یزد فردا : دبیر کمیته فرهنگی نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد از برگزاری دهمین جشنواره «زیر سایه خورشید» در یزد خبر داد.

 حجت السلام و المسلمین «مهدی مهدوی‌ن‍ژاد» امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت، گفت: جشنواره زیر سایه خورشید که امسال دهمین دوره ان برگزار می‌شود در اولین دوره با مشارکت تنها پنج استان آغاز بکار کرد ولی امسال در 700 شهر ایران و 150 شهر از 36 کشور جهان برگزار خواهد شد.
وی با بیان این که در سال گذشته جمعاً 5700 برنامه در قالب این جشنواره برگزار شد، افزود: این برنامه که هزینه‌های آن کاملا مردمی و خیری تامین می‌شود، با مشارکت سه هزار تشکل مردمی در داخل و خارج کشور همزنا با ایام دهه کرامت برگزار می‌شود.
مهدوی‌ن‍ژاد خاطرنشان کرد: این تشکل‌ها در قالب شبکه جوانان رضوی موسوم به «شجر» که بزرگترین شبکه فرهنگی کشور است، فعالیت می‌کنند.
وی با بیان این که شعار سال گذشته این جشنواره محرومیت‌زدایی و حمایت از خانواده‌های نیازمند تعیین شده بود، تصریح کرد: در همین راستا معادل 2.5 میلیارد تومان سبد غذایی، جهیزیه، کمک به مباحث درمانی و آزادی زندانیان نیازمند تهیه و توزیع شد و 250 هزار نفر از محرومان بر سر سفره اطعام رضوی نشستند.
این مسئول در ادامه از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره را ترویج زیارت از راه دور هشتمین امام همام(ع)، گسترش فضای معنوی حرم رضوی در کشور با حضور خدام آن حضرت و ترویج فرهنگ رضوی در قالب مسابقات و برنامه‌های این جشنواره، ذکر کرد.
به گفته مهدوی‌نژاد با اشاره به برگزاری جشن «زیرسایه خورشید» مرکز استان یزد در روز پنجشنبه 13 مردادماه در محل آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد(ع) با حضور خدام رضوی، این جشن را با حضور جمعیتی بالغ بر 40 هزار نفر، بزرگترین اجتماع مردمی در استان و نشان دهنده عمق ارادت و عقدیه مردمان دارالعباده حضرت علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) خواند.
وی این جشن با حضور خادمان رضوی را یک نماد برای انگیزش و توجه هر چه بیشتر مردم به حرم مطهر امام رضا(ع) و از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهی دانست.
دبیر کمیته فرهنگی نمایندگی استان قدس رضوی در استان یزد با اشاره به افتتاح دفاتر نمایندگی آستان قدس در استان‌ها و تشکیل کمیته فرهنگی این دفاتر استانی، ابراز امیدواری کرد: به دنبال طراحی و تدوین برنامه‌های فرهنگی، این کمیته نوید بخش اتفاقات خوب فرهنگی در استان باشد.
حجت‌الاسلام مهدوی در در پایان سخناش تاکید کرد: این جشنواره یک حرکت فرهنگی معنوی و مقدس ایت و متعلق به هیچ جریان و گرایشی نیست لذا از تمام علاقمندان اهل بیت به ویژه این امام همام دعوت می‌شود تا در برنامه‌های این جشنواره  حضور یابند.
حجت‌الاسلام «سید ناصر حیدری» دبیر دهمین جشنواره «زیر سایه خورشید» در استان یزد نیز در این نشست خبری اظهار کرد: امسال همانند سال گذشته شاهد برگزاری این جشنواره در نرمز استان و 9 شهرستان تابعه یزد خواهیم بود ولی با این تفاوت که امسال شاهد با افزایش خدام رضوی و مدت حضورشان در استان یعنی حضور 15 نفر از خادمان حضرت امام رضا(ع) به مدت 9 روز در استان خواهیم بود.
وی از برنامه‌ریزی برای اجرای 200 برنامه در قالب این جشنواره در استان خبر داد  و گفت: 80 مورد از این برنامه‌ها در مرکز استان و مابقی در شهرستان‌ها برای تمام اقشار جامعه برگزار خواهد شد.
حیدری از برنامه استقبال از خدام رضوی در روز پنجشنبه پنجم مردادماه در یزد خبر داد و گفت: در برنامه‌های امسال که با محوریت ترویج فرهنگ تشیع و با محوریت 10 تشکل مردم نهاد و همکاری قریب 20 تشکل دیگر برگزار خواهد شد، دیدار خدام رضوی با امام جمعه، علماء و روحانیون، دیدار با جانبازان، معلولان و خانواده شهداء، دیدار با مسئولان و تشکل‌های مردم نهاد و حتی دیدار با پارکبانان، حضور در امامزادگان، مراکز اورژانس و بیمارستان‌ها، کارگاه‌های تولیدی و مارکز تحقیقاتی، مناطق محروم و نهایتاً حضور در جشن زیر سایه خورشید تعیین شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا