پایگاه خبری یزدفردا "همایش آموزشی نهضت آموزش های فنی و حرفه ای برای حفظ و توسعه فرهنگ و هنر پوشاک بومی ایران در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.

بیمه روستایانهمایش آموزشی نهضت آموزش های فنی و حرفه ای برای حفظ و توسعه فرهنگ و هنر پوشاک بومی ایران در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.

     به گزارش واحد دریافت خبر پایگاه خبری یزدفردا " همایش آموزشی نهضت آموزش های فنی و حرفه ای برای حفظ و توسعه فرهنگ و هنر پوشاک بومی ایران در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور دکتر کورش پرند معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،دکتر علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر، دکتر پوراندخت نیرومند معاون آموزش سازمان، محبوبه رنجبر مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی، حمیدرضا خانپور مدیر کل استان تهران و اعضاي كارگروه هاي تخصصي آموزشي وکارآفرینان لباس هاي بومي از سراسر كشور در راستای احياء، حفظ و انتقال ميراث فرهنگي و هنري ايران اسلامي برگزار شد.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در همایش مذکور بیان داشت: استراتژی دولت تدبیر و امید توسعه کسب و کارهای خرد و متوسط است که یکی از رشته هایی که می تواند به این امر کمک کند صنعت پوشاک در کشور است.

دکتر کورش پرند در این همایش  بیان داشت: در سال 1393 جمعیت فعال کشور 23.8 میلیون نفر بود.همچنین در سال 93 معادل 21.5میلیون نفر در کشور شاغل بودند.

وی در ادامه اظهار داشت: جمعیت غیر فعال کشور در سال 1400 به 35میلیون نفر افزایش می یابد که جمعیت شاغل هم به 31.5میلون نفر می رسد.

دکتر پرند با اشاره به اینکه در سال 1400 حدود 40میلیون نفر جمعیت غیر فعال خواهیم داشت،گفت:با این افزایش جمعیت باید برنامه ریزی کنیم که برای سال های آتی چه باید بکنیم؟19میلیون از جمیعیت غیر فعال کشور در سال یاد شده زنان خانه دار خواهند بود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به توسعه مشاغل خرد،متوسط و خانگی گفت: باید به این نوع مشاغل توجه خاصی بکنیم زیرا ایجاد هر شغل در صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی 2میلیارد تومان هزینه دارد در حالیکه در صنایع خرد میانگین برای ایجاد هر شغل،فقط 30 میلیون تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به واردات پوشاک به کشور گفت: واردات توسعه صنعت پوشاک را در کشور تحت الشعاع قرار داده است.

دکتر پرند توضیح داد: در صنعت پوشاک با چند مسأله مواجه هستیم که یکی از آنها نبود گرایش های سنتی نظیر گذشته است.

دکتر پرند بیان داشت : در زمان های گذشته زنان خانه دار می توانستند تولید کننده پوشاک باشند اما امروز با تغییر شیوه زندگی بیشتر زنان خانه دار تبدیل به مصرف کننده شده اند.

وی علت تغییرات یاد شده را این گونه توضیح داد،که فرهنگ مهارت آموزی در حوزه پوشاک در کشور دچار مشکل شده است زیرا بخش عمده از جمعیت کشور به سمت مدگرایی حرکت می کنند .

وی در خصوص تولید پوشاک محلی بیان داشت: ارج نهادن به فرهنگ بومی می تواند زمینه توسعه اشتغال در بازتولید پوشاک محلی باشد ضمن آنکه این نوع اشتغال گامی در جهت ارتقا فرهنگ ملی کشور محسوب می شود.

در  ادامه از عوامل اجرایی اولین جشنواره ملی تخصصی شناخت و آموزش لباس های محلی ایران اسلامی و تزئینات روی آن که در اردیبهشت ماه سال جاری در شیراز برگزار شده بود با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا