مرحوم دکتر جلال مجیبیان از پزشکان نخبه و مشهور یزد بودند که بسیاری از مردم یزد و نه تنها یزد، بلکه مردمی از شهرهای مختلف کشور تحت درمانش بوده و با او خاطره دارند. چنین شخصیتی با توجه به سن و سال‌شان و همچنین تجربه‌‌ای که در تاریخ پزشکی معاصر یزد داشتند، حتماً خاطرات شنیدنی و خواندنی برای مردم داشته‌اند. حال که دکتر مجیبیان به دیار باقی شتافته است، خاطراتش را در کجا و از زبان چه کسی باید شنید؟

احسان عابدی- مرحوم دکتر جلال مجیبیان از پزشکان نخبه و مشهور یزد بودند که بسیاری از مردم یزد و نه تنها یزد، بلکه مردمی از شهرهای مختلف کشور تحت درمانش بوده و با او خاطره دارند. چنین شخصیتی با توجه به سن و سال‌شان و همچنین تجربه‌‌ای که در تاریخ پزشکی معاصر یزد داشتند، حتماً خاطرات شنیدنی و خواندنی برای مردم داشته‌اند. حال که دکتر مجیبیان به دیار باقی شتافته است، خاطراتش را در کجا و از زبان چه کسی باید شنید؟

اواخر سال 95 خبر خوبی شنیدیم مبنی بر انتشار خاطرات دکتر مجیبیان با عنوان «از پنجه مریم تا جنین آزمایشگاهی». این کتاب که در نمایشگاه کتاب استان یزد در اسفندماه 95 رونمایی شد، حاوی خاطرات خودنوشت مرحوم دکتر مجیبیان است که در 216 صفحه توسط انتشارات اندیشمندان یزد منتشر شده است.

خاطرات دکتر مجیبیان در این کتاب دو قسمت دارد. قسمت اول دوران کودکی و قسمت دوم ورود به یزد نامگذاری شده است. در قسمت اول اوضاع و احوال شهر یزد، وضعیت زندگی مردم در شرایط آن روزگار و برخی طرز فکرها و آداب و رسوم جالب یزدی‌ها را از زبان مرحوم مجیبیان می‌خوانیم. در این قسمت مطالبی با تیترهایی مانند اوضاع اجتماعی یزد در زمان کودکی من، آل‌زدن زائو، چاپونی گفتن، مشکل کچلی در یزد، اولین سینمای یزد، مزایای وسط لحاف بودن و... نوشته شده که خاطرات جالبی به نظر می‌رسد.

قسمت دوم کتاب مربوط به بازگشت دکتر مجیبیان به یزد و شروع طبابت او در این شهر است. خاطرات این قسمت بیشتر به حوزه کاری او یعنی بیمارستان و زایمان و مشکلات و خاطرات جالب و منحصر به فرد از عمل‌ها و طباطبت‌های چندین ساله‌اش مرتبط می‌شود. اتاق عمل در چمدان، شب اول ورود و اولین جراحی، ماجرای اولین عمل خصوصی، تراژدی خون‌فروشی، رحم مصنوعی و گرفتاری من و... عناوینی از خاطرات دکتر مجیبیان در این قسمت است.

برخی از خاطرات نقل شده در این کتاب می‌تواند حکم سند تاریخی در عرصه پزشکی یزد داشته باشد و از این نظر هم کتاب، ارزش خاص خود را خواهد داشت.

 زبان و لحن دکتر مجیبیان در روایت خاطراتش در کتاب «از پنجه مریم تا جنین آزمایشگاهی» بسیار ساده و صمیمی است. به گونه‌ای که تمام اقشار مردم و با هر سطحی از سواد خواندن و نوشتن می‌تواند از کتاب بهره ببرد و با خاطرات دکتر مجیبیان همراه شود. البته بهتر بود با یکی از نویسندگان یا ویراستاران حرفه‌ای مشورتی صورت می‌گرفت تا برخی ایرادات کتاب برطرف شود، اما در مجموع شیرینی و صمیمیت خاطرات باعث می‌شود که ضعف‌های کتاب به حاشیه برود.

دکتر مجیبیان در ابتدای کتاب با عنوان «من کیستم؟» نوشته‌: «گِلکارزاده‌ای هستم که بلندپروازی و فداکاری پدرم مرا بر نیمکت دانشکده پزشکی تهران نشانید.

چون پول نداشتم و تا حدودی به خاطر تعلیمات دینی مادرم، فرصت استفاده از سرگرمی‌های آن زمان پایتخت را نداشتم و در آن زمان همکلاسی‌های تهرانی، شهرستانی‌ها را در محافل خصوصی خود راه نمی‌دادند؛ لذا گریزی جز رو آوردن به کتاب نداشتم و هرچه بیشتر احساس تنهایی می‌کردم به کتاب رو می‌آوردم و چون استمرار، عادت می‌شود نه من و نه کسانم هیچ موقع معنی تفریح را ندانستیم.

پیش از ورود به یزد با تصمیم بازگشت به تهران بعد از خاتمه دوران اجباری خدمت خارج از مرکز که آن زمان قانون بود به یزد وارد شدم ولی شب اول ورودم به یزد با جریانی مواجه شدم که تصمیم مرا برای عزیمت به تهران برای همیشه عوض کرد...»

کتاب «از پنجه مریم تا جنین آزمایشگاهی» در 216 صفحه مصور توسط انتشارات اندیشمندان یزد به قیمت 22 هزارتومان چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا