معرفی آزمون تولیمو TOLIMO و شیوه برگزاری

آزمون تولیمو یا TOLIMO توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحی و اجرا می شود که در واقع آزمونی استاندارد برای تعیین سطح دانش زبان انگلیسی می باشد. بیشتر متقاضیان این آزمون را داوطلبان دکتری تشکیل می‌دهند زیرا داشتن یک نمره زبان (تولیمو، تافل، MCHE و …) برای قبولی در آزمون دکترا لازم است.


دفترچه سوالات و نحوه پاسخگویی 
آزمون تولیمو:

در جلسه آزمون به هر یک از داوطلبان زبان انگلیسی پیشرفته (TOLIMO) دو دفترچه سوال داده می شود که یک دفترچه تشریحی (دفترچه شماره ۱) و دفترچه دیگر تستی(دفترچه شماره ۲) خواهد بود. داوطلبان باید پاسخ سوال تشریحی را در همان دفترچه و پاسخ سوالات تستی را در پاسخنامه پاسخ بدهند.

تعداد سوالات و مدت پاسخگویی آزمون تولیمو :

– دفترچه شماره ۱:
یک سوال تشرحی نوشتاری (Writing) که داوطلب ۳۰ دقیقه فرصت دارد پاسخ را در همان دفترچه سوال بنویسد.

– دفترچه شماره ۲:
حاوی ۱۴۰ سوال تستی شامل ساختار و نوشتار زبانی (Structure and written expression)، خواندن و درک مطلب (Reading comprehension) و درک مطلب شفاهی یا شنیداری (Listening comprehension) می باشد که داوطلبان باید طبق زمانبندی زیر به این سوالات پاسخ بدهند:

– ساختار و نوشتار زبانی (۴۰ سوال و مدت پاسخگویی ۳۰ دقیقه)
– خواندن و درک مطلب (۵۰ سوال و مدت پاسخگویی ۵۵ دقیقه)
– درک مطلب شفاهی (۵۰ سوال و مدت پاسخگویی ۳۵ دقیقه)

دانلود منابع آزمون تولیمو TOLIMO

برای آمادگی آزمون زبان آزمون تولیمو TOLIMO نیاز به ۵ مهارت زبان خواهید داشت. ابتدا باید کتاب های مرجع آزمون زبان آزمون تولیمو TOLIMO شامل کتاب های لغت و گرامر را مرور کنید.  با مطالعه کتاب هاب ۵۰۴ و کلمه های ضروری تافل می توانید تا حد زیادی از نظر لغات خود را برای این آزمون آماده کنید. برای مهارت گرامر نیز شما باید کتاب های مرجعی مانند گرامر تافل کاغذی و لانگ من را مطالعه کنید. برای بخش درک مطلب شما نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارید که می توانید با مطالعه نمونه سوال های سالهای گذشته این آزمون خود را به سطح آمادگی مطلوب برسانید.  برای کسب نمره بالای ۵۰۰ که نمره مورد نیاز اکثر دانشگاه ها است برنامه فشرده ای نیاز دارید که هم از نظر درک مطلب و لغت و هم از نظر مهارت شنیداری و نوشتاری به سطح مطلوب برسید

بدين‌وسيله به اطلاع کليه داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون زبان انگلیسی پیشرفته مي‌رساند: 

1- صد و بيستمين دوره آزمون زبان انگلیسی پیشرفته، صبح روز پنجشنبه مورخ 96/6/30 منحصراً در شهر تهران برگزار خواهد شد. برگ راهنما و كارت شرکت در آزمون از روز سه‌‌شنبه 96/6/28 بر روي پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس: www.sanjesh.org قرار مي گيرد تا داوطلبان بتوانند با وارد كردن اطلاعات خود شامل: شماره پرونده، نام و نام‌ خانوادگي، سال تولد و شماره کارت ملی نسبت به پرينت آن اقدام نمایند. بديهي است كه هر داوطلب براي شرکت در جلسه آزمون باید، علاوه بر پرينت کارت شرکت در جلسه آزمون، اصل کارت ملی يا اصل گذرنامه خود را ارائه نماید.

توضیح: چنانچه داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون هر گونه اشکالی در کارت ورودی خود مشاهده نمودند، مي‌توانند در روز چهارشنبه مورخ 96/6/29 صبح از ساعت 8:00 تا 12:00 و بعدازظهر از ساعت 14:00 تا 18:00 با در دست داشتن کارت شناسايي معتبر و دو قطعه عکس به نماینده این سازمان مستقر در باجه رفع نقص مراجعه نموده و نسبت به اصلاح و رفع اشكال احتمالي کارت خود اقدام نمایند.

تذكر مهم:داوطلباني كه شماره پرونده و كدپيگيري ثبت نام خود را فراموش نموده‌اند، براي دريافت شماره پرونده با مراجعه به سايت سازمان سنجش و ورود به سيستم پاسخگويي اقدام نمايند و به هيچ وجه به باجه رفع نقص مراجعه ننمايند. 

2- آدرس باجه رفع نقص كارت:

 دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران: ‌تهران، خیابان کارگر شمالی (اميرآباد)، بعد از تقاطع جلال آل احمد، بين خيابان هاي 15 و 16

ضمناً به اطلاع مي‌رساند كه واحد اطلاعات و پاسخگويي به سوالات در این باره از این تاریخ لغایت 96/6/30 همه روزه بغیر از ایام تعطیل و در وقت اداری آماده پاسخگويي به سوالات داوطلبان است؛ لذا داوطلبان گرامی به منظور پاسخگويي به سوالات خود مي‌توانند به بخش پاسخگويي اینترنتی سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني: www.sanjesh.org مراجعه و يا با شماره تلفن 42163- 021 تماس حاصل نموده و از مراجعه حضوری خودداري نمايند.

 

تذکر مهم در رابطه با آزمون تولیمو :

– در جلسه آزمون منحصرا سوالات بخش شنیداری از بلندگو پخش می شود و داوطلبان باید با توجه به متن سوال که از بلندگو پخش می شود، نسبت به انتخاب یکی از ۴ گزینه ای که در رابطه با سوال مربوط به این بخش درج گردیده، اقدام و با توجه به شماره سوال مربوط در پاسخنامه، علامتگذاری نمایند.
– متن سوالات شنیداری فقط یک بار از بلندگو پخش می شود و قابل تکرار نیست.

محاسبه نمره آزمون تولیمو :

نمره هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره کل منظور می شود. دامنه نمره کل از ۳۱۰ تا ۶۷۷است.

نمره بالاتر از ۶۰۰ عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و کمتر از ۴۷۹ضعیف تلقی می شود.

لازم به ذکر است که بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین ۱ الی ۶ می باشد که در کنار نمره کل در کارنامه درج می شود.

نتایج آزمون تولیمو معمولا چند روز بعد از آزمون اعلام می شود؟

نتایج آزمون معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ روز پس از آزمون آماده می شود و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر می شود و ضمنا همزمان با اعلام نتیجه از طریق سایت، نسخه ای از کارنامه به اداره پست تحویل می شود تا به نشانی اعلام شده در پروفایل داوطلبان ارسال شود .لازم به ذکر است که نشانی مورد استفاده برای ارسال کارنامه برای هر آزمون حدودا ۱۵ روز قبل از هر آزمون از پروفایل داوطلبان استخراج می شود و اگر پس از این زمان نشانی داوطلبی در پروفایل تغییر کند کارنامه به همان نشانی قبلی ارسال خواهد شد 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا