یزدفردا "جمعی از جامعه‎ی محققان، اساتید و تاریخ‎دانان ایرانی به رییس مجلس درباره‎ی آسیب‎های ناشی از تشکیل فراکسیون‎های قومی و زبانی نامه نوشتند. این نامه به امضای ۱۷۰ نفر تاریخ‌نگار و تاریخ‌دان رسیده است.
یزدفردا "جمعی از جامعه‎ی محققان، اساتید و تاریخ‎دانان ایرانی به رییس مجلس درباره‎ی آسیب‎های ناشی از تشکیل فراکسیون‎های قومی و زبانی نامه نوشتند. این نامه به امضای ۱۷۰ نفر تاریخ‌نگار و تاریخ‌دان رسیده است.
 
جمعی از محققان، اساتید و تاریخ‎دانان ایرانی در نامه‌ای به علی لاریجانی (رییس مجلس شورای اسلامی) نسبت به تشکیل فراکسیون‎های قومی و زبانی اظهار نگرانی کردند.
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
رییس محترم مجلس شورای اسلامی ایران
 
جناب آقای دکتر علی لاریجانی دامت توفیقاته
 
اینجانبان امضاء کنندگان ذیل،گروهی از جامعه‎ی پژوهش‎گران تاریخ و تاریخ‎دانان ایرانی هستیم که در واکنش به اخبار رسیده، مبنی بر ارائه‎ی طرح تأسیس" فراکسیون ترک زبانان" در مجلس محترم شورای اسلامی و شنیدن زمزمه‎ی تشکیل فراکسیون‎های مشابه، نظر آن عالی‎جناب را به آسیب‎ها و صدماتی که اجرایی شدن این ایده به اساس وحدت ملی کشور می‎تواند زد و امکان بروز خطر تضعیف همگرایی ملی و ایجاد حس واگرایی مابین اقوام و هویت‎های قومی ایرانی، ناشی از متحقق شدن این برنامه جلب می‎نماییم.
 
ریاست محترم
 
ما دغدغه‎ها و نیازهای نهادین فرهنگی، رفاهی، اقتصادی و سیاسی تمامی اهالی شریف ایران را به رسمیت و محترم شناخته و خواهان تلاش و برنامه‎ریزی مسئولان مربوطه با همراهی آحاد مردم، در پاسخ‎گویی عملی و اجرایی نمودن طرح‎ها برای رفع محرومیت‎ها و تحقق خواست‎ها و حقوق فطری تمامی ابناء ملت در جای جای این سرزمین مشترک هستیم، اما تقسیم بندی مجلس شورای اسلامی را به دسته‎بندی‎های قومی، در نهایت اقدامی واگرایانه در جهت سست نمودن اتصال حلقه‎های زنجیر هویت ایرانی و بستر ساز واگرایی ملی از پیکره‎ی ایران بزرگ و متحد می‎دانیم. معتقدیم که ضروری‎ست تا از چهره‎ی جای جای کشور، تا اعلاء درجه‎ی امکان و بر حسب ضرورت،رفع محرومیت شده و بستر آماده‎ای برای گام برداشتن در مسیر توسعه‎ی هماهنگ و  همه‎جانبه و بی‎تبعیض و درون‎زاد تمامی سرزمین ایران معطوف به امکانات و توانمندی‎ها و نیازها و ضرورت‎های منطقه‎ای، فراهم آید، لیکن تقسیم نمایندگان ملی را در واحدهای منشعب قومی و زبانی در پیکره‎ی مجلس، به زیان تثبیت و تقویت و تداوم وحدت ملی ایران می‎شماریم. ما بر این باوریم که همچنان مطابق اصل ۸۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هر نماینده به علاوه وکالت از جانب مردمان حوزه‎ی انتخابیه‎ی خود وکیل عام تمامی مردم ایران نیز هست و می‎بایست نسبت به وجود هر نوع نارسایی و محرومیت در سراسر کشور احساس مسئولیت و پیگیری داشته باشد و در مورد سرنوشت مشترک اهالی ایران دارای مسئولیت مشترک با تمامی نمایندگان محترم مجلس است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا