اولین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ویژه نوروز 96 در استان یزد با حضور اکثریت اعضا برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، این جلسه به رياست معاونت هماهنگي امورعمراني استانداري و قائم مقام رئيس ستاد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان دبیر ستاد و اعضای دیگر کمیته در محل سالن شهيد موحدين استانداري و با دستور کار ارائه دستورالعمل اجرايي ساماندهي و ارتقای خدمات سفر ويژه نوروز ‎1396 و هماهنگي لازم در خصوص برگزاري کنوانسيون راهنمايان گردشگري در بهمن ماه سال جاری برگزار گردید.

"سیدمحمدرضا سیدحسینی" ضمن تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه (س) و ارتحال آیت ا... هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام خمینی (ره) عنوان کرد: برگزاری کنوانسیون راهنمایان نه تنها برای استان بلکه برای کشور مبحثی بسیار مهم است، چرا که راهنمایان گردشگری سراسر جهان پس از دیدن مهمان نوازی و امنیت ایران می توانند به عنوان سفیر ایران تمام شایعاتی را که علیه ایران مطرح است پوشش داده و آنها را لغو نمایند. 

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد افزود: ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا از لحاظ فرهنگی، گردشگری، دینی، مذهبی و ... بتوانیم چهره خوبی از شهر خود را به جهانیان نشان دهیم.

وی خاطرنشان ساخت: دقت در طراحی و چاپ کتاب های ویژه کنوانسیون، همکاری و هماهنگی کامل مراکز اقامتی با میراث فرهنگی، المان های شهری، تجهیز مسیرهای گردشگری، نظافت و ترافیک شهر از جمله مواردی است که با دقت ویژه ای توسط مسئولین ارگان ها بایستی مدنظر قرار گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: راه اندازی خط هوایی صافات به عنوان یکی از زیرساخت های گردشگری استان نیز مبحث بسیار مهمی است که می تواند کمک شایانی به رونق گردشگری استان نماید.

سیدحسینی اظهار داشت: به منظور آماده سازی شهر برای میزبانی از گردشگران نوروزی، دستگاه های خدماتی در سطح استان و شهرداری از پانزدهم اسفند ماه تا پایان تعطیلات نوروز 96 مجوزی را در این خصوص صادر ننماید.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد تشکیل ستادهای سفر شهرستانی توسط فرمانداران را مسئله بسیار مهمی دانست و افزود: فرمانداران باید برنامه های سفر را دستور کار خود قرار دهند و تا قبل از عید چندین جلسه تشکیل گردد تا بتوانیم در ایام تعطیلات به بهترین نحو پذیرای میهمانان نوروزی باشیم.

وی گفت: همکاری بخشداران جهت فعال نمودن گردشگری روستایی به عنوان پتانسیل گردشگری استان با همکاری مدیرکل روستایی استانداری و حتی گنجاندن برنامه بازدید اعضای حاضر در کنوانسیون از روستاهای با قابلیت استان می تواند چشم انداز بسیار مثبتی داشته باشد.

"فاطمه دانش یزدی" نیز باتوجه به دستورالعمل ساماندهی و ارتقای خدمات سفر ویژه نوروز 96 عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح مشخص نمودن سیاستها، اهداف و استراتژی های بلند مدت ستاد هماهنگی خدمات سفر ـ برنامه ریزی به منظور ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران ـ اجرای سیاستهای کلی و برنامه های ابلاغی ستاد مرکزی ـ ارائه پیشنهادهای کاربردی به ستاد مرکزی جهت بهبود روشها و فرآیندهای اجرایی در استانها ـ استفاده از ظرفیتهای شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معرفی ظرفیتها و توانمندی های گردشکری استان به شیوه ها و مدلهای نوین ـ هماهنگی های اداری و پشتیبانی مربوط به ستاد ـ نظارت  بر تاسیسات و موسسات گردشگری ـ نظارت سایر صنوف ارایه دهنده خدمات به مسافران و گردشگران ـ تهیه، تدوین و اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی در سطح استان ـ اطلاع رسانی، تبلیغات و راهنمایی مسافران و گردشگران ـ ایجاد نظام پاسخگویی مناسب برای گردشگران ـ شناسایی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتها و ارائه راهکارهای پیشنهادی به ستاد و استخراج و پردازش آمار و اطلاعات از جمله برنامه های طرح ساماندهی و توسعه خدمات سفر ویژه نوروز 96 می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به شرح وظایف کمیته های تخصصی تابعه ستادهای اجرایی خدمات سفر استانها، افزود: براساس بخشنامه ابلاغی، لازم است ستادهای اجرایی خدمات سفر استان ها در اجرای ماموریتهای چند گانه محوله به ستادهای استانی از سوی هیات محترم وزیران، وفق تصویب نامه 169067/ت50107 ه مورخ 8/11/92 و براساس سیاستهای ابلاغی از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای ساماندهی و ارتقای خدمات سفر در نوروز 1396 کمیته های چند گانه اعلام نمایند و اجرای طرح ها و برنامه های مختلف را از طریق کمیته های تابعه با ترکیب پیشنهادی اعضا در دستور کار قرار دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: کمیته خدمات حمل و نقل، کمیته خدمات امداد و نجات ـ کمیته خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری ـ کمیته هماهنگی امور شهرداریها ـ کمیته هماهنگی امور دهیاری ها ـ کمیته خدمات اسکان و رفاه ـ کمیته نظارت و تنظیم  بازار ـ کمیته ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات ـ کمیته خدمات بهداشتی، سلامت و محیط زیست ـ اطلاع رسانی تبلیغات،امور فرهنگی و فضای مجازی و کمیته برنامه ریزی و آمار از کمیته های ستاد خدمات سفر استان یزد می باشند.

وی خاطرنشان ساخت: باتوجه به برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی از جمله نشست مشترک مثلث طلایی گردشگری ایران / 29 و 30 بهمن 95 یزد، تقدیر از بانوان کارآفرین برتر استان یزد در بخشهای صنعت گردشگری و صنایع دستی استان /6 بهمن ماه 1395 یزد، جشن سده / 10 بهمن 1395 تفت و یزد، نخستین همایش ملی نساجی سنتی با محور"غیاث الدین نقشبند یزدی"/11 بهمن ماه 1395 یزد، رویدادهای فرهنگی – گردشگری، جشنواره ها و نمایشگاه های ایام ا… دهه فجر1395، میزبانی راهنمایان گردشگری کنوانسیون بین المللی راهنمایان گردشگری جهان /14 الی 16 بهمن ماه، پنجمین جشنواره آیین های سنتی رشکوئیه (جشنواره لپوکلوخ/لپوکلوقک) و نمایشگاه های گردشگری جنبی /15 بهمن ماه 95، نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته 18-21 بهمن 95 تهران، همایش تخصصی مدیریت صنعت گردشگری، فرصتها و چالشها /28 و 29 بهمن ماه 1395 یزد، نخستین همایش ملی زیلوی میبد / 5 اسفند 1395 میبد، چهارمین کنگره استانی " تاریخ معماری و شهرسازی ایران " /10 و11 اسفندماه1395 یزد استان یزد در بازه زمانی اول بهمن ماه الی سی ام اسفندماه 1395 می باشد که می تواند با اطلاع رسانی صحیح نقش بسیار موثری در معرفی استان یزد و جذب گردشگر داشته باشد.

گفتنی است: ساماندهی تبلیغات عید، درجه بندی مجموعه های گردشگری، کنترل قیمت واحدهای اقامتی و پذیرایی، نظارت دقیق و ساماندهی منازل استیجاری و ... از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح گردید و در پایان مقرر شد تمام مسئولین کمیته ها نسبت به برگزاری جلسات منظم قبل از سال 96 اقدام نموده و آمادگی کامل جهت استقبال از مسافران نوروزی در حوزه خود را داشته باشند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا