سقوط و صعود، پیروزی  و شکست درست از یک نقطه و با یک قدم آغاز می شود
بسیاری از مردم و بخصوص جوانان و حتی کسانی که هیچ بار در جمهوری اسلامی رای نداده  بودند، در پایان هشت سال ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، خسته از آنچه که گذشته بود،  برای ایجاد یک تغییر و  اتفاقی که رنگ حماسه گرفت به پای صندوق های رای آمدند و در جوی احساسی و دو قطبی، به ناطق نوری نه گفتند و به خاتمی رای دادند تا به جامعه مدنی و  فردای بهتری برسند.
 قصه ای که همچنان ادامه دارد...
شش روز قبل از آن روز  و درمطلبی که با عنوان <سید! میلیونها  دل عاشق حسین از تو حمایت می کنند> بیست و.هشتم اردیبهشت ۷۶ در پیمان یزد چاپ.شده بود، رییس جمهور شدن خاتمی را برخلاف جو عمومی حدس زده و  پیش بینی کرده و در آن متن از سید خاتمی خواسته بودیم تا آخرین خواب راحتش را قبل از روز  رای گیری برود، چرا که دیگر رییس جمهور بود!  
او آخرین خواب راحتش را قبل از روز رای گیری رفت، و  این اتفاق افتاد و سید محمد خاتمی با بیست میلیون رای رییس جمهور ایران شد، و  اندکی بعد  مینی بوس ها و  اتوبوس ها بسرعت آمدند و بسیاری در بسیاری از جاها  عوض شدند و جای خود را تازه واردها دادند!
 مدیران یکشبه تغییر کردند و بسیاری شب خوابیدند و.صبح مدیر شدند، و اما سرانجام هیچ اتفاقی جز  جابجا شدن مدیران و افراد  نیفتاد! تغییر فقط در مدیران و آدمها  بود و نه مدیریت و افکار و اما این اتفاق در یزد هم خیلی دیرتر افتاد و مدیریت  ارشد استانی که باید تغییر می کرد، تا سالها هیچ تغییری نکرد!
خاتمی با شعار جامعه مدنی و شایسته سالاری و  قانون آمد و اولین ضربه به جامعه مدنی  و این قانون و شایسته سالاری نیز با بی دقتی  از جانب نزدیکان  خاتمی زده شد،  روزی که  با اتومبیل اداره ارشاد  مدارک  علیرضا تابش که رییس وقت روابط  عمومی اداره کل ارشاد استان یزد بود  از دانشگاه آزاد گرفته شد و او رفت تهران تا در زیر سایه رانت دایی، معاون مرحوم بورقانی در معاونت مطبوعاتی ارشاد و خیلی زود مدیرکل دفتر وزارتی شود، و بهمین سادگی رییس روابط عمومی ارشاد که زیر دست کاظمینی مدیرکل وقت ارشاد بود و با فشار سفید وارد ارشاد یزد شده بود، شد رییس دفتر مهاجرانی و بالای دست کاظمینی و حتی سفید ایستاد و سقوط شروع شد.
بزرگترین پایگاه خاتمی وزارت خانه ارشاد بود که با فشار مخالفان چند سالی قبل از وزارت آن برکنار  شده بود، و جایی که خاتمی اخلاق مدار <پیش سلام>را بسیار دوست داشتند و اما وقتی برخلاف قاعده اولین ناشایسته سالاری انجام شد، راه برای دیگر ناشایسته سالاری ها  باز و هموار شد و بسرعت به ادارات و وزارت خانه های دیگر سرایت کرد و.سرانجام آن شد که نباید می شد.
خاتمی یکی از پاکترین و سالمترین و فسادناپذیرترین مدیران ایرانی است که گاه متاسفانه در   محاصره افرادی که فسادهای مالی و  سیاسی و  اخلاقی شدیدی دارند قرار می گیرد و با گذشت اینهمه سال  باور نمی کند که  هنوز  برای بسیاری نمادی برای تغییر است
ادامه دارد...
محمد رضا شوق الشعراء
بیست سال پس از آن روز
دوم خرداد ۹۶
لینک توفان یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا