دکتر احمد ابویی"انتخابات شورای شهر یزد به پایان رسید و خیلی زود شایعاتی مبنی بر احتمال شهردار شدن مهندس سفید و مهندس شایق در فضای مجازی در حال پخش است.

باید باور داشته باشیم انتخاب شهردار از اختیارات شورای شهر است و اعضا محترم شورا این حق و وظیفه را دارند که هرشخصی را که شایسته شهرداری یزد می دانند با اکثریت آراء برای ۴ سال انتخاب کنند و هیچ کس جز اعضا محترم شورا، حق دخالت در کار انتخاب شهردار را ندارد.

اما نیک می دانیم  بیش از نیمی از اعضا شورا شهر یزد از طریق لیست واحد  اصلاح طلبان وارد شورا شده اند و طبیعی است که در انتخاب شهردار هم اعضا شورا باید با هماهنگی شورای مشورتی اصلاح طلبان دست به انتخاب شهردار جدید بزنند و از اینرو هر نوع گمانه زنی در حال حاضر منتفی است.

بر اساس تجربه شوراها معمولا در انتخاب شهردار از ۳ الگو طبیعت می کنند.

اول ) شهردار کم تجربه، شورای شهرداری

شورای شهردست به انتخاب شهرداری میزند که تابع محض شورا باشد معمولا این افراد یا کم تحربه اند ویا ....

شهردار منتخب به علت عدم شایستگی وتجربه کافی زیر سایه شورا به مدیریت شهرداری می پردازد ومدیریت شهر عملا سلیقه ای وبی برنامه وتحت نفوذ اعضا شورا وبخصوص رییس شورا قرار دارد وبه روزمرگی و رقابت بین اعضا شورا برای پیگیری طرح های منسوب به خود می گذرد.

دوم ) شهردار لابی ساز، شورای غیر منسجم

شهردار با استفاده از شکاف موجود بین اعضا شورا شهر با لابی کردن با تعدادی از اعضا شورا (نصف +۱ ) مدیریت کامل  شهرداری را بدون نظارت شورا در دست می گیرد.

به علت عدم انسجام شورا  و بالطبع عدم نظارت مالی و پروژه ای بر عملکرد شهرداری، شورا از کارکرد اصلی خود جدا شده وبه روز مرگی رو می اورد. 

سوم ) شهردارشایسته، شورای کارامد و منسجم

این الگو بهترین حالت است در این الگونوع همکاری شهردار و شورا نه در رقابت با هم که  با مشارکت و تعامل باهم می  باشد.

شهردار عامل اجرایی برنامه های شورا وعضو دوازدهم شورا می باشد. در این الگو اعضا شورای شهر علیرغم تنوع سلیقه ها در پیگیری برنامه ها ی مدیریت شهری منسجم عمل می کنند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا