رييس دانشگاه فني و حرفه‌اي استان يزد با اشاره اين كه تقريباً 100 درصد دانشجويان اين دانشگاه جذب بازار كار مي‌شوند، افزايش 20 درصدي جذب دانشجو در سال جديد تحصيلي را پيش‌بيني كرد و در باره افتخارات این مرکز اموزشی شناخت کم مردم از ظرفیت های این مرکز سخن گفتند.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا – منطقه يزد، دكتر «سيد حيدر ميرفخرالديني» امروز در آستانه سال تحصيلي جديد در جمع خبرنگاران از دانشگاه فني و حرفه‌اي را يك دانشگاه نسل سومي و تقاضا محور خواند كه علاوه بر مهارت‌آموزي به دانشجويان، توانسته گام مهمي در كمك به رفع يكي از مهمترين دغدغه‌هاي مسئولان كشور يعني اشتغالزايي بردارد و درباره کمبود دانشجو برای برخی مشاغل صحبت کردند.

وي با بيان اين كه به طور ميانگين 70 درصد از فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي كشور جذب بازار كار مي‌شوند، اين رقم در استان يزد را تقريباً 100 درصد عنوان كرد و گفت: خوشبختانه فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه بعضاً‌ علاوه بر كارآفريني خود، تعداد ديگري از جوانان جوياي كار را نيز تحت نظارت خود، شاغل مي‌كنند و به روایتی دیگر برخی از انان خود کار افرین هستند.

وي خاطرنشان كرد: يزد اولين استاني در كشور است كه موفق به ايجاد ساختار استاني دانشگاه فني و حرفه‌اي خود داشته است كه ماحصل آن به دنبال ارزيابي‌هاي وزارت علوم ارتقاي درجه دانشگاه از سه به چهار بوده است و بالا ترین درجه  در این سطح پنج بوده که برای دستیابی به انان تلاش خودشان را انجام میدهند.

وي با بيان اين كه بالاترين درجه دانشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي پنج و متعلق به تهران است، گفت: براساس ساختار جديد معاونت پژوهشي و مديريت‌هاي زير مجموعه آن به صورت مجزا ادامه فعاليت مي‌دهد و در این زمینه فعالیت های بسیار مهمی در مرکز استان یزد انجام شده است.

وي با اشاره به جذب 72 ميليارد ريال كمك‌هاي خيرين از سوي اين دانشگاه طي يك سال اخير، اعلام كرد: دانشگاه در نظر دارد با حضور رياست دانشگاه فني و حرفه‌اي كشور همايش تجليل از خيرين را اواخر مهرماه سال‌جاري برگزار كند و لازم به ذکر است که برخی از این خیرین دانشجویان همین مرکز اموزشی بوده اند.

وي با بيان اين كه دانشگاه فني و حرفه اي استان در قالب 9 مركز شامل هفت مركز پسرانه و دو مركز دخترانه در حال فعاليت است، گفت: اين دانشگاه در حال حاضر داراي 12 هزار دانشجو است كه امسال افزايش 20 درصدي جذب دانشجو را پيش‌بيني مي‌كنيم.

وي ادامه داد: دانشجويان اين دانشگاه در 101 كد رشته كارداني و كارشناسي مشغول به تحصيل هستند و قرار است در ادامه كسب مجوز پذيرش  13 رشته جديد كه در سال جاري اخذ شد، از مهرماه در سه رشته جديد كارداني معماري سنتي، كارداني مكانيك خودور و كاردانيICT نيز دانشجو بپذيرد.

 

ایشان در ادامه صحبت های خود به این نکته نیز اشاره کردند که تقریبا تمام دانشجویان متقاضی خوابگاه توان استفاده از خوابگاه را داشته و برای افزایش دانشجوی امسال نیز تدارکات لازم انجام شده است.

وي دانشگاه فني و حرفه‌اي يزد را به لحاظ شاخص نسبت فارغ‌التحصيل هنرستان به ورودي دانشگاه در جايگاه نخست كشوري خواند و ادامه داد: امسال علاوه بر اعتبارات خيري، 20 ميليارد ريال از سوي دانشگاه صرف تجهيز كارگاه‌ها و آزمايشگاه‌ها شده است.

به گفته‌ي وي، اصولاً استان يزد استاني نخبه‌پرور است لذا دانش‌اموزان يزدي عمدتا با كسب رتبه‌هاي بالا در رقابت‌هاي كنكور سراسري، دانشگاه‌هاي خارج از استان را براي ادامه تحصيل انتخاب مي‌كنند به نحوي كه در حال حاضر 60 درصد از دانشجويان دانشگاه فني و حرفه‌اي استان غير بومي و تنها 40 درصد بومي هستند و یکی از دلایل کم بودن میزان دانشجویان بومی را ناشناخته بودن این دانشگاه بیان کردند.

وي از تامين امكانات رفاهي براي دانشجويان متقاضي خبر داد و گفت: تمام دانشجويان متقاضي خوابگاه پذيرش مي‌شوند و حتي براي افزايش 20 درصدي دانشجو در سال تحصيلي جديد نيز برنامه‌هاي لازم انديشيده شده است.

وي با اشاره به مشكل كمبود نيروي انساني در اين دانشگاه، اظهار كرد: به تازگي مجوز جذب يك‌هزار نفر نيروي انساني در دانشگاه فني و حرفه‌اي كشور در آينده نزديك صادر شده كه استان يزد در اين رابطه سهم قابل توجهي خواهد داشت.

وي اصلاح نرخ حق‌التدريس اساتيد دانشگاه فني و حرفه‌اي، پرداخت سنوات بازنشستگان در سال‌هاي 94 و 95، فراهم كردن شرايط آغاز بكار مركز مشاوره دانشگاه از ابتداي مهرماه، اجراي طرح‌هاي عمراني متعدد شامل ساخت و تكميل سالن‌هاي آمفي‌تئاتر، سالن‌ها و زمين‌هاي ورزشي برخي مراكز دانشگاه، همچنين تجهيز و نوسازي امكانات خوابگاهي دانشگاه را از ديگر اقدامات يكسال اخير ذكر كرد.

وي با اشاره به ميزباني مسابقات بين‌المللي سازه‌هاي ماكاروني با رقابت شركت‌كنندگاني از 12 كشور جهان در اين دانشگاه، از پيامدهاي خوب اين مسابقات در راستاي ايجاد نشاط و تبادل علم و تجربيات دانشجويان خبر داد و گفت: خوشبختانه پس از يكسال رايزني دانشگاه فني و حرفه‌اي استان يزد موفق به كسب نمايندگي و ليسانس بين‌المللي مسابقات

Canstruction شد.

وي در اين مورد خاطرنشان كرد: اين مسابقات در واقع با موضوع طراحي و ايجاد سازه‌‌ با قوطي‌هاي كنسرو ماهي است با ذكر اين نكته كه در پايان مسابقات تمام كنسرو‌ها به خيريه تحويل داده مي‌شود.

ميرفخرالديني اظهار كرد: دانشگاه در نظر دارد در ماه‌هاي آتي اولين دوره اين مسابقات را با بيش از 200 هزار قوطي كنسرو برگزار كند و در اين باره ركود استفاده از 150 هزار قوطي ثبت شده در گينس را نيز جابجا كند.

وي همچنين از برنامه‌ريزي برگزاري كنگره بزرگداشت 38 شهيد اين دانشگاه در نيم‌سال اول تحصيلي جديد خبر داد و گفت: به ياد دارم كه دو مرتبه اين دانشگاه در استان به دليل اعزام دانشجويان و اساتيد به جبهه‌هاي جنگ تحميلي به حدنصاب نرسيد و تعطيل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا