یزدی ها 13 محرم صبح در مسجد ملا اسماعیل و عصر در میدان امیرچخماق عزاداری می کنند.

 

 سالهای سال است که مراسم سوم امام حسین (ع) و یاران باوفایش در یزد برگزار می شود این مراسم همزمان با 13 محرم از ابتدای صبح در مسجد ملا اسماعیل یزد با حضور هیئت های عزاداری و دسته جات مختلف با حضور بزرگان دینی و نماینده ولی فقیه در استان یزد برگزار می شود.

این مراسم تا اذان ظهر همان روز در مسجد ملا اسماعیل ادامه پیدا می کند و هیئت های عزاداری یزد با نظم و صف آرایی خاصی به نوحه خوانی و سینه زنی در وصف مصائب اباعبدالله می پردازند.

در این روز کاروان اسرای نمادین کربلا در خیابان های اطراف مسجد ملا اسماعیل به سمت این مسجد در حرکت می باشند و گروههای تعزیه نیز به اجرای تعزیه می پردازند.

از آنجا که در تاریخ نقل شده، پس از آنکه پیکر شهدای کربلا سه روز در بیابان و در میان ریگ‌های داغ بر زمین مانده بود و روز 13 محرم، زنان طایفه بنی اسد برای دفن پیکر مطهر شهدا، دست به کار شدند، مراسم نمادینی دربردارنده این مضمون در مناطق مختلف استان برگزار می‌شود.کربلایی‌های مقیم یزد نیز مراسم ویژه‌ای با این موضوع در حسینیه کربلایی‌ها در خیابان سلمان برگزار می‌کنند.در بسیاری از مناطق استان نظیر شهرستان بافق نیز در چنین روزی مراسم نخل‌برداری همراه با آیین ویژه‌ای برگزار می‌شود.


تاریخچه 13 محرم در یزد

علی کارگر معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان یزد با بیان اینکه قدمت سوم امام حسین (ع) بیش از 100 سال است گفت: این مراسم توسط حاج آقا مناقب در یزد پایه گذاری شده است و توسط حاج آقا وزیری ادامه پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه این مراسم از ابتدای انقلاب با شور بیشتری ادامه پیدا کرده است بیان کرد: در مراسم 13 محرم میزبانان روحانیون هستند و این سنتی بوده است که علمای گذشته از قدیم در یزد پایه گذاری کرده اند و مراسم 13 محرم به این شکل در یزد در کل کشور منحصر به فرد است.


برگزاری مراسم عصر 13 محرم در میدان امیرچخماق

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد شروع مراسم عزاداری را از ساعت 7 صبح تا نماز ظهر اعلام کرد و بعد از برگزاری نماز ظهر 13 محرم این مراسم در میدان امیرچخماق با یک مداح واحد و با حضور همه هیئت های مذهبی با حضور یک علم واحد برگزار می شود.

کارگر با توضیح اینکه در این مراسم بازدیدکنندگان و توریست های کشورهای مختلف که داخل استان هستند حضور پیدا می کنند بیان داشت: این مراسم بازتاب خوبی را بین رسانه ها داشته است.

وی با تصریح اینکه شیوه برگزاری این مراسم در یزد به اینگونه است که حداکثر 14 الی 15 هیئت در این مراسم شرکت می کنند ادامه داد: هیئت هایی که قصد حضور در مراسم سوم امام حسین را دارند آمادگی خود را اعلام می کنند و بعد هیئنت های ثبت نام کننده قرعه کشی می شوند و برای مراسم 13 محرم در حسینیه ملااسماعیل آماده می شوند.


13 محرم در کربلای سال 61

مسئول فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد در پایان با تشریح اینکه لشکریان عمربن سعد کشته های خود را روز 11 محرم خاکسپاری کردند ادامه داد: روز سوم بعد از حادثه عاشورا جسد های مطهر شهدای کربلا روی زمین بود و تعدادی از افراد طایفه بنی اسد به کربلا آمدند و چون بدن امام معصوم باید توسط امام معصوم به خاک سپرده شود امام سجاد با اعجاز به کربلا آمدند و بدن امام حسین و شهدای کربلا را با کمک افراد طایفه بنی نظیر به خاک سپردند.


طرح نذر 13 محرم در یزد

سیدحسن حسینی مسئول دبیرخانه "یزد حسینیه ایران" بیان داشت: خیران یزدی تاکنون به مناسبت برگزاری تجمع ۱۳ محرم، در طرحی به نام «نذر۱۳محرم» مشارکت کرده‌اند و علاوه بر آن، دیگر خیران استان نیز نذورات ویژه خود برای روز ۱۳ محرم را اعلام کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: هزینه سرپرستی ۸۶ کودک یتیم به مدت یک‌سال از جمله نذوراتی است که خیران یزدی به عنوان نذری ۱۳ محرم انجام داده اند.

حسینی اظهار داشت: همچنین مبلغ۲۰۰ میلیون تومان برای کمک مالی به افراد نیازمند و تهیه جهیزیه از سوی هیئت‌های مذهبی تقبل شده که این آمار تا آخر مراسم افزایش خواهد یافت.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» از متفاوت برگزار شدن تجمع ۱۳ محرم امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان کرد: ورود خیران و هیئت‌های مذهبی به مقوله کمک به افراد نیازمند جامعه در قالب های مختلف از ویژگی‌های گردهمایی و برنامه‌های امسال خواهد بود.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا