نمایشگاه عکس و تصایر ندوشن « از خاک تا خیال» شنبه شب در مراسمی با حضور تعدادی از مسئولان، عکاسان ، نویسندگان و علاقه مندان به فرهنگ و ادب در گنجینه فرهنگ و هنر واقع در خیابان قیام یزد گشایش یافت.

در این نمایشگاه که با رونمایی از مجموعه کتاب عکس های ندوشن همراه بود، تعدادی عکس و تصاویر از مناظر، آثار تاریخی و طبیعت ندوشن توسط « فرزین ناظم زاده» یکی از عکاس بین المللی و عضو انجمن عکاسان ایران در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
همچنین در این نمایشگاه عکس هایی به چشم می خورد که شیوه زندگی و آداب و رسوم مردم ندوشن را به تصویر کشیده است.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مراسم گشایش این نمایشگاه با قدردانی از خالق آثار هنری و همراهی مردم و مسئولان ندوشن در این زمینه به تصویر کشیدن آثار، ابینه های قدیمی و تاریخی، سنت ها، شیوه زندگی و آداب و رسوم یک منطقه را کاری ارزشمند و قابل تحسین توصیف کرد.
علی غیاثی ندوشن با بیان اینکه باید در این زمینه بیشتر کار شود، گفت: به تصویر کشیدن زیبایی های منطقه که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است از ویژگی های عکس ها و آثار هنری به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است.
امام جمعه ندوشن هم فرهنگ و تاریخ مردم این خطه را اصیل، کهن و ریشه دار توصیف کرد و گفت: این دیار دارای شخصیت ها و مفاخر بزرگ و همچنین آثار تاریخی و بناهای قدیمی ارزشمند است.
حجت الاسلام محمد جوادی اقدام عکاسان، نویسندگان، هنرمندان و تولید کنندگان آثار هنری را نیز با ارزش و قابل تحسین برشمرد و افزود : حفظ و ثبت تاریخ و فرهنگ عامه مردم، حاصل کار هنرمندان، نویسندگان و عکاسان است.
وی موقوفات متعدد در ندوشن را یادآور شد و با بیان اینکه در گذشته مردم این منطقه در سنت حسنه وقف ظرافت هایی را لحاظ می کردند، خواستار اطلاع رسانی بیشتر از فرهنگ عامه، سنت، آداب و رسوم به خصوص سنت حسنه وقف این منطقه شد.
علی اکبر جعفری ندوشن، استاد دانشگاه یزد نیز از عکاس آثار و بناهای تاریخی ندوشن به خاطر خلق زیبایی های ندوشن تجلیل کرد و گفت: عکاسان پیام رسانان زیبایی ها و خالق آثار هنری ماندگار هستند و تولیدات آنان در هر منطقه می تواند سوغات فرهنگی برای بازدید کنندگان آن باشد.
عبدالعظیم پویا، از محققان و نویسندگان استان یزد نیز ندوشن را دارای زیبایی های منحصر به فرد و فرهنگ مردمان این دیار را اصیل و ریشه دار خواند و بر معرفی بیشتر فرهنگ ،آداب و رسوم مردم ندوشن تاکید کرد.
فرزین ناظم زاده، عکاس و خالق آثار هنری نمایشگاه نیز استان یزد را دارای ظرفیت های خوب و منحصر به فرد برای به تصویر کشیدن زیبایی ها و جاذبه های آن دانست و بر ثبت و ضبط این مناظر زیبا تاکید کرد.
در این مراسم با اهدای لوح سپاس از ناظم زاده به عنوان عکاس بین المللی و خالق آثار تاریخی و طبیعی ندوشن تجلیل شد.
نمایشگاه یاد شده به همت مؤسسه مردم نهاد اندیشه روشن ندوشن و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و شهرداری ندوشن بعد از ظهرها از ساعت 17 تا 21 به مدت یک هفته برای بازدید عموم دایر است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا