به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا"رسانه های فرانسوی گزارش دادند که هویت دو عامل انتحاری حملات تروریستی شب گذشته پاریس مشخص شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت، پلیس فرانسه اعلام کرد که هویت دو تن از عاملان انتحاری حملات شب گذشته پاریس مشخص شد. یکی از آنها سوری و دیگری ملیتی فرانسوی داشت.
اسپوتنیک نوشت، پلیس فرانسه پیش از این اعلام کرده بود که در کنار یکی از عاملان انتحاری حملات شب گذشته، گذرنامه سوری کشف شده است.

براساس گزارش رسانه های فرانسوی، شش عملیات تیراندازی و دو عملیات انتحاری انفجاری که در هفت نقطه از خاک پاریس شب گذشته رخ داد، تاکنون 128 قربانی و 200 مجروح بر جای گذاشته است.

این در حالی است که شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا اعلام کرد که تاکنون دست کم 153 نفر در حملات تروریستی دیشب در پاریس کشته شدند.

در تیراندازی هایی که در مناطق 10 و 11 و همچنین در دو رستوران پاریس صورت گرفت، تعدادی از مردم جان باختند.
بر اساس گزارشها، دو انفجار در نزدیکی استادو فرانس در منطقه «سن دنی» رخ داد که در جریان آن ده ها نفر کشته شدند. انفجار نخست زمانی رخ داد که «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه برای تماشای بازی دوستانه فرانسه و آلمان در استادیوم حضور داشت.
همچنین در جریان گروگانگیری در سالن کنسرت «باتاکلان» که با مداخله پلیس و نیروهای امنیتی پایان یافت، بیش از80 تن کشته شدند.
به دنبال وقوع این حملات تروریستی در پاریس، مقامات جهان این حادثه مرگبار را محکوم کردند.

رسانه های ارتباط جمعی می گویند فردی که هفته گذشته به همراه مقداری سلاح خودکار و مواد منفجره در آلمان بازداشت شد به احتمال زیاد با عملیات تروریستی پاریس در ارتباط بوده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، سخنگوی پلیس باواریا دراین باره اعلام کرد این فرد در تاریخ پنجم نوامبر امسال در عملیات بازرسی جاده ای بزرگراه باواریا بازداشت شد اما من نمی توانم تایید کنم که آیا وی با عملیات پاریس در ارتباط بوده است یا خیر.
سخنگوی پلیس باواریا در همین باره خاطر نشان کرد این فرد در خودروی خود چندین قبضه سلاح مسلسل، سلاح کمری و مواد منفجره جاسازی کرده بود. اما من نمی دانم قصد انجام چه کاری با این سلاح ها را داشته است.
اکنون دو رسانه آلمان از جمله رادیو باواریا و هفته نامه فوکس اعلام کرده اند که فرد بازداشت شده به احتمال زیاد ‌با عوامل انفجارهای پاریس در ارتباط بوده است.


در پی حملات مرگبار شامگاه جمعه در پاریس که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن‌را پذیرفت، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، این حملات را «اعلان جنگ» داعش علیه کشورش خوانده است.

***پلیس بلژیک پس از حملات تروریستی فرانسه در جریان عملیات جست‌وجو در منطقه مولن‌بیک بروکسل، یک مرد را دستگیر کرده است.
 

نیروهای کنترل مرزی بلژیک در مرز با فرانسه (AFP)

***به دنبال تعطیلی یکی از پایانه های فرودگاه گاتویک لندن، پلیس انگلیس اعلام کرد یک تبعه فرانسه که سلاح به همراه داشت بازداشت شده است. 

****پلیس فرانسه می‌گوید یکی از مهاجمان به سالن کنسرت در پاریس فرانسوی بوده است. یکی از منابع نزدیک به تیم تحقیقات حملات پاریس می‌گوید دستگاه‌های امنیتی فرانسه این مرد را می‌شناختند و از ارتباط او با داعش باخبر بودند.

****مقام‌های پلیس هلند می‌گویند، یک هواپیمای مسافربری فرانسه روز شنبه پس از انتشار یک پیام توئیتری تهدیدآمیز علیه این هواپیما، در فرودگاه استخیپول آمستردام فرود آمد. به گفته سخنگوی پلیس هلند، ماموران در حال بازرسی هواپیما هستند. 

****به گفته منابع بیمارستانی فرانسه حال 90 تن از مجروحان حملات تروریستی پاریس وخیم گزارش شده است. 

****کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، امروز با شورای امنیت ملی این کشور درباره حملات تروریستی پاریس دیدار می‌کند.

****وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود گفت واشنگتن «متعهد است به هر شکل ممکن به فرانسه کمک کند.»

****در پی حملات تروریستی در پاریس، روسیه تدابیر امنیتی در این کشور را افزایش داده است. گروه تکفیری تروریستی داعش روسیه را تهدید کرده است حملات مشابه پاریس در مسکو نیز بوقوع خواهد پیوست.

****دیوید کامرون نخست وزیرانگلیس درپی حملات تروریستی پاریس برای جلسه اضطراری بحرانی فراخوند و گفت احتمالا در قربانیان پاریس تبعه انگلیسی وجود داشته باشد

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس (رویترز)

 ****به گزارش خبرگزاری فرانسه، 300 نفر در حملات تروریستی پاریس مجروح شده‌اند که حال 80 نفر از آن‌ها وخیم است.

****پلیس فرانسه کنار جسد مردی که شامگاه جمعه خود را در نزدیکی ورزشگاه فوتبال منفجر کرد، گذرنامه سوری یافته است. براساس گزارش‌ها یکی دیگر از مهاجمین نیز فرانسوی بوده است. 

****سفارت ایران در فرانسه اعلام کرد هیچ ایرانی یا ایرانی- فرانسوی در فهرست قربانیان حوادث تروریستی شب گذشتۀ پاریس وجود ندارد. 

****مقامات بلژیک اعلام کردند که دو تن از کشته‌شدگان بلژیکی بودند، گزارش‌ها حاکی از کشته شدن یک سوئدی نیز در این حملات است. چند امریکایی نیز در میان مجروحین هستند.

***نخست وزیر ایتالیا ماتئو رنزی اعلام کرد سطح تدابیر امنیتی در کشور را افزایش یافته است. 

تخلیه فرودگاه گنویک لندن

****به دنبال تشدید تدابیر امنیتی در کشورهای اروپایی، فرودگاه گنویک لندن ترمینال شمالی خود را تخلیه کرده است. پلیس در فرودگاه گتویک در جنوب لندن یک مظنون را به دلیل حمل یک بستۀ مشکوک دستگیر کرده است. همچنین، تعدادی از پروازها در این فرودگاه لغو شده است.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در پیامی به فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه، حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه در پاریس را تسلیت گفت و بر ضرورت تلاش همگانی برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

روحانی در پیام تسلیت خود به فرانسه نوشت : «حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه در پاریس موجب تاثر و اندوه فراوان گردید.»

وی با اشاره به این که ملت بزرگ ایران نیز خود یکی از قربانیان پدیده شوم تروریسم بوده است، افزود: «این جنایات ضد بشری را شدیدا محکوم و به ملت سوگوار و دولت فرانسه تسلیت می گویم.»

رئیس جمهور ایران همچنین تاکید کرد: «بی تردید مهمترین پیام جهان در چنین حوادثی، عزم و اراده جدی تر برای مبارزه همه جانبه علیه گروههای تروریستی است.»

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای، حملات شب گذشته در پاریس را محکوم کرده و با ملت و دولت فرانسه ابراز همدردی کرده است.

ترور وحشیانه

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ضمن محکوم کردن حوادث پاریس، این حملات را «تروری وحشیانه» نامید که سوریه در پنج سال گذشته با آن روبرو بوده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل این «حملات تروریستی نفرت انگیز» را محکوم کرد.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  به مردم فرانسه و همتای فرانسوی خود، فرانسوا اولاند تسلیت گفت.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا نیز در نشستی خبری در کاخ سفید گفت، واشنگتن برای «ارائه هرگونه کمک به مردم و دولت فرانسه» آماده است.

اوباما همچنین وعده داد «تروریست‌ها را مجازات کند و همه شبکه‌های تروریستی [دخیل در این حمله] را تحت تعقیب قرار دهد. رئیس جمهور امریکا این اقدام تروریستی را «حمله به تمام بشریت» دانست.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت: «از تصاویر و اخباری که از پاریس به ما می‌رسد به شدت متاثر شده‌ام.»

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس با بیان این که از این حملات «شوکه» شده است وعده داد به فرانسه کمک کند.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در تماس تلفنی با اولاند، حمله تروریستی شامگاه جمعه در پاریس را محکوم کرد و به خانواده قرانیان تسلیت گفت.

وی همچنین از آمادگی پکن برای تقویت همکاری‌های امنیتی و تشدید مبارزه با تروریسم خبر داد.

جان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «به شدت از حوادث پاریس شوکه شده‌ام و با مردم فرانسه ابراز همدردی می‌کنم.»

دونالد توسک رئیس شورای اروپایی از سران کشورهای گروه 20 خواست تا پاسخ مناسبی به حمله های تروریستی بدهند. وی همچنین از آمادگی اتحادیه اروپا برای همکاری با فرانسه برای مقابله با حمله های تروریستی خبر داد.

خالد العطیه، وزیر خارجه قطر نیز ضمن محکوم کردن حملات پاریس، آن‌ها را ناقض ارزش‌های انسانی و اخلاقی دانست.

این در حالیست که شورای امنیت سازمان ملل نیز این «حمله تروریستی وحشیانه و بزدلانه» را محکوم کرد.

در سلسله حملات تروریستی در پاریس دست کم 130 نفر کشته شدند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا