یزد فردا : روز ۲۵۶ام هر سال (معادل عدد ۱۰۰ در مبنای شانزده) مطابق با ۱۳ سپتامبر (۱۲ سپتامبر در سال‌های کبیسه) به عنوان روز برنامه‌نویسان نام گرفته‌است. روسیه اولین کشوری بود که این روز را به عنوان روز برنامه‌نویس به رسمیت شناخت و پس از آن کشورهای آلمان، کانادا، چین، کرواسی، فرانسه، گوآتمالا، هند، بلژیک، استرالیا، نیوزیلند، لهستان، اسلوونی، بریتانیا، و ایالات متحده آمریکا نیز این روز را به عنوان روز برنامه‌نویس به رسمیت شناختند. در ایران نیز چند سالی است که این روز در شرکتهای حوزه تکنولوژی گرامی داشته می شود و به همین مناسبت، آژانس رسانه اخبار رسمی، که یک استارتاپ فعال در زمینه تکنولوژی های نوین رسانه ای است، طی مراسمی از برنامه نویسان پیشرو و فعال ایرانی تشکر کرد.

روز برنامه نویس

روز ۲۵۶ام هر سال (معادل عدد ۱۰۰در مبنای شانزده) به عنوان روز برنامه نویس نام گرفته است. عدد ۲۵۶بالاترین عدد دودویی در بین ۳۶۵ روز سال است که ارزش ویژه ای بین برنامه نویسان دارد.
برای اولین بار در سال ۲۰۰۲، کارمندان یک شرکت کامپیوتری در روسیه بودند که امضاهایی را جهت به رسمیت شناختن روزی با عنوان روز برنامه‌نویس جمع‌آوری کردند. در سال ۲۰۰۹ رئیس جمهور وقت روسیه، این روز را به عنوان روز برنامه‌نویس نام‌گذاری کرد و پس از آن کشورهای دیگر از جمله بریتانیا و ایالات متحده آمریکا این روز را به عنوان روز برنامه‌نویس پاس میدارند.
ممکن است ما عضو تیم یا شرکتی باشیم که به توسعه نرم‌افزار می پردازد، یک آزادکار و یا یک دانشجو باشیم، اینروز متعلق به همه ماست. ما به کمک هم ۱۰ آذرماه -یعنی ۲۵۶امین روز سال شمسی- را به عنوان روز برنامه نویس جشن میگیریم و آن را در تقویم ملی کشورمان ثبت می‌کنیم.

نام گذاری روز برنامه نویس:
این روز به پیشنهاد Valentin Balt و Michael Cherviakov (کارمندان شرکت نرم افزاری Parallel Technologies) پیشنهاد شد و در سال 2009 توسط رئیس‌جمهور وقت روسیه به طور رسمی به تقویم این کشور افزوده شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا