استاندار يزد تاكيد كرد: آموزشهاي عملي و آمادگيهاي ذهني، ايجاد هماهنگي بين بخشي ميان دستگاهها، فراهم كردن زمينه آموزشي و مشاركت مصردم در مديريت بحران و ترويج روحيه نشاط و شادابي و عشق به كار ، ازجمله مهمترين عوامل موفقيت مديران در امر مواجهه با بحران و مديريت آن است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، سيدمحمد ميرمحمدي روز پنج شنبه 26 مرداد ماه 1396 در مراسم اختتاميه كارگاه آموزشي مديريت بحران كه با حضور مديران، فرمانداران و بخشداران استان و دست اندركاران امر مديريت بحران استان در شهرستان بافق برگزار شد، ضمن گراميداشت بيستمين سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامي، ابراز اميدواري نمود تا همه مديران و مسئولين و اقشار مختلف مردم، بتوانند قدردان ارزش آفرينيهاي شهداء جانبازان و آزادگان عزيز و خانواده هاي بزرگوار ايشان باشند.
استاندار يزد آنگاه با اشاره به برگزاري كارگاه آموزشي مديريت بحران، يكي از مهمترين مسائل در بحث مواجهه با بحران را، هماهنگي تمام دستگاهها و مديران در امر مديريت بحران دانست و خاطر نشان نمود: مديران به عنوان اداره كنندگان امور، بايد در هر  زمان و هر مكان، آمادگي لازم را براي مواجهه با تمامي بحرانها، از جمله بحرانهاي طبيعي و زيست محيطي داشته باشند و از آموزشهاي لازم و اطلاعات صحيح و جامع در مسير مقابله با بحران برخوردار بوده و با برگزاري مانورها و دوره هاي عملي و كارگاههاي آموزشي، آثار زيانبار اين گونه بحرانها را تجربه كرده و از قبل خود را براي مقابله با آن مهيا سازند.
وي با بيان اين امر كه در مواقع بحراني، اصلي ترين سوال اين است كه در مواجهه با بحران چه بايد بكنيم؟ افزود: قطعا اساسي ترين موضوع،ايجاد آمادگي لازم در مديران براي مواجهه با بحران است چرا كه اگر آمادگي لازم را نداشته باشند، دچار هيجان و استرس شده و از تصميم گيري درست و مناسب باز مي مانند و بديهي است كه اين سطح از آمادگي، از مسير برگزاري همين كارگاههاي آموزشي و عينيت بخشيدن به زواياي مختلف بحران ها حاصل شده و در حقيقت تفاوت ميان كارگاه و كلاس نيز در همين امر است چرا كه كارگاه همراه با آموزه هاي عملي است و كلاس تنها به بيان مباحث نظري مي پردازد.
عالي ترين مقام اجرايي استان آنگاه بر تداوم و استمرار برگزاري چنين دوره هايي جهت تقويت فراگيري آموزه هاي عملي در مديران و دست اندركاران مبحث مديريت بحران استان تاكيد كرد و گفت: برگزاري مستمر و مداوم چنين دوره هايي موجب آمادگي ذهني و عملي هميشگي مسئولين مقابله با بحران دراستان خواهد شد و به آنها اين سطح از خلاقيت و كارايي را عطا مي كند كه بتوانند در نهايت صبوري و صلابت بحران را مديريت نمايند.
ميرمحمدي آنگاه با بيان اين نكته كه "تمرين و تلقين صحيح مي تواند همواره افراد را به جايگاهي كه شايسته است برساند" خاطر نشان كرد: هميشه بايد در مسير توانمندتر شدن و پيشرفت و اصلاح گام برداريم و اين تحول و تغيير، با تمرين و القاء ذهني دست يافتني است و مي تواند نقش موثري در مديريت بحرانها داشته باشد.
استاندار يزد آنگاه بر ضرورت هماهنگي دستگاهها در هنگامه بحران تاكيد كرد و به نقش كارگاههاي آموزشي مديريت بحران در ايجاد اين هماهنگي و شكل دهي به يك زنجيره مشترك و تكميل كننده ميان همه دستگاهها و نهادهاي مسئول در موقع وقوع بحران اشاره نمود و خاطر نشان كرد :به طور قطع حضور برنامه ريزي شده و مستمر مسئولين و همه دست اندركاران امر مديريت بحران در استان در چنين كارگاههايي مي تواند پديده آورنده اين سطح از هماهنگي و عامل موثري در مديريت بحرانها باشد.
ميرمحمدي افزود: همدلي و همزباني در بحث مديريت بحران يكي ديگر از اصول اساسيت و همگان بايد در اين راه ، زبان مشترك داشته باشند تا بتوانند يكديگر را به درستي درك كنند و به مقابله با بحران برخيزند.
وي خاطرنشان كرد: همه مديران و مسئولان بايد در زمينه مديريت بحران، مهارتها و آموزشهاي لازم را  فرا گرفته و از عالي ترين سطح آمادگي برخوردار باشند و بتوانند در ذهن خود، تمامي آنچه براي مديريت يك بحران لازم است را ، پيش بيني نموده و خود را مهياي مواجهه با بحران كنند.
استاندار يزد سپس به ضرورت فراگيري آموزشهاي مديريت بحران توسط بانوان نيز تاكيد كرد و گفت : در فرايند مديريت بحرانها، بانوان نيز نقش اساسي دارند و مي توان با برپايي دوره هاي آموزشي و كارگاههاي اين چنيني براي بانوان فعال در محلات و اعضاي تشكلهاي مدني و مردم نهاد ، زمينه مشاركت بانوان در امر مديريت بحران را فراهم نمود.
وي افزود: بحث مديريت بحران، تنها محدود به بحرانهاي طبيعي و زيست محيطي نمي شود، بلكه فرمانداران و بخشداران همواره بايد آماده مديريت و مواجهه با بحرانهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي نيز باشند و در اين زمينه نيز بايد آموزشهاي لازم را فرا گيرند.
ميرمحمدي خاطر نشان كرد : شخصاً به مبحث آموزشي در همه زمينه ها، اعتقاد خاصي دارم و اين امر به ويژه در زمينه رشد و پرورش مدير در سيستم اجرايي و دولتي، امري ضروري است چرا كه هر چه بيشتر بتوانيم به پرورش مدير در جامعه اقدام كنيم و ذهن پرسنل را با مباني مديريت آشنا نماييم، اداره امور جامعه و مديريت بحرانها نيز آسانتر خواهد شد.
عالي ترين مقام اجرايي استان سپس بر لزوم ارائه آموزشهاي لازم به اقشار مختلف مردم در خصوص مواجهه با بحرانها تاكيد كرد و گفت : اگر همه مردم از سطح آمادگي لازم براي مقابله با بحران برخوردار بوده و آموزشهاي لازم را نيز در اين خصوص ديده باشند، مديريت بحران و رفع مشكلات در جامعه نيز آسانتر خواهد شد و مديران نيز بهتر مي توانند از ظرفيت نهادهاي مدني و مردمي در راستاي مديريت بحران بهره مند شوند.
ميرمحمدي در پايان با اشاره به حضور مديران در كارگاه آموزشي مديريت بحران از ساعات اوليه صبح و شور و نشاط حاكم بر اين كارگاه افزود: معتقدم هر كجا عشق به انجام وظيفه و كار حاكم باشد، خستگي معني ندارد و مديران استان نيز، با همين روحيه است كه در انجام امور احساس خستگي نمي كنند و من هم اميدوارم با تكيه بر عشق و علاقه به كار، همواره شاداب باشيد و از خدمت به مردم لذت ببريد .

گفتنی است در پایان این دوره آموزشی، ستاد مدیریت شهرستان یزد به عنوان ستاد برتر در بین شهرستان های 10 گانه استان انتخاب شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا