یزدفردا" دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به رقابت شرکت‌های سازنده هواپیما برای ورود به بازار ایران، گفت: هواپیماهای خریداری شده به تدریج وارد کشور می‌شود.


مقصود اسعدی سامانی در گفتگو با مهر در خصوص ورود هواپیما پس از اجرای برجام، اظهار داشت: با اجرای برجام بستر جدیدی برای صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد می‌شود و تقاضا هم در بازار وجود دارد، ضمن آنکه شرکت‌های سازنده هواپیما هم به دنبال رقابت با یکدیگر برای حضور در بازار ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های سازنده هواپیما هریک به دنبال سهم بیشتر از بازار ایران هستند، گفت: بنابراین ایرلاین‌ها در حال مذاکره با ایرباس و بوئینگ هستند و سعی دارند که با شرکتی که بهترین پیشنهاد را دارد، وارد مرحله امضای قرارداد شوند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام اینکه مذاکرات مقدماتی با شرکت‌ها انجام شده است اما مابقی کارها به پس از برجام موکول شده است، افزود: موضوع انعقاد قرارداد و مسایل بعدی پس از لغو رسمی تحریم‌ها انجام می شود و الان در مرحله شناخت بازار و هماهنگی های لازم برای خرید هواپیما هستند.

سامانی افزود: البته الان هم شرکت‌ها هواپیما وارد می‌کنند اما مذاکرات مستقیم با شرکت‌های سازنده هواپیما به پیشرفت قراردادها و مذاکرات بعدی بستگی دارد، ضمن آنکه تقاضای زیادی از سوی کمپانی های سازنده وجود دارد که باید ایرلاین‌ها هوشمندانه انتخاب کنند.

وی در خصوص تامین منابع مالی ایرلاین‌ها برای ورود هواپیما به کشور، اظهار داشت: روش‌های مختلفی مانند فاینانس و لیزینگ برای ورود هواپیما به کشور به کار گرفته می شود اما در مراحل اولیه قرار نیست که تعداد زیادی هواپیما به یکباره وارد کشور شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه فرودگاه‌های ما هم گنجایش تعداد بالای هواپیما را ندارد، گفت: نیاز کشور حدود ۵۰۰ فروند هواپیما اعلام شده است اما این هواپیماها به صورت تدریجی وارد کشور می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا