هشدار نسبت به افزایش آمار قتل های ناموسی در تهران
یزدفردا :بر اساس آخرین آمار رسمی که از سوی معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام شده قتل زنان توسط شوهرانشان بیشترین موارد قتلهای خانوادگی را به خود اختصاص میدهد. به گونه ای که آمار این نوع قتلها در شش ماههی گذشته در تهران بزرگ ۳۵ درصد بوده، البته این تنها آمار منابع رسمی بوده و چه بسا این آمار و ارقام به دلیل وجود پاره ای ملاحظات و یا مشکلات موجود در زمینه ثبت آمارهای دقیق، کمتر از میزان واقعی بوده و آمارهای حقیقی بسیار بیشتر از این ارقام باشد.

این آمار بسیار نگران کننده بوده و در مقایسه با آمار و ارقام سال های قبل پایتخت یا دیگر مناطق کشور افزایش بسیار مخاطره آمیزی قتل در هر شکل آن امری ضدانسانی و بر خلاف موازین حقوق بشری می باشد و قتل ناموسی ضد انسانی ترین نوع قتل بوده و هست.

افزایش این قتل ها اگرچه ریشه در سهل گیری و تسامح قوانین موجود در برخورد با قاتلان دارد و قاتلین را در قتل زنانشان محق فرض می کند، اما این تنها مشکل موجود نیست. متاسفانه ساختارهای سیاسی، فرهنگی واجتماعی موجود بر اساس ارزش های مردسالارانه قوام یافته و این ساختارها راه را برای اعمال هرگونه تبعیض و پایمال حقوق زنان هموار کرده و می کنند.

اگر چه تلاش برای تغییر قوانیین دستگاه قضایی و مبارزه مداوم برای دگرگونی تدریجی ساختارهای مردسالارانه موجود همیشه در دستور کار فعالان حقوق زنان بوده، ولی این تلاش ها باید شکلی عینی تر به خود بگیرند و فعالان باید نسبت به تبعیضات موجود گسترده تر وارد عرصه عمل شوند.

افزایش قتل های ناموسی در تهران باید زنگ خطری برای ما باشد که تلاش های خویش را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم و نگذاریم که قوانین تبعیض آمیز و ساختارهای عقب مانده جامعه سنتی و فرهنگ زن ستیز و واپس گرای موجود ،بیش از این زنان را مورد ظلم قرار دهد.

خوشبختانه مبارزات زنان در کردستان تا حدودی نتیجه بخش بوده و هم اینک رسانه ها و افکار عمومی حساسیت بیشتری در قبال حفظ حقوق زنان از خود بروز می دهند، نمودی از این حساسیت را در مرداد ماه و در مریوان مشاهده کردیم و نهادهای مدنی و مردان و زنان در اعتراض به وقوع قتل دختری به دست پدر و بی مجازات ماندن پدر ساکت ننشسته و عملا به اعتراض پرداختند. این رویداد نشان دهنده تحولی ست که در این زمینه صورت پذیرفته و خوشبختانه هم اکنون در جامعه کردستان علی رغم وجود بسیاری از مشکلات بر سر راه فعالان زن، تکاپوی فرهنگی آشکار و مثبتی نیز از این لحاظ مشاهده میشود، اگرچه هنوز راه درازی در پیش داریم.

بر این اساس همگان را فرامی خوانیم تا همگام با کردستان، مبارزه با هدف ریشه کن ساختن این زن ستیزی غیر انسانی را در تمامی عرصه ها تداوم داده و در همه جای کشور و از جمله در پایتخت نیز که وضعیت زنان بسیار ناگوار و نگران کننده شدهاست، ارتقای جایگاه زن، رهایی از معضل قتلهای ناموسی و ملزم ساختن جامعه و دولت به صیانت از حق حیات زنان را در راس مبارزاتمان قرار دهیم.
هیات اجرایی انجمن زنان آذرمهر کردستان

منبع: عصر نو
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا