یزدفردا : مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد گفت امروز شاهد بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی در جامعه هستیم و این مشخص کننده این نکته است که باید بیشتر به مقوله مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای پرداخته شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد: " افضلی" در نشست خبری که با حضور جمعی از اصحاب رسانه استان پیرامون برنامه های هفته ملی مهارت (31 تیر لغایت 6 مرداد) در استان،درمحل سالن ولایت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای تشکیل شد، بیان داشت: امروز شاهد بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی در جامعه هستیم و این مشخص کننده این نکته است که باید بیشتر به مقوله مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای پرداخته شود، و در حال حاضر علی رغم هزینه های بالای دولت و مردم متاسفانه غالب فارغ التحصیلان دانشگاهی ما با معزل بیکاری مواجه هستند .

 افضلی افزود: اجرای کارآموزی در محیط کار واقعی، کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و اعمال مشوق‌های مختلف به بنگاه‌های اقتصادی از برنامه‌هایی است که در قالب طرح کاج ابلاغ شد و در دستور کار فنی و حرفه‌ای قرار گرفت.

وی با تشریح برنامه‌های این طرح عنوان کرد: طرح آموزش در محیط کار واقعی مربوط به افراد بالای 15 سال است که بر اساس این طرح، افراد علاقه‌مند به فراگیری رشته‌هایی که شرایط آموزش آن‌ها در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای فراهم نیست، به اصنافی که از قبل درخواست همکاری خود را به فنی و حرفه‌ای اعلام کرده‌اند و شرایط آموزشی آن‌ها ازنظر تجهیزات و ایمنی تائید شده، مراجعه می‌کنند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد یادآور شد: حداقل دوره‌های آموزشی در محیط کار واقعی 80 ساعت و حداکثر یک سال است و در پایان دوره نیز در آزمون فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و گواهینامه کسب می‌کنند.

افضلی با اشاره به اینکه اجرای این طرح، احیای صنایع‌دستی و استفاده مطلوب از ظرفیت بخش خصوصی محقق می‌شود، افزود: مدرک تحصیلی برای کارآموزان در این طرح شرط نیست اما سن آن‌ها باید حتماً بالای 15 سال باشد و واحد صنفی نیز از پرداخت حق بیمه معاف است اما کارآموز از سوی فنی و حرفه‌ای زیرپوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار می‌گیرد.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان یزد از اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یزد خبر داده و بیان کرد: این طرح به‌منظور ایجاد اشتغال و بسترسازی برای مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان اجرا می‌شود زیرا اغلب آن‌ها مهارت کافی برای ورود به بازار کار را ندارند.

وی عنوان کرد: سن افراد برای شرکت در این طرح باید 23 تا 33 سال باشد و نباید بیش از پنج سال از فارغ‌التحصیلی آن‌ها گذشته باشد ضمن اینکه نباید پیش‌ازاین در دوره‌های کارورزی شرکت کرده باشد.

وی ادامه داد: این افراد یک‌سوم حقوق پایه را از دولت دریافت می‌کنند و دوسوم بقیه به‌صورت توافقی توسط کارفرما پرداخت می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود از بازدید رایگان از مراکز فنی و حرفه‌ای در هفته ملی مهارت خبر داد و گفت: بازدید از مراکز، مردم را با بسیاری از مشاغل و مهارت‌ها آشنا می‌کند.

وی همچنین از برپایی نمایشگاه دستاوردهای فنی و حرفه‌ای از چهارشنبه چهارم تا جمعه ششم مردادماه به مدت سه شب در پارک کوهستان یزد خبر داد.

افضلی، در ادامه از از اقشار مختلف مردم ، مسئولان استانی، نمایندگان مجلس، شوراها، فرمانداران، اصناف و صنایع، دانشجویان و دانش آموزان جهت بازدید از مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان دعوت نمود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا