استاندار یزد شامگاه یکشنبه هفتم آذرماه در نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به ظرفیت های بخش تعاون در پویایی اقتصاد مقاومتی گفت: رویکرد مردمی و دانش بنیان از مهم ترین روش های برآورده شدن برنامه های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که استان یزد در این زمینه، قابلیت های شاخصی دارد.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، پانزدهمین نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد با حضور استاندار یزد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و اعضای این ستاد در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست گفت: طرح های متعددی توسط بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی در زمینه اقتصاد مقاومتی در استان برنامه ریزی و ابعاد گوناگون آن اجرایی شده است.
«سیدمحمد میرمحمدی» افزود: در ارزیابی عملکرد از سوی دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی کشور، استان یزد در فعالیت های این حوزه به رتبه چهارم دست یافت که با توجه به رقابت به وجود آمده در سطح کشور امیدواریم برنامه ها با کوشش همه بخش ها، ادامه فعالیت ها به صورت موثرتر اجرایی شود.
میرمحمدی ادامه داد: انتظار این است که در مسیر برآورده شدن برنامه های اقتصاد مقاومتی رویکرد دانش بنیان، مدیریت کارآمد، کاهش هزینه ها، افزایش درآمدها و ایجاد اشتغال در فعالیت ها مبنا قرار گیرد.
رییس ستاد اقتصاد مقاومتی استان یادآور شد: یکی از موضوعات مهم ایجاد زمینه اشتغال برای دانش آموختگان رشته های گوناگون دانشگاهی است که در این زمینه محورهای علمی، فناوری و پژوهش در مراکز رشد، پیگیری می شود.
میرمحمدی افزود: با گسترش فعالیت های پارک علم و فناوری و مرکز شتاب دهی تقویت و پشتیبانی از خلاقیت و نوآوری با هدف فراهم ساختن فضاهایی برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی مد نظر قرار داده شده است.
استاندار یزد گفت: نسبت به موفقیت بخش تعاون در دنیا، کشور ما هنوز به سهم قابل توجه ای از اقتصاد در این زمینه دست پیدا نکرده است اما فعالیت  موفق تعاونی گروه پیشگامان، نشانگر امکان رشد و کار اثربخش اقتصاد تعاونی در کشور است.
عالی ترین مقام اجرایی استان ادامه داد: قابلیت مهم تعاون این است که سرمایه های اندک مردم را گردآوری و با تبدیل آن به سرمایه های بزرگ، نقش های کلانی را ایفا می کند که در یزد نیز این امر با موفقیت های موثر بخش تعاون، اجرایی شده است.
میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای واگذاری طرح های نیمه تمام استان، باید این موضوع با روش های گوناگون و زمینه های موثر پیگیری و جنبه ها و شرایط واگذاری آن به صورت کامل اطلاع رسانی شود.


مصرف بهینه و مدیریت منابع آب ضرورت حیاتی استان یزد


استاندار یزد در بخش دیگری از این نشست با اشاره به وقوع خشکسالی های متعدد در استان یزد، افزود: مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، یکی از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی است و بر همین مبنا باید با توجه به کمبود منابع آب، از قطره قطره آن به صورت درست و مطلوب استفاده شود.
میرمحمدی گفت: برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در استان جایگاه کشاورزی به کشت کم آب خواه تغییر و روش هایی برای کنترل هر گونه هدر رفت آب با کمک کشاورزان و مردم اجرایی شده و در حال تقویت است.
وی آب شرب را ضرورت ادامه زندگی در هر جامعه ای دانست و یادآور شد:  با توجه به اینکه منابع آب زیرزمینی استان کاهش یافته و کیفیت آب بسیاری از چاه ها با مشکلاتی روبه رو شده است برای جلوگیری از بروز مشکلات در زندگی مردم، باید نهایت دقت و صرفه جویی در مصرف آب شرب انتقالی، توسط همه ی مردم صورت گیرد.
استاندار یزد در پایان سخنان خود گفت: اقدامات و برنامه های خوبی برای مدیریت مصرف آب در استان صورت گرفته است اما باید در این زمینه با آینده نگری و احساس مسئولیت بیشتر از سوی تمام افراد جامعه اقدام و برنامه ریزی کرد.
گفتنی است در این نشست گزارشی از فعالیت های گروه تعاونی پیشگامان، شرکت سهامی آب منطقه ای  و شرکت آب و فاضلاب استان یزد ارائه و شاخص های ارزیابی و رتبه بندی استان ها در حوزه اقتصاد مقاومتی و عملکرد استان یزد در این زمینه تشریح و مورد بررسی قرار گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا