استاندار يزد با اشاره به اينكه حضور 15 هزار یزدی‌ مقيم خارج از كشور ظرفيتی ارزشمند محسوب می‌شود، خواستار بهره‌گیری از توانمندی‌های این افراد و گروه‌ها شد.

یزدفردا: روز دوشنبه 25 آبان ماه دومين جلسه شوراي هماهنگي روابط خارجي و ايرانيان خارج از كشور با حضور استاندار یزد، سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه‌ای و مديركل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بین‌الملل استانداري و اعضاي اين شورا در سالن زنده‌یاد حميديا استانداري برگزار شد.
استاندار يزد در اين جلسه اظهار داشت: خوشبختانه اغلب یزدی‌های مقيم خارج از كشور تحصیل‌کرده، داراي تخصص و با استطاعت مالي هستند و تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها نيز توانمندی‌های بالايي در حوزه‌های مختلف دارند.
«سید محمد ميرمحمدي» ادامه داد: بايد در یزدی‌هایي كه علاقه به زادگاه خوددارند براي سرمایه‌گذاری در ايران و استان يزد ايجاد انگيزه کرد و امكان سرمایه‌گذاری برای آنان به نحو مطلوب فراهم شود.
وي افزود: مشاركت یزدی‌های مقيم خارج از كشور براي سرمایه‌گذاری می‌تواند منشأ تحول و تحرك تازه‌ای در استان شود و ارتباط بخش خصوصي با یزدی‌های خارج از كشور را افزايش دهد.
ميرمحمدي تصريح كرد: بسياري از یزدی‌های خارج از كشور علاقه‌مند به برقراري ارتباط با همشهريان خود هستند اما از قواعد و قوانين موجود كمتر اطلاع دارند كه شايسته است نحو و شكل روابط تعریف‌شده در قالب چارچوب‌های علمي، اقتصادي، فرهنگي، هنري و سياسي باشد و نبايد برقراري اين ارتباط به شكل دولتي باشد.


حضور بيش از 15 هزار يزدي در خارج از كشور


عالی‌ترین مقام اجرايي استان بابیان اينكه در حال حاضر بيش از 15 هزار نفر يزدي در خارج از كشور اقامت دارند گفت: تعدادي از یزدی‌های مقيم خارج از كشور می‌توانند كارآفرينان و سرمایه‌گذاران بسيار خوبي در حوزه اشتغال‌زایی در استان باشند.
ميرمحمدي با اشاره به اينكه در هر زمینه‌ای كه از یزدی‌های مقيم خارج از كشور استفاده شود آن‌ها منشأ تحول و اثر خواهند بود اظهار داشت: به‌عنوان‌مثال می‌توانیم از اساتيد برجسته علمي كه در دانشگاه‌های خارجي تدريس می‌کنند براي عضويت در هیئت‌علمی دانشگاه‌های استان دعوت کنیم كه اين امر می‌تواند در ارتقاء درجه علمي دانشگاه‌ها بسيار مؤثر باشد.
وي افزود: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسيار بالايي در حوزه‌های مختلف براي جذب مشاركت یزدی‌های مقيم خارج از كشور وجود دارد اما اينكه شوراي هماهنگي روابط خارجي و ايرانيان خارج از كشور در استان تا چه اندازه بتواند زمينه برقراري اين ارتباط و مشاركت را فراهم کند بسيار مهم است.
استاندار يزد ادامه داد: در راستاي برقراري اين ارتباط بايد آمادگی‌های لازم را كسب کنیم و توانمندی‌های موجود را افزايش دهيم كه يكي از اين آمادگی‌ها، تسلط بر زبان كشور هدف است.
ميرمحمدي با اشاره به اينكه در بحث زبان با مشكلاتي روبرو هستيم تصريح كرد: اگر در مذاكرات بر زبان طرف مقابل تسلط نداشته باشيم نمی‌توانیم پيام را به‌درستی منتقل كنيم و پيام طرف مقابل را به‌خوبی دريافت نمی‌کنیم.
عالی‌ترین مقام اجرايي استان گفت: خوشبختانه در زمينه زبان علمي مشكلات كمتري داريم اما در زمينه زبان اقتصادي و فرهنگي بايد آمادگی‌های لازم را كسب کنیم تا به نتايج مطلوب‌تری در توافقات دست‌یابیم.


ضرورت پروازهاي بین‌المللي در يزد


استاندار يزد بابیان اينكه از امكانات فرودگاهي مناسبي برخوردار هستيم اظهار داشت: عليرغم بهره‌مندی از اين امكانات، پرواز بین‌المللي نداريم و در همين راستا تقاضاهايي را مطرح کرده‌ایم که در حال بررسي است و چنانچه به لحاظ تعداد مسافران خارجي يزد برقراري اين پروازها توجيه اقتصادي داشته باشد اين مهم تحقق خواهد يافت.
گفتني است در ابتدای این جلسه هریک از اعضای شورا به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

"افراد حاضر در این صفحه"

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا