یزدفردا"نشست علمي گروه اقتصاد با عنوان "چالش هاي فراروي توسعه اقتصادي ايران " با حضور اعضاي هئيت علمي و با استقبال خوب دانشجويان بويژه دانشجويان كارشناسي ارشد اقتصاد در دانشگاه آزاد اسلامي يزد برگزار شد .

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:دكترجلیل توتونچي رئيس دانشكده مديريت ،حسابداري و اقتصاد گفت : اين نشست با هدف گفتگوهاي علمي و آشنايي دانشجويان با شرايط اقتصادي كشوربرگزار شد.

دكتر كاظم ياوري اقتصاددان و استاد دانشگاه تربيت مدرس نیز در این نشست گفت : مهمترين وريشه ايي ترين چالش اقتصادي كشور را عدم مديريت مناسب در آمدهاي نفتي از دهه 1350تاكنون دانست .

ياوري ياد آور شد كه از دهه 1350 با افزايش شديد قيمت هاي نفت و افزايش شديد سهم در آمدهاي نفتي در اقتصاد كشور ، اقتصاد ايران در معرض شوكهاي مستمر مثبت و منفي قيمت نفت قرار گرفت .

وي گفت : با توجه به استراتژيك بودن نفت وتعيين قيمت آن خارج از شرايط اقتصادي بازار از يك سو و استمرار شوك هاي مثبت و منفي قيمت نفت از سوي ديگر ،كنترل و پيش بيني قيمت نفت را دشوار ساخته است .

ياوري گفت : از اين رو صرفا مي توان با مديريت مناسب طي يك دوره بلند مدت ،تاثير شوكهاي مثبت قيمت نفت و در نتيجه در آمدهاي نفتي كشور را به حداقل ممكن رساند و اقتصاد كشور را از نوسانات شديد و بي ثباتي هاي مستمر رهايي داد .

وي افزود : مديريت مناسب در آمدهاي نفتي كشور براي ايجاد يك روند نسبتا با ثبات و با نرخ افزايش بسيار ملايم ،مورد تاكيد در نظريه هاي اقتصاد كلان و آموزهاي اسلامي مي باشد .

به نظردكتر ياوري اقتصاددان و استاد دانشگاه تربيت مدرس تغيير در نظام بودجه ريزي از يكسال به دو يا سه سال ،تغيير در تركيب GDP كشورو مديريت مناسب در آمدهاي نفتي براي جلوگيري از اين نوسانات به كل اقتصاد كشور از جمله اقدامات الزامي براي ترسيم مسير صحيح توسعه همه جانبه و متوازن كشور ضروري به نظر مي رسد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا