غلامعلی سفید*

 

بسمه تعالی

ماجرا از این قرار بود که در تاریخ هفتم آبان استاندار محترم یزد، فرزندان و منسوبین بیت مرحوم ایت الله خاتمی و مسئولین بیمارستان سید الشهداء یزد برای افتتاح بخش دیالیز جدید التاسیس آن بیمارستان درآن محل حضور می یابند، عده ای از این اقدام ناراضی و به صورت بی ادبانه به این عمل اخلاقی، فرهنگی،خیریه ای اعتراض می نمایند. بنده از سر درد نکاتی را یاد آور می شوم.

حال افرادی که مبادرت به این اعمال کرده و یا در نوشته های خود به استاندار، آن جمع و موسسات خیریه توهین کردند در خلوت با خدای خود به این سوالات پاسخ دهند:

1- چه خلاف یا منکری قرار بود انجام شود یا در حال انجام بود و یا کجای دین و نظام و کشور وعقیده و آرمان مردم درخطر بود که احساس کردند باید اینگونه عمل کنند و یا به آنها گفته شد اینگونه عمل کنید.

آیا وقف بانوی مومنه ای از خانواده علم و اخلاق و تقوی، آن هم برای توسعه بخش دیالیز و کاهش آلام بیماران خلاف شرع بود؟

آیا حضور جناب آقای دکتر خاتمی در مراسم، خلاف شرع یا قانون بود؟ و نظام جمهوری اسلامی این حق را از ایشان سلب کرده و ایشان برخلاف قانون در این مراسم شرکت کرده و نظام هم قدرت جلوگیری از وی را نداشت و لازم بود گروهی به کمک نظام بیایند؟

آیا قرار بود دراین مراسم عادی وعلنی، توطئه ای بر علیه دین یا نظام اسلامی صورت گیرد؟

آیا پیش بینی شد که جناب آقای خاتمی دراین مراسم سخنانی بر زبان آورد که مغایر با شرع و قانون باشد؟

و یا صرفا بدلیل اینکه با اندیشه و مشی و مرام جناب آقای خاتمی مخالفند به این گونه اقداما ت روی آورده وازهر فرصتی استفاده می کنند؟

بدون شک وقف این بانوی بزرگ، همسر مرحوم آیت ا... خاتمی که خلاف شرع و قانون نبود. نظام جمهوری اسلامی و هیچ مرجع رسمی در این نظام هم که رئیس جمهور اسبق کشور را از حضور در چنین مراسمی منع نکرده است .

در یک مراسم علنی، آن هم در یک بیمارستان خیریه که طبیعتاً عمده متدینین و عوامل نظام حضور دارند که امکان توطئه بر علیه نظام وجودندارد.

در مورد سخنان احتمالی ایشان نیز:

 اولاً قصاص قبل از جنایت نمی توان کرد و نه شرع و نه قانون چنین مجوزی به کسی نداده است.

ثانیاً اسلام و جمهوری اسلامی منادی آزادی اندیشه و بیان است و هر کس و هر گروه که باعمل و گفتار خود بر این دو اصل مهم خدشه وارد کند به اسلام و نظام جمهوری اسلامی جفا کرده است.

ثالثاً به فرض اینکه جناب آقای خاتمی در سخنان خود مطالبی را بیان کند که خلاف شرع یا قانون باشد مسئول تشخیص و رسیدگی به آن، مراجع رسمی کشور هستند و لاغیر.

 ممکن است گفته شود که بدلیل مصالحی رسماً حق حضور در اینگونه مراسم از ایشان سلب نشده اما وی نباید در اینگونه مراسم شرکت ویا سخنرانی کند و کسانی هم صراحتاً یا تلویحاً یا با موضع گیری ها و بیانات خود بر این امر صحه می گذارند و در نتیجه وظیفه شرعی ماست که جلوی این امر را بگیریم که اینجا باید گفت:

1- نظام حکومتی ما بر مبنای اسلام پایه ریزی شده و مدعی هستیم که در جهت استقرار حکومت عدل علی (ع) گام برمیداریم، خود را شیعه و پیرو آن امام عدالت می دانیم. هرگز در حکومت آن امام بزرگ این روش پذیرفته نشده است. مرحوم شهید مطهری درکتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام وقتی به مشکلات علی (ع) در دوره خلافت خود می پردازد در ص 26 می گوید:

" مشکل سوم خلافت او مسئله صراحت و صداقت او در سیاست بود که این را هم باز عده ای از دوستانش نمی پسندیدند. می گفتند: سیاست این همه صداقت و صراحت بر نمی دارد. یک مقدار خدعه و دغلبازی هم باید درآن قاطی کرد.چاشنی سیاست دغلبازی است. ( اینها یی که عرض می کنم تمامش در نهج البلاغه است) و حتی بعضی می گفتندعلی سیاست ندارد. معاویه را ببین چقدر سیاستمدار است.

می فرمود: به خدا قسم اشتباه می کنید. معاویه از من زیرک تر نیست. او دغلباز است. فاسق است. من نمی خواهم دغلبازی کنم. من نمی خواهم از جاده حقیقت منحرف شوم.فسق وفجور مرتکب شوم. اگر نبود که خدای تبارک و تعالی دغلبازی را دشمن می دارد آنوقت می دیدید که زرنگترین مردم دنیا علی است"

پس هیچ کس نباید این عدم صداقت و یا صراحت را به نظام جمهوری اسلامی نسبت دهد که رسماً و صراحتاً حقوق اجتماعی را از رئیس جمهور اسبق سلب نکرده، اما با زرنگی و مخفیانه به افراد و گروههایی اشاره کرده است که این حق را از وی سلب کنند.

البته ناگفته پیداست که وقتی افرادی در جایگاههای رسمی کشور اخلاق اسلامی را زیر پا گذاشته و با درگیری و بعضاً الفاظ نامناسب در صدد پیش بردن نیت های خود هستند که نمونه آن برخورد بسیار نا مطلوب وغیر اسلامی و غیر اخلاقی بعضی از نمایندگان در مجلس شورا اسلامی، آن هم در لباس روحانیت با جناب آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دانشمند و فرزانه کشورمان بود، الگوگیریهایی در کشور صورت خواهد گرفت.

 

2- حتی اگر بپذیریم که عده ای احساس وظیفه شرعی می کنند که با این مراسم و یا کاملاً با جناب آقای خاتمی و همفکران و دوستان ایشان برخورد کنند روشی که شرع مقدس اسلام تجویز میکند توهین ودرگیری و ... است؟

توهین و تهمت و حق دفاع ندادن. در سیره کدامیک از اهل بیت علیهم السلام است؟ کجای تاریخ اسلام حتی برای یکبار پیامبر بزرگوار (ص) و ائمه اطهار (ع) این روش را تایید کرده اند.

چند روزی بیشتر از عاشورای حسینی نگذشته است بسیار برایمان گفته اند و بسیار شنیده ایم که در واپسین لحظات روزعاشورا علی اصغر بر روی دستان سرور شهیدان بود.

که حرمله ابن کاهل اسدی تیری بیفکند و ...

 آنگاه حسین (ع) بگریست و گفت: خدایا حکم کن میان ما و این مردمی که ما را خواندند تا یاری کنند. آنگاه ما را کشتند.

دشمن همه فرزندان و اصحابش را درکمال قساوت و نا جوانمردی به شهادت رساند ه است. گلوی نازک تر از گل شش ماهه اش را با تیر سه شعبه ... اما امام که نه از سر کینه توزی بلکه از سر دلسوزی و هدایت با دشمن خود سخن می گوید: در خطاب به آنها می گوید ای مردم، نمی گوید ای خائنان، ای جانیان و ... و حتی پس از پر پر شدن آن گل شش ماهه هم عنان صبرو ادب از دست نمی دهد و در اوج جریحه دار شدن عاطفه پدری و مشاهده نهایت قساوت دشمن باز زبان هدایت و متانت می گشاید:

خدایا حکم کن میان ما وا ین مردمی که ما راخواندند تا یاری کنند آنگاه ما را کشتند.

اگر احساس وظیفه شرعی می کنیم باید از روشهای شرعی پیروی کنیم باید پا جا پای امامان معصومان بگذاریم. نفرت را ازسینه هایمان دور کنیم و دلسوزانه برای هدایت بکوشیم نه برای جسارت به آنها.

 امام علی (ع) فرمود ( حکمت 178 نهج البلاغه) :

" بدی را از سینه دیگران باکندن آن از سینه خود ریشه کن نما.

- اگر خود احساس وظیفه شرعی می کنیم به روشهای شرعی پای بند باشیم.

- اگر اغراض کینه توزانه ای از ناحیه دیگران بر افکارمان سایه افکنده آنها را با محک قرآن وسیره اهل بیت (ع) از خود دور کنیم.

و به یاد داشته باشیم که پیامبران برای هدایت انسانها مبعوث شده اند و امامان برای هدایت انسانها زجرها کشیده اند. و حتی جنگیدن آنها با دشمنان خدا برای هدایت آنها و نجات دیگران و باز کردن را ه خدا بوده است والا از ناحیه خود با کسی دشمنی نداشته ا ند. نفرت نورزیده اند واز راه اسلام و انسانیت دور نشده اند.

 

* غلامعلی سفید، استاندار اسبق یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا