ژنتیک، حلقه مفقوده شیوع دیابت در یزد

آمارها حاکی از آن است که یزد رتبه نخست مبتلایان به دیابت را در کشور به خود اختصاص داده و در حال حاضر 22/5 درصد از مردم استان با این بیماری درگیر هستند.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا" رییس مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد در کنفرانس خبری هفته دیابت اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری دیابت در در گروههای سنی مختلف,به منظور بررسی میزان تاثیر ژنتیک در ابتلا به این بیماری,راه اندازی آزمایشگاه سلولی مولکولی جهت بررسی و تهیه بیوبانک از نمونه های افراد, خریدتجهیرات لازم جهت اندازه گیری هورمون و استخراج DNA در دستور کار اقدامات علمی و پژوهشی این مرکز قرار گرفته است.

مسعود رحمانیان همچنین با اشاره به اینکه دیابت در زنان باردار استان نسبت به سایر استانها شیوع بیشتری یافته اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده,مطالعه آینده نگر زنان باردار ( کوهورت) جهت شناسایی فاکتورهای خطر این بیماری بزودی افتتاح می شود.

وی خاطر نشان کرد: حضور متخصص زنان و متخصص پریناتولوژی جهت غربالگری مادران باردار در این مرکز از دیگر خدمات ارائه شده به بیماران می باشد و در هفته دیابت ارائه این خدمات برای افراد به صورت رایگان صورت می گیرد.

رییس مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان: رشد 55 درصدی چاقی در یزد

کنفرانس خبری رییس و مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا"رییس مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت در این کنفرانس ضمن ارائه آماری در خصوص میزان و شیوع دیابت در استان،گزارشی از عملکرد و اقدامات یک ساله ی آموزشی،درمانی و پژوهشی مرکز ارائه کرد.

مسعود رحمانیان اظهار داشت: با توسعه شهرنشینی و تغییر سبک زندگی،شیوع دیابت نیز رواج یافته و در استان یزد نیز به مراتب، این بیماری نسبت به سایر استانها رواج بیشترشایع شده است.

وی افزود: در حال حاضردر کشور، حدود 11 درصد از افراد بالای سی سال به دیابت مبتلا هستند اما آمارها در استان یزد حاکی از آن است که 18 درصد افرادی که در این سن قرار دارند به این بیماری مبتلا هستند و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2030 به دوبرابر افزایش یابد.

وی تصریح کرد هم اکنون شیوع دیابت در استان 1/5 برابر کل این بیماری در کشور است و رشد 55 درصدی چاقی در استان،می تواند یکی از دلایل مهم افزایش آمار مبتلایان باشد.

رییس مرکز تحقیقاتی درمانی دیایت ضمن تاکید بر نقش رسانه ها در اطلاع رسانی پیرامون این بیماری و اقدامات لازم جهت پیشگیری از آن،بر ضرورت پویش همگانی دستگاهها و شهروندان در تسریع روند پیشگیری از دیابت تاکید کرد.

وی همچنین به اقدامات انجام شده در مرکز. اشاره کرد و گفت: با پیگیری های بی وقفه،کلینیک زخم پای دیابت و تجهیز کلینیک به دستگاه اوزن تراپی جهت درمان زخم پای بیماران دیابتیک،راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی همچنین خرید دستگاه اسکن کف پا،تجهیزات تشخیصی و راه اندازی دستگاه oct جهت آنژیوگرافی چشم بیماران دیابتی را از دیگر اقدامات مرکز طی یک سال اخیر نیز عنوان کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا