در مواقعی نیز کاهش شدت تصادفات می‌شود.
کاهش شدت تصادفات با تولید قطعات هوشمند

به گزارش اخبار خودرو ،قطعات هوشمند تجهیزاتی هستند که در ساخت خودروهای جدید به کار می‌روند. به گفته کارشناسان، کاربرد این قطعات در خودروها باعث تسهیل رانندگی و در مواقعی نیز کاهش شدت تصادفات می‌شود. درحال‌حاضر این قطعات به دلیل نیاز به امکانات کافی در کشور تولید نمی‌شوند، ضمن آنکه کاربرد این قطعات در خودروها باعث افزایش قیمت نهایی محصولات نیز خواهد شد.

معاون طراحی و مهندسی خودروی مرکز تحقیقات سایپا در این زمینه به صمت گفت: در حال حاضر قطعات هوشمند در کشور تولید نمی‌شود اما با توجه به روند روبه‌رشد استفاده از این سیستم‌ها در خودرو، باید براساس برنامه مشخص (نقشه راه) زیرساخت‌های لازم برای تولید انبوه و بکارگیری این نوع سیستم‌ها در محصولات آینده را ایجاد کرد. به عنوان مثال در مرکز تحقیقات و نوآوری شرکت سایپا نقشه راه مشخصی برای بکارگیری سیستم‌های هوشمند در خودرو وجود دارد که به‌تدریج در پروژه‌های آینده توسعه محصول شرکت سایپا نمود پیدا خواهد کرد.
عبداله توکلی لاهیجانی با بیان اینکه استفاده از قطعات هوشمند داخل خودروها باعث کاهش تصادفات یا شدت آن می‌شود،‌ ادامه داد: برای نمونه سیستم ترمز هوشمند، سیستم تشخیص نقاط کور یا سیستم اخطار خارج شدن از خط، امروزه به وفور در خودروهای جدید استفاده می‌شود.
توکلی لاهیجانی با اشاره به اینکه استفاده از قطعات هوشمند باعث افزایش قیمت محصول خواهد شد، افزود: با توجه به زیرساخت‌های مشترک بسیاری از این سیستم‌ها و همچنین ماژولار بودن آنها، این افزایش در قیاس با قیمت خودرو زیاد نبوده و با توجه به ایجاد ایمنی و راحتی بیشتر، برای مشتریان قابل پذیرش است.
آنطور که معاون طراحی و مهندسی خودروی مرکز تحقیقات سایپا توضیح می‌دهد، سطحی از هوشمندی هم‌اکنون در خودروهای روز و البته گران‌قیمت دنیا وجود دارد و بدیهی است این سطح روزبه‌روز ارتقا پیدا می‌کند که با توجه به نظام‌های ارزیابی ایمنی خودرو مانند EURO NCAP، استفاده از قطعات هوشمند مرتبط با ایمنی خودرو، روزبه‌روز در حال افزایش بوده و در بسیاری از خودروهای به روز وجود دارد. به گفته توکلی، در استفاده از این نوع فناوری‌ها همیشه مدت‌زمان خاصی برای طراحی و توسعه آن نیاز است. تجاری‌سازی آن به زمان خاصی نیاز دارد و ماهیت این سیستم‌ها به این شکل است که در ابتدای عرضه، گران بوده و کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند اما با گذشت زمان و ایجاد سازنده‌های متفاوت قیمت‌ها کاهش یافته و سطح استفاده از آن افزایش پیدا می‌کند.

 
تحقیقات گسترده داخلی روی قطعات هوشمند
هم‌اکنون قطعات هوشمندی که در ساخت خودروها به‌کار می‌رود، جزو تجهیزات خودرو محسوب می‌شود که بسیاری از خودروهای وارداتی از این قطعات برخوردار هستند اما تعداد محدودی از خودروهای داخلی به این قطعات مجهز هستند و هنوز تولید آن در کشور گسترده نشده است. با این حال خوشبختانه با برخورداری از دانش ساخت قطعات هوشمند به سمت طراحی این دسته از قطعات پیش می‌رویم. در همین حال یک استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با صمت ضمن بیان این مطلب به نمونه‌هایی از قطعات هوشمندی که در خودروها استفاده می‌شود، اشاره و تصریح کرد: بدنه هوشمند خودروها به گونه‌ای ساخته می‌شود که با ایجاد یک تصادف به حالت اولیه برمی‌گردد. همچنین سنسور دنده عقب هوشمند، صندلی هوشمند، کلاچ هوشمند و سیستم هوشمندی که دمای داخل کابین در ۲طرف خودرو یعنی سمت راست و چپ را به اختیار افراد، خنک یا گرم می‌کند نیز از جمله قطعات هوشمند خودروها محسوب می‌شود. آنطور که امیرحسن کاکایی می‌گوید، هر اندازه تعداد قطعات هوشمندی که در ساخت خودروها استفاده می‌شود بیشتر باشد، هزینه تولید افزایش پیدا کرده و درنتیجه قیمت نهایی خودروها نیز ارتقا پیدا می‌کند. به گفته این استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در حال حاضر در دانشگاه‌ها مقالات زیادی درباره قطعات هوشمند خودروها نوشته می‌شود اما هنوز امکانات کافی برای تولید این قطعات در کشور وجود ندارد زیرا قطعات هوشمند باید در جاده و شرایط مختلف قابلیت اجرا داشته باشند.

 
استفاده از قطعات هوشمند؛ تسهیل در رانندگی
مسئول صدور تاییدیه قطعات ایران خودرو نیز با اشاره به اینکه درحال‌حاضر قطعات هوشمند در خودروهای ساخت داخل استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون تولید قطعات هوشمند در کشور انجام نمی‌شود و حتی تولید آن در کشورهای پیشرفته نیز به تیراژ بالایی نرسیده و در مرحله آزمایشی قرار دارد، بنابراین این قطعات هنوز به بازار عرضه نشده است.
پرویز گوهریان ادامه داد: ساخت خودروهایی که از آپشن‌هایی مانند قطعات هوشمند در تولید آن استفاده می‌شود، باعث تسهیل رانندگی و کنترل راحت‌تر خودرو خواهد شد اما کاربرد این دسته از قطعات در کاهش تصادف‌ها نقشی ندارد. گوهریان توضیح داد: ساخت و تولید قطعات هوشمند نیازمند امکانات مجهز و سرمایه فراوان است و این قطعات بعد از تولید نیز باید در آزمایشگاه‌ها ارزیابی شوند.

منبع:صمت

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا