عباس اقبال بهابادی که در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهاباد سخن می گفت ابراز داشت: حفاظت از منابع آبي ،رسالت ملي براي همگان است و با توجه به مشكلات بسیاری كه به علت کاهش بارندگی در كشور ، با آن رو به رو هستیم باید براي حفاظت از آب موجود تلاش نمائیم.

فرماندار شهرستان بهاباد  افزود: در منطقه بهاباد وضعيت آبي خوبي در انتظار ما نيست و بايد برنامه ريزي درستي براي حفظ اين منابع آبي داشته باشيم.

  اقبال بهابادی  تأکید کرد: يكي از مواردي كه به طور جدي بايد بررسي شود جلوگيري از حفر  چاه هاي غيرمجاز و برداشت آب غيرمجاز است.

 وی بابیان این مطلب که نصب كنتورهاي هوشمند بر روي چاه ها و استفاده از روش هاي آبياري مكانيزه با حداقل برداشت آب از سفره و حداكثر بهره وري يكي از برنامه هايي است كه در دست اجرا است افزود: جهاد كشاورزي براي آبياري مكانيزه اقدامات خوبي را آغاز نموده است  .

این مقام مسئول در مورد زمين هاي كشاورزي بهاباد ابراز داشت:  بايد طوري برنامه ريزي شود كه  توسعه سطح كشت صورت نگیرد  و منابع طبيعي بايد نظارت و حساسيت بيشتري داشته باشد ،همچنین  درخصوص برداشت آب جهت  فضاي سبز  توسط شهرداري ، طرحش انجام شده است و بايدكمك كنيم تا اجرايي گردد هرچند  قسمتي از آن اجرا شده است.

 در ادامه مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد بزرگترين تهديد كشور را مسئله آب دانست و بیان نمود: استان یزد  در نقطه جغرافيايي از كشور واقع شده كه كمترين و پايين ترين ميزان بارندگي را دارد و حتي از استان سيستان و بلوچستان نيز آمار بارندگي پايين تری  دارد .

 محمدرضا حکیمی ادامه داد:  بدلیل کاهش شدید بارندگی در طی سالهای اخیر و کاهش روان آب ها تغذیه  سفره هاي آب زیرزمینی   به شدت کاهش یافته است  و در دشت بهاباد افت ساليانه سطح آب به  50 سانتيمتر در سال رسیده است،افت سطح آب عليرغم اينكه كاهش كمي سفره را  به همراه دارد باعث تغيير كيفيت آب و نشست زمين نيز مي شود که می تواند باعث بروز  خسارات جبران ناپذیری گردد.

وی  اعلام کرد : خوشبختانه در شهرستان بهاباد آمار چاه هاي غيرمجاز نسبت به شهرستان هاي ديگر استان ،پايين تر است.

 مدیر حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد  بابیان این مطلب که  بیشترین اضافه برداشت ناشی از افزایش ساعات بهره برداری چاه ها می باشد افزود: این مسئله با نصب کنتورهای  هوشمند  وتحویل حجمی آب به کشاورزان مرتفع  می شود و  پس از نصب کنتور مصرف آب نیز  توسط کشاورزان مدیریت می گردد.

 حکیمی  در مورد اصلاح و تعديل پروانه ها ابراز داشت : اصلاح و تعديل پروانه ها باتوجه به آب قابل برنامه ریزی هردشت محاسبه شده و  انجام می شود  همچنین  درمورد چاه های  غیر مجاز و چاه های مجاز دارای اضافه برداشت براساس  دستورالعمل ابلاغی  از سوی وزارت نیرو میزان خسارت وارده به آبخوان محاسبه  و اخذ می شود.

 وی ادامه داد: خاموشي  زمستانه چاه ها ی کشاورزی اولین مرتبه در سال گذشته انجام شده و بازتاب و تأثیر خوبي داشته است  و كشاورزان نيز از این طرح استقبال  نموده اند و درسال جاری  نيز در نظر داريم زودتر از سال گذشته براي خاموشي چاه ها برنامه ریزی و اقدام كنيم که حداقل خاموشی نیز 45 روز می باشد.

 حکیمی در مورد توسعه كشت ابرازداشت: توسعه کشت  در منطقه ممنوعه بهاباد برخلاف قانون  و قابل توجيه نيست و  ارگانهای ذیربط از جمله  جهاد كشاورزي و منابع طبيعي باید از  آب منطقه اي  در مورد هرگونه واگذاری استعلام نمایند  و حتي براي اجرای سیستم های آبیاری نوین  و  آبياري تحت فشار نيز از آب منطقه اي استعلام گرفته شود تا به دقت بررسي گردد و كار با حساسيت دنبال شود.

حكيمي پیشنهاد داد  :  در خصوص تأمین هزینه خرید ونصب کنتورهای هوشمند  بر روی چاه های  باقی مانده ، صنعت منطقه مشارکت نماید.

 وی در پایان خواستار  همکاری بیشتر دستگاه قضائی  شهرستان  و نیروی انتظامی  جهت اقدامات حفاظتی شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا