به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا، موقوفه ناظم‌التجار پنج‌شنبه چهاردهم آبان ماه در چهارمین شب از محفل عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) میزبان جمعی از مردم ولایتمدار دارالعباده بود. سخنران این محفل معنوی؛ حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی به ادامه بحث خود در بررسی آثار و اسرار سوره فجر، سوره امام حسین (ع) و شیعیان راستین ایشان پرداخت.

 حجت‌الاسلام حیدری کاشانی اظهار داشت: بنابر سخن امام صادق(ع) این سوره مصداق امام حسین (ع) و شیعیان راستین ایشان است. وی از اهمیت خواندن فراوان این سوره در نمازهای واجب و مستحب و آثارش بر اساس روایات سخن به میان آورد. و افزود: پیام این سوره این‌ است که: در هر عصر و نسلی خداوند کریم و شیطان هر کدام ‌یک نماینده دارند که نماینده خداوند خلیفه الرحمن و دیگری نماینده ارشد شیطان نامیده می‌شوند. در این سوره خداوند عاقبت دنیوی و اخروی رهروان راه خدای رحمان و رهروان راه شیطان را بیان می‌کند.

وی در تبیین چیستی «نفس مطمئنه» گفت: امام حسین(ع) سر 10 نفر از اصحابشان را به دامن گرفتند امام اصرار داشتند اینها به مقام نفس مطمئنه برسند و پر پرواز بگیرند تا جنت‌الله، عالی‌ترین جنات. وی امام حسین(ع) را بالاترین مصداق نفس مطمئنه دانست و گفت:‌ معلوم می‌شود شیعه راستین امام نیز باید به مقام نفس مطمئنه برسد. این مقام هزینه دارد باید تلاش کرد.

 مسئول کانون طلیعه ظهور خاطرنشان کرد: اگر کلیدواژه اطمینان را جستجو کنید قرآن می‌فرماید: «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ»؛ آگاه باشید که قلب‌ها فقط با یاد خدا به آرامش می‌رسند. قلب انسان فقط در سایه ذکرالله به آرامش می‌رسد.

وی در ادامه به تقسیر 4 نوع ذکر زندگی انسان پرداخت که عبارتند از: ذکر عقلی، قلبی، لسانی (زبانی) و عملی. و گفت:‌ ما معمولاً ذکر را ذکر زبانی می‌د‌انیم. آیت‌الله بهجت(ره) می‌فرمود:‌ بالاترین مرتبه ذکر عملی، ترک گناه است. در این عرصه ترک شهوت و لذت و نگاه حرام مهم است.

 حجت‌الاسلام حیدری کاشانی در ادامه تفسیر ذکر عملی به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره نمود که فرمودند: «3 چیز فوق طاقت امت من است... سومین آن ذکر و یاد خدا در همه حال است.» در ادامه حدیث می‌فرماید: ‌این ذکرالله در همه حال این‌گونه نیست که «الله‌اکبر»، «سبحان‌الله»، «الحمدالله» و «لا اله الاالله» بگویی، بلکه این است که اگر واجبی از واجبات الهی پیش آمد سریع انجام دهی و اگر حرامی از حرام‌های الهی پیش آمد سریع ترک کنی. و این سخنان پیامبر(ص) بیانگر این است که ذکر عملی در قالبی بی‌چون و چرا انجام شود.

مجلس با به میان آوردن نام دشمن آشکار و دیرینه انسان (شیطان) پیگیری شد. سخنران مراسم اظهار داشت: شیطان دشمن آرامش انسان است، گناه را در مقابل چشم انسان تزیین کرده و به جای آب، سراب نشان می‌دهد، گناه را عاملی برای ارضای نفس کمال‌طلب انسان جلوه می‌دهد و تزیین می‌کند، غافل از اینکه این آرامش و رضایت، موقتی و از روی جهالت است.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی ذکر عقلی را این‌گونه تفسیر کرد: این ذکر با کلیدواژه نیت ارتباط پیدا می‌کند. به این معنی که باید این پیام در ذهن انسان شکل بگیرد که تمام عالم جز خدا ارزش کار کردن و سرمایه‌گذاری ندارد، اگر چنین نباشد عقل دچار مشکل می‌شود. آیه 36 سوره زمر مصداق این ذکر است که می‌فرماید:‌‌ «الیس‌الله بکاف عبده»؛ آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟ آیه به صورت سوال از جانب خدا مطرح شده تا انسان خود پاسخ دهد که تنها خداست که او را کفایت می‌کند. وی افزود: باید به عقل ما برسد که در عالم جز خدا ارزش کار کردن ندارد. در مقام ذکرالله بزرگ‌ترین مشکل ما ذکر عقلی است که با نیت صحیح همراه نبوده است. رسیدن به مقام ذکرالله نیت صحیح می‌خواهد. به بیان دیگر، باید به گونه‌ای زندگی کرد که در این راه عصاره کار برای خدا باشد نه تفاله آن.

کارشناس برنامه سمت خدا ذکر قلبی را این‌گونه تبیین کرد که در مقام ذکر قلبی این جمله مبیّن ویژگی‌های این ذکر است: «قلب حرم خداست، حرم خدا را به غیرخدا ندهیم.» کسی که از ذکر خدا (عملی، زبانی و عقلی) دوری می‌کند برای او شیطانی برمی‌گزینیم که یکسره با او قرین (همراه ) است.  

حیدری کاشانی در مقام ذکر لسانی گفت: نباید لفظ عربی ذکرها از یاد برده شود، چرا که خود لفظ کلام عربی هم موضوعیت دارد، الان دارند در فضاهای مجازی می‌گویند:‌ نماز را هم فارسی بخوان! این خط قرمز الهی است. حتی نقطه باء «بسم الله» هم موضوعیت دارد. چنان‌که «بسم الله الرحمن الرحیم» با لفظ عربی شیطان را تار و مار می‌کند. مابقی الفاظ عربی این اذکار نیز تأثیر چشمگیری در زندگی شخص دارد. همانند اینکه نماز باید عربی خوانده شود، زیرا مرز میان کفر و شرک است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا