سمینار آموزشی استاندارد و کیفیت برگزار شد

یزدفردا"همزمان با روز ملی کیفیت ،سمینار آموزشی استاندارد و کیفیت ، در محل پادگان شهید صدوقی یزد، توسط،رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل استاندارد یزد برگزار شد.

محمد دشتی اردکانی،در این نشست، گفت: رمز موفقيت سازمان ها در قرن حاضر، آينده نگري، خلاقيت و كيفيت بهتر است. كار با كيفيت  هميشه رضايت بخش بوده،واین سازمان ملی استاندارد ایران است ،که به عنوان متولی اصلی کیفیت در کشور شناخته شده، و مهمترین وظیفه آن ،طبق بند 1 از ماده 3قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران،تدوین استانداردهای ملی بر اساس ویژگیهای مطلوب و کیفیت مقبول کالاست.

وی ادامه داد: اگر چه امروزه با استفاده از علم، یا مهندسی ژنتیک انواع جدیدی از محصولات غذایی و کشاورزی تولید می شود ولی هنوز عمدتا دست طبیعت تنها عامل یا مهم ترین عاملی است که در کیفیت موثر است. اما در محصولات صنعتی بشر است که کیفیت را می سازد. مثلا اگر بدنه اتومبیل از ورق آهن نازکی ساخته شده باشد مقاومت آن در برابر حوادث (تصادفات، زنگ زدگی، و ...) کم می شود، پس این سازنده اتومبیل است که کیفیت را در محصول می سازد.

 دشتی افزود:کیفیت کالا باید مطابق با شرایط لازم باشد تا مصرف کننده یا مشتری راضی شود. در اغلب موارد می توان حدس‌هایی از کیفیت محصول زد و آن در مواردی است ،که مصرف کننده به آسانی می تواند خود قضاوت کند. اما در مورد کالای صنعتی پیشرفته مصرف کننده به سادگی نمی تواند از کیفیت کالا اطمینان حاصل کند. مثلا اجاق مایکروویو یا تلویزیون یا رایانه یا یخچال یا فریزر چه کیفیتی باید داشته باشد تا رضایت شما را جلب کند؟ بدیهی است که اکثر مردم نمی توانند پاسخ این سوال را به آسانی بدهند. زیرا که تخصص و اطلاع کافی از آن ندارند.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت:در اینگونه شرایط  است که ،استاندارد به کمک مصرف کننده می آید و شرایط لازم را برای این کالاها تعیین و معرفی می کند. سازنده در صورتی که این شرایط را برآورده ساخته باشد می تواند از سازمان ملی استاندارد گواهی استفاده از علامت استاندارد بر روی کالای خود بگیرد. این بدان معناست که این کالا با استاندارد ملی ایران منطبق است و مصرف کننده اطمینان خاطر پیدا می کند که در برابر پولی که می دهد جنس با ارزشی دریافت می کند که کیفیت لازم را دارد.

وی گفت:از آنجا که اکثر استانداردهای ملی ایران، ترجمه و یا نشات گرفته از استانداردهای بین المللی هستند. می توان به جرات ادعا کرد کالاهای دارای نشان استاندارد در کشور از لحاظ کیفیت با مشابه خارجی خود رقابت می کنند. کیفیت یعنی کلیه خصوصیات یک محصول اعم از تاثیر مثبت یا منفی که در برآورده کردن نیازهای شما موثر است. استاندارد حداقل شرایط لازم را برای رضایت مشتری در نظر می گیرد. یعنی سعی می کند کیفیتی در محصول به وجود آورد که مصرف کننده و مشتری راضی باشند و تولید کننده هم در ساخت آن دچار مشکل فنی ، مالی و غیره نشود.

دشتی اردکانی در خاتمه یادآور شد: استاندارد راحت به دست نمی آید بلکه در نتیجه تحقیق ، کنکاش ، مطالعه و مشاوره اهل فن به وجود آمده و عصاره کوشش ها و مجاهدات دانشمندان و فناوران و صنعتگران در تمام نقاط جهان می باشد.

مدیر کل استاندارد ی ها  در صجن علنی شورای شهر اردکان

یزدفردا"مدیر کل اداره استاندارد استان یزد، در دومین روز از سفر شهرستانی خود، در صحن علنی شورای اسلامی شهرستان اردکان گفت: دوران شعار دادن و حرف زدن گذشته است، وقت کارکردن و عمل نمودن است، امورات این منطقه و استان قرار نیست که با حرف زدن پیش روی داشته باشد. برای از بین رفتن مشکلات موجود، باید آستین ها را بالا زد.

محمد حسین ماجدی اردکانی، که به اتفاق کارشناسان و مدیران استاندارد استان، به عنوان اعضاء مدعو در جلسه علنی شورا حضور داشت،  افزود: برای توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد و پیشبرد اهداف استانداردسازی در این شهرستان، قالبها باید عوض شود و از قالب حرف زدن به قالب عمل نمودن تغییر وضعیت دهیم. طبق بندهای 3 و 4 از ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، ترویج استانداردهای ملی و نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری از جمله وظایف متولیان استاندارد در کشور است، و ما در اینجا صراحتاً اعلام می داریم، در انجام شایسته وظایفان تنها هستیم، و نیازمند حمایت تمامی اقشار جامعه می باشیم.

وی خطاب به ریاست شورا و دیگر اعضاء حاضر در جلسه گفت: طی بازدیدهایی که به اتفاق همکارانم از واحدهای تولید بتن آماده، کاشی و سرامیک ،تولید شن و ماسه، فولادسازی و غیره داشته ایم، گستره استاندارد سازی را در این شهرستان خوب و رضایت بخش نمی بینیم. تولید کالاهای غیراستاندارد، آبرو و حیثیت مردم اردکان را ممکن است خدشه دار سازد .دیر یا زود، مردم منطقه از وجود تولیدات فاقد نشان استاندارد با خبر خواهند شد،و از این طریق است که،آرامش از آنها سلب شده و انگیزه و امید به زندگی در آنها کاهش خواهد یافت. ما هم به نوبه خود نگران این موضوع هستیم، چرا که نمی دانیم ،ساخت و سازهایی که در این شهرستان در حال انجام است، مصالح بکار رفته در آنها، آیا از کیفیت لازم برخوردار هستند یا خیر؟

مدیر کل استاندارد یزد ادامه داد: اداره کل استاندارد استان یزد در شهرستان میبد دارای نمایندگی است، ولی ما به دنبال ایجاد نمایندگی در شهرستان اردکان نیز هستیم براساس آمار و ارقام موجود، در اردکان تنها 27 واحد دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد هستند، که رتبه پنجم در بین دیگر شهرستانهای استان، اصلاً رتبه خوبی نیست.همانگونه که از شواهد امر پیداست، این شهرستان در مسیر صنعتی شدن قرار گرفته، و برای موفق شدن در این راه، می بایست خیلی بیشتر از اینها در هوای استاندارد گام برداشته شود. استدلال ایجاد نمایندگی در این شهرستان، چیزی نیست، بجز فراهم شدن امکانات لازم برای توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد و گسترش دامنه استاندارد و این مهم عملی و پایدار نخواهد شد ،جز با کمک تمامی مسئولین و دست اندرکاران امر دراردکان اعم از امام جمعه محترم، فرماندار، شهردار، مسئولین شورای شهر و دیگر متصدیان مناصب دولتی و شکل های غیر دولتی همانند سازمان نظام مهندسی ساختمان.

ماجدی اردکانی در پایان به حاضرین گفت: جای بسی خوشحالی است که اولین شهربازی استاندارد، در این شهرستان راه اندازی شده و باطراحی درست و مهندسی و تجهیزات و وسایل استاندارد در حال کار است. به منظور توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد و افزایش دامنه استانداردسازی تقاضا داریم اولاً: شهرداری اردکان در ساخت پروژه های عمرانی خودش حتماً از کالاهای استاندارد نظیر آجر، شن و ماسه، بتن، قیر، سنگ جدول و غیره استفاده نماید دوماً: شهرداری الزام نماید تا واحدهای تولیدی بتن آماده، شن و ماسه و آسفالت تحت پوشش خود، جهت دریافت نشان استاندارد ، به اداره کل مراجعه و مانهایت همکاری را با آنها خواهیم داشت .سوماً: بیلبوردها و مکانهایی را به منظور تبلیغ و اطلاع رسانی درخصوص استاندارد در جاهای مختلف شهر اختصاص دهند. چهارماً: به منظور نهادینه شدن واژه و فرهنگ استاندارد در این شهرستان، اماکنی نظیر میادین،بلوارها،خیابانها، بوستانها و کوچه ها به نام استاندارد  نامگذاری شود تا این واژه در اذهان مردم نفوذ و رسوخ نماید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا