معمای پليسی و پاسخ آن .


معمای شماره 1 (قتل در منزل ویلایی)



سرویس داستان و مستند داستانی -پلیسی  یزدفردا

ساعت هفت و پنج دقیقه صبح ، شخصی كه خود را سرایدار یك منزل معرفی می نمود طی تماس تلفنی با پلیس ، خبر داد كه صاحب خانه به قتل رسیده است .

مامورین بااخذ آدرس ، دقایقی بعد خود را به محل مورد نظررساندند.كارآگاه یكم خردمند به بررسی صحنه پرداخت و با حاضرین مصاحبه نمود که خلاصه نتایج بررسی صحنه و مصاحبه وی با حاضرین به شرح ذیل می باشد.


مقتول فردی بنام منوچهر می باشد كه در زمان حادثه همسر و فرزندانش در مسافرت بودند ،وی شب حادثه یكی از دوستان قدیمی خود بنام سالمی را به منزل ویلایی اش دعوت كرده بود و برادر همسرش بنام محسن نیز از چند روز قبل در منزل فوق اقامت داشت و شب حادثه نیز آنجا بود ، علاوه بر منوچهر و دو نفر مهمانان وی ، سرایدار منزل بنام حمید نیز باتفاق همسرش در ساختمان سرایداری كه در گوشه باغ قرار داشت ساكن بودند .

در بررسی دربهای ورودی باغ و ساختمان ، آثاری از ورود جبری مشاهده نشد ، روی دیوارهای باغ نیز اثری از ورود پنهانی بدست نیامد ، خط تلفن منزل در محل ورود به ساختمان قطع شده بود ، یك رشته طناب در اتاق محل خواب آقای سالمی كشف شد و همچنین در قسمتی از كف هال مقداری شیشه مربوط به یك استكان شكسته جمع شده بود ، در فاصله کمی از شیشه های شكسته چند لكه كوچك خون دیده می شد كه نشان می داد فردی غفلتاً از روی تكه های شكسته عبور كرده و پایش زخمی شده است .

خلاصه اظهارات حاضرین در مصاحبه با كارآگاه خردمند بشرح ذیل می باشد :

- پزشك قانونی حاضر در صحنه :

قتل حدود ساعت 2 تا 3 با مداد روی داده و مقتول ظاهراً بر اثر فشار جسم رشته ای طناب مانند خفه شده است ، آثار درگیری و مقاومت چندانی مشاهده نشد.


- همسر مقتول :

برای دیدن پدر و مادرم باتفاق فرزندانم به شهرستان رفته بودم ، ساعت 12 شب بود كه با منزل تماس گرفتم تا به شوهرم زمان دقیق برگشتم را اطلاع دهم ، برادرم محسن كه بطور موقت در منزل ما بسر می برد گوشی را برداشت و گفت منوچهر خوابیده ، من دیگر نخواستم ایشان را بیدار كنند و خداحافظی كردم ، صبح روز جاری با هواپیما مراجعت و ساعت 6و 20 دقیقه صبح در فرودگاه پیاده شدیم ، بعد از پیاده شدن از هواپیما با منزل تماس گرفتم تا ببینم ایشان با خودرو به فرودگاه می آیند یا خودمان به منزل برویم ولی تلفن پاسخگو نبود لذابا تاكسی به منزل آمدیم ، چون كلید نداشتیم زنگ زدیم و سرایدار آمد در را باز كرد وارد ساختمان شدیم . برادرم در محوطه هال كنار تلویزیون كه روشن بود خوابیده بود، با ورود ما بیدار شد ، پسر كوچكم كه 4 سال دارد به طبقه بالا رفت تا پدرش را از خواب بیدار كند ، ناگهان جیغ كشید ، من باتفاق برادر و دو فرزند دیگرم سریعا خود را به اتاق خواب رساندیم و با جسد شوهرم درحالی كه صورتش سیاه و كمی متورم شده بود مواجه شدیم . با صدای ما آقای سالمی كه دوست قدیمی شوهرم می باشد و آن شب نیز مهمان وی بوده و در طبقه دوم دراتاق مجاور اتاق شوهرم خوابیده بود بیدار شد ، وقتی متوجه موضوع شد به سمت پایین پله ها رفت تا با تلفن موضوع را به پلیس اطلاع دهد ، که بعداً مامورین پلیس سر رسیدند .


- فرزندان مقتول نیز در مصاحبه مطالبی را بیان نمودند كه موید اظهارات مادرشان بود .


- محسن بیان داشت :

خود و خانواده ام ساكن شهرستان می باشیم و برای یك دوره آموزشی یك هفته ای به تهران آمده ام و بطور موقت در منزل خواهرم ساكن می باشم ، دیشب ساعت 8 شب به منزل رسیدم و ساعت 5/8 هم آقای سالمی آمد . شوهر خواهرم با آقای سالمی از مدت ها قبل دوست بود و روابط صمیمانه ای با یكدیگر داشتند . ساعت 5/9 شامی را كه منوچهراز بیرون سفارش داده بود آوردند و خوردیم، بلافاصله بعد از خوردن شام من برای مطالعه دروس امتحانی دوره به طبقه دوم رفتم ، تا ساعت 45/11 مشغول مطالعه بودم ، مطالعه كه تمام شد چون خوابم نمی آمد برای تماشای تلویزیون پایین آمدم ، وقتی پایین آمدم چراغ ها خاموش بود ، منوچهر و آقای سالمی هر كدام در یك اتاق خوابیده بودند ، ساعت 12 خواهرم تماس گرفت و می خواست با منوچهر صحبت كند گفتم ایشان خوابیده . چای موجود در قوری را گرم كردم و داشتم می رفتم بنشینم چای بخورم كه استكان از دستم افتاد و شكست ، تكه های شكسته را تا حدی كه مقدور بود در گوشه ای جمع كردم ، یك چای دیگر ریختم و خوردم، تلویزیون را روشن كردم و در حین تماشای تلویزیون خوابم برد که صبح با آمدن خواهرم و بچه ها بیدار شدم ، بعد هم با صدای جیغ خواهر زاده ام به بالا رفتیم و با جسد منوچهر مواجه شدیم .


-آقای سالمی گفت :

منوچهر دوست قدیمی من می باشد دیروز تلفنی با من تماس گرفت و ضمن احوالپرسی گفت كه خانم و فرزندانش به شهرستان رفته اند ، از من خواست شب به منزل آنها بروم چون مدتی بود كه ایشان را ندیده بودم ،از طرفی خانواده خودم هم در مسافرت هستند قبول كردم و به منزل ایشان آمدم ، ساعت 5/8 رسیدم ، محسن نیز آنجا بود ، ساعت 5/9 شامی را كه منوچهر از بیرون سفارش داده بود خوردیم ، بعد از خوردن شام محسن برای مطالعه دروس امتحانی خود به طبقه بالا رفت ، ساعت حدود 5/10 بود كه سرایدار وارد ساختمان شد و بعد از شستن ظرف ها و مرتب كردن آشپزخانه ، چای حاضر نمود و بعد هم شب بخیر گفت و از ساختمان خارج شد . در حین صحبت هایی كه با منوچهر داشتیم او گفت كه اخیراً به رفتار سرایدارش مظنون و متوجه شده كه وی چیزهایی را از منزل سرقت می نماید ، برای همین تصمیم دارد او را اخراج نماید .حدود10 تا 15 دقیقه بعد از صرف چای احساس كردم خوابم می آید به منوچهر گفتم من می خواهم بخوابم و ایشان گفت من هم شدیداً خوابم گرفته است . چراغ ها را خاموش كردیم و به طبقه دوم رفتیم ، من با راهنمایی منوچهر وارد یكی از اتاق ها شدم ، ایشان خودشان نیز برای خوابیدن به اتاق دیگری رفتند . تا صبح در خواب بودم و چیزی متوجه نشدم ،تااینكه با سر و صدای خانم منوچهر و بچه ها بیدار و متوجه شدم اتفاقی افتاده است ، وقتی می خواستم به طبقه پایین بروم و با پلیس تماس بگیرم حمید را دیدم كه با شنیدن سر و صدا وارد ساختمان شده بود و می خواست از پله ها بالا بیاید ، به او گفتم برو زنگ بزن پلیس بیاد ، مثل اینكه منوچهر اتفاقی برایش افتاده ، خودم به اتاق منوچهر برگشتم تا اینکه مامورین پلیس آمدند .

- حمید گفت :

كارهای منزل را مثل هر روز انجام دادم ، محسن ساعت 8 و آقای سالمی 5/8 آمدند و من آنها را به داخل راهنمایی كردم ، ساعت حدود 5/9 برای ایشان شام آوردند ، من غذا را گرفته و به داخل ساختمان بردم ، سپس به قسمتی كه با همسرم ساكن هستیم برگشتم ، مجدداً ساعت حدود 5/10 به ساختمان رفتم ، چای حاضر نمودم ، ظرف ها را شستم و آشپزخانه را مرتب كردم ، شب بخیر گفتم هنگامی كه می خواستم از ساختمان بیرون بیایم یك تكه شیشه كوچك به كف پایم رفت ، در حضور منوچهر و سالمی چیزی نگفتم، بعد فهمیدم كف پایم كمی زخم شده است ، وقتی در آشپزخانه مشغول كار بودم سالمی و منوچهر داشتند با تندی و خشونت با یكدیگر صحبت می كردند ، بنظرم در خصوص یك موضوع محرمانه با هم اختلاف داشتند ، من به خانه خودم كه بیرون ساختمان اصلی و در گوشه باغ است رفتم و خوابیدم . صبح با صدای زنگ در از خواب بیدار شدم ، خانم منوچهر و بچه ها از مسافرت برگشته بودند ، آنها به داخل ساختمان رفتند و من مشغول تمیز كردن حیاط و باغچه ها شدم ، در این حین با شنیدن سر و صدا رفتم تو تا ببینم چی شده ، داشتم از پله ها بالا می رفتم كه آقای سالمی گفت برو به پلیس خبر بده آقا منوچهر را كشته اند و من هم رفتم سر خیابان و به پلیس زنگ زدم.


- با دقت در اظهارات مصاحبه شوندگان و سایر نكات ذكر شده ، می توان نتیجه گیری نمود، اظهارات یكی از مصاحبه شوندگان محل تردید می باشد ، وی بعنوان متهم بقتل بازداشت خواهد شد .

شما بنویسید كدامیك از این افراد و به چه دلیل متهم به قتل می باشد .( حداقل به 5 نكته كه سبب توجه اتهام به فرد مذكور شده اشاره شود )


پاسخ

پاسخ :


در پرونده های واقعی تحقیقات گسترده و جامعی از افراد و مرتبطین به آنان صورت می گیرد و علاوه بر اظهارات افراد، دلایل و مستندات دیگر نیز به طور جامع بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا منجر به شناسایی و دستگیری مجرم گردد. اطلاعات و شرایط یك پرونده واقعی، تفاوت های بسیاری با مسائل مطرح شده در داستان ها، فیلم ها و معماهای پلیسی دارد و معمای طرح شده نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در معمای شماره یك داستان از این قرار بود كه : سرایدار و همسرش از مدت ها قبل در منزل مورد نظر سكونت دارند. او كه احساس می كند حق وحقوقش از سوی صاحبخانه تضییع شده است تدریجا مبادرت به سرقت اشیا و اموال منزل می نماید كه صاحبخانه متوجه موضوع شده و تصمیم می گیرد در فرصتی مناسب وی را به دام انداخته و نهایتا اخراج نماید.

سرایدار نیز از تصمیم صاحبخانه آگاه شده و با همدستی همسر خود نقشه قتل او را طراحی می كند و زمانی كه همسر و فرزندان منوچهر (صاحبخانه) در مسافرت بودند آن را به مرحله اجرا در می آورد.

در جریان اجرای این نقشه، همسر سرایدار، هنگام تهیه چای قرص های خواب آوری را داخل قوری ریخته و وقتی اعضای این خانه از آن چای نوشیدند دچار خواب آلودگی شدید شدند. وی ساعت 2 نیمه شب سیم ورودی تلفن به ساختمان را به منظور پیشگیری احتمالی از این كه كسی بیدار شده و موضوع را به پلیس اطلاع دهد، قطع می كند و سپس وارد ساختمان شده و منوچهر را بدون این كه مجالی برای دفاع یا مقاومت داشته باشد به قتل می رساند و سپس با رها كردن طناب در اتاق آقای سالمی (برای صحنه سازی) ساختمان را ترك می كند؛ قبل از ترك ساختمان، سهوا پای او روی تكه های شكسته استكان رفته و زخمی می شود و با دانستن اینكه در كف سالن آثار لكه های خون باقی مانده و كارآگاه با بررسی های بعدی متوجه زخمی بودن پای وی و تعلق آثار باقیمانده به وی خواهد شد، ماجرای درست كردن چای را به خود نسبت می دهد تا توجیهی برای زمان زخمی شدن پای خود در ساختمان داشته باشد.

در معمای فوق سرایدار بنا به شواهد ذیل به اتهام قتل بازداشت می‌شود:

مراجعه مستقیم به تلفن عمومی (اطلاع قبلی از قطع بودن تلفن منزل).

اعلام "وقوع قتل" به پلیس در حالی كه آقای سالمی به وی گفته بود "منوچهر مرده".

مغایرت اظهارات وی در مورد درست كردن چای؛

مغایرت اظهارات وی درباره زمان زخمی شدن پا با زمان شكسته شدن استكان.

خواب آلودگی افراد بعد از خوردن چای (چای را همسر وی تهیه كرده بود).

اشاره به تندی و خشونت در مكالمه سالمی و منوچهر (كه غیرواقعی بود).

پیدا شدن طناب در اتاق سالمی (صحنه سازی).

اظهارات آقای سالمی درباره سرقت از سوی سرایدار

یزد فردا معاونت آگاهی




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا