یزد فردا: «دشت کم خطاب»، «غار سنگ آتش» و «چشمه آب ترش ندوشن» در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش  میبد خبر، رسول مشتاقیان رئیس میراث فرهنگی میبد ضمن اعلام این خبر گفت: شهرستان میبد به لحاظ موقعیت جغرافیایی از اقلیم و آب و هوای متنوعی برخوردار بوده و در حوزه گردشگری طبیعی نیز دارای پتانسیل‌های بسیار غنی است که با ثبت آنها در فهرست آثار طبیعی کشور می‌توانیم از حمایت مردم در جهت حفظ و نگهداری این مواریث ارزشمند بهره‌‌مند شويم .

وی تصریح کرد: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور پرونده سه اثر طبیعی شهرستان شامل دشت کم خطاب، غار سنگ آتش وچشمه آب ترش ندوشن مورد بررسی قرار گرفت و پس از تايیدنهایی توسط کارشناسان، این سه اثر ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مشتاقیان در مورد دشت کم خطاب، گفت: این اثر شامل یه دشت با معروفیت به کمِّ خطاب و دو غار با نامهای غار خطاب می باشد که دشت ان دشتی با قابلیت مرتعی بالا و زیستگاه تعداد زیادی از گونه های جانوری و حیات وحش محدوده می باشد که در بخش ندوشن، دهستان ندوشن، 36 کیلومتری جنوب غرب روستای صدرآباد واقع شده است. دشت کم خطاب، دشتی نسبتاً پهناور با پوشش گیاهی نسبتاً متراکم از بوته ها و درختچه های بیابانی که پناهگاه و مأمن مناسبی برای زندگی گونه های مختلف جانوری و حیات وحش فراهم کرده است. در پهنای این دشت ساخت و سازی مشاهده نشده و پهنه ای بکر و دست نخورده خودنمایی می کند. غار خطاب در فاصله حدودا 30 متری از پایین کوه قرار گرفته است. این غار دهانه ای به پهنای 8/2 متر و ارتفاع1/2 متر دارد، داخل آن شامل محدوده ای محصور در دل کوه بوده که ارتفاع سقف آن بسیار متغیر می باشد. طول و عرض این غار به ترتیب 13 و 12 متر در بیشترین حالت می باشد. جنس جداره های ان از سنگ های تراورتن است که در جای جای آن به دلیل حرکت اب از سقف غار به سمت پایین تغییر رنگ داده و یا رسوباتی مشاهده می شود.

سابقا از این غار برای نگهداری گوسفندان در ماههای سرد سال استفاده میشده است. در حال حاضر نیز آثار وجود این دامها در غار کاملا مشهود است. در محدوده داخلی غار به جز در ورودی آن که سنگ چین هایی جهت نصب درب بر روی ان ایجاد شده، ساخت و ساز انسانی صورت نگرفته است.

رئیس میراث فرهنگی میبد در مورد غار سنگ آتش نیز اینگونه بیان كرد: غار سنگ آتش یکی از فضاهایی است که به واسطه موقعیت استقرار در دل کوههای ندوشن و فاصله نسبتاً زیادی که از مسیر اصلی آمد و شد دارد، چندان شناخته شده نبوده و غالباً معدن داران و دامداران منطقه از وجود ان اطلاع دارند. بخشی از این غار دست کند و جهت بهره برداری های معدنی ایجاد شده و بخش دیگر حفره های بسیار بزرگ طبیعی در دل کوه است. این غار با بهره گیری از تزئینات بسیار زیبا و منحصر در دل خود یکی از غارهای بسیار زیبای استان می باشد که متأسفانه فعالیت های معدنی منجر به تخریب بخش هایی از آن شده است که بخش ندوشن ، 20 کیلومتری شمال شرقی شهر ندوشن واقع شده است. در درون این غار تزئینات بسیار زیبایی از جنس آهک و سنگ های کلسیتی وجود دارد که با اشکال مختلفی بر سقف غارو یا جداره های نقش بسته است. به نوعی می توان این اشکال و احجام را به سان شعله های آتش در دل غار تصور نمود که از جنس سنگ هستند، بدین سبب این غار به نام غار سنگ آتش شناخته می شود.

وی در رابطه با  چشمه آب ترش ندوشن اظهار داشت: در نقطه مرزی استان یزد و اصفهان، کوهی با ارتفاع کم قرار گرفته که این چشمه در پایین کوه، هم تراز با سطح زمین در جبهه جنوبی آن قرار گرفته است. به سبب وجود این منبع آبی، علی رغم شور و گازدار بود آب، پوشش گیاهی بسیار متراکمی از گونه های مختلف شور پسند نظیر درختان قیچ و نی شکل گرفته اند. این چشمه به سبب املاح بسیار زیاد کلسیتی که دارد، چشمه ای آهک ساز محسوب شده که در محل چشمه حوضچه هایی با ارتفاع متفاوت تا 1/5 متر، طی هزاران سال شکل گرفته بوده است. طبق روایت افراد محلی، این حوضچه ها توسط معدن داران منطقه و برای باز کردن دهانه چشمه و در نتیجه افزایش آبدهی آن، تخریب شده است. در حال حاضر تنها اثر باقیمانده از این حوضچه ها، رنگ متفاوت دیواره  قائم صخره ای کوه در محل حوضچه هاست که قابل تشخیص می باشد. این اثر طبیعی در بخش ندوشن ، 75 کیلومتری جنوب غرب شهر ندوشن قرار دارد.

رسول مشتاقیان زيبايی مناظر، بكر بودن و اهميت آثار به لحاظ گردشگری و زيست ‌محيطی و ضرورت حفاظت و نگهداری از این جاذبه‌های طبیعی را از جمله ویژگی‌های این آثار برای ثبت ملی برشمرد.

گفتنی است، «دشت کم خطاب» با ‌شماره 359، «غار سنگ آتش» با ‌شماره 391 و «چشمه آب ترش ندوشن» با ‌شماره 390 اخیرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا