مدیرکل بهزیستی استان یزد خبر از سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال یزدی داد

 به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا"مدیرکل بهزیستی استان یزد خبر از سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال یزدی در 4242 پایگاه دائم و موقت طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سراسر استان داد.

جلیل عفتی ضمن اعلام این خبر تعداد کودکان 3 تا 6 سال یزدی را 63 هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: امسال پیش بینی می کنیم حدود 55 هزار کودک تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گیرند.

وی با بیان اینکه سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال در طول سال در مراکز بهزیستی انجام می شود گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون قریب 15 هزار کودک در 24 پایگاه دائم طرح تنبلی چشم  در استان مورد معاینه طرح تنبلی چشم  قرار گرفته اند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم به صورت ویژه در آبانماه گفت: این طرح از ابتدای آبان در 400 پایگاه موقت سنجش بینایی از قبیل مهدها کودک، مراکز پیش دبستانی و خانه های بهداشت به صورت ویژه آغاز شده و تا پایان آذرماه به مدت دو ماه ادامه دارد.

وی کاهش شیوع آمبلیوپی و اختلالات بینایی از جمله دوری و نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم و مادرزادی در چشم مانند انحراف چشم، آب مروارید و افتادگی پلک از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم است.

دکتر جلیل عفتی بیان کرد: والدین با ارائه شناسنامه و کارت ملی در پایگاه‌های سنجش بینایی می‌توانند غربالگری بینایی فرزندان سه تا شش سال مشمول در این طرح را انجام دهند.

 

توسط مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور  در میبد صورت گرفت؛بررسی ژن های ناشنوایی در خانواده های دارای فرزند ناشنوا

مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور  در میبد برای اولین بار اقدام به بررسی ژن های ناشنوایی در خانواده های دارای فرزند ناشنوا تحت پوشش بهزیستی این شهرستان  پرداخت.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا" رئیس بهزیستی میبد با اعلام این خبر گفت: این طرح که با همکاری مرکزتحقیقات ژنتیک میبد برای اولین بار در بهزیستی شهرستان میبداجرا می گردد.

سعید مشایخ هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از معلولیتها دانست و  گفت: در مرحله اول اجرای این طرح خانواده هایی که دارای 2فرزند ناشنوا میباشند مورد بررسی قرار می گیرند و در مرحله بعد کلیه خانواده های دارای فرزند معلول اعم از  ناشنوا، نابینا و... تحت پوشش طرح قرارمی گیرند.

وی  با بیان اینکه آغاز اجرای این طرح  مورد استقبال خوب خانواده ها قرار گرفته است افزود: تا قبل از اجرای این طرح ژنهای هموفیلی و تالاسمی در مرکز تحقیقات ژنتیک ست شده اند و در آینده نزدیک طرح تحقیقاتی در خصوص ژن عقب ماندگی ذهنی شروع می گردد.

 

رئیس بهزیستی میبد خبر داد؛پوشش 85 درصدی غربالگری بینایی در میبد

58درصد از کودکان میبدی از ابتدای سالجاری تا کنون تحت پوشش طرح غربالگری بینایی قرار گرفته اند.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا" رئیس بهزیستی شهرستان میبد با اعلام این خبر گفت: این میزان  بالغ بر 6 هزار کودک 3 تا 6  را در بر می گیرد.

سعید مشایخ اظهار داشت: درحال حاضر 11 پایگاه درسطح شهرستان شامل، خانه هاي بهداشت و موسسات همسوء با بهزیستی با  استفاده از  دو روش Eچارت و دستگاه بینایی سنجی از ابتداي سالجاری در حال اجراي اين طرح هستند.

لازم به ذکر است طرح سنجش بینایی کودکان به صورت ویژه  از ابتدای آبان ماه در مهدهای کودک منتخب، خانه های بهداشت و مراکز سنجش بینایی آغاز شده و تا پایان این ماه نیز ادامه خواهد داشت.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا