سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد اظهار داشت: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی برای تصدی‌گری پیشتاز هستند درحالی‌که باید تسهیلگر حوزه اقتصاد و اشتغال باشند و از بنگاه‌داری دور بمانند.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد؛ روز چهارشنبه 27 دی‌ماه 96؛ همایش بررسی موانع و راهکارهای توسعه اشتغال پایدار استان یزد با حضور استاندار یزد، معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد، مدیرکل سیاست‌گذاری دفتر اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از کارشناسان و مدیر استان در حوزه اشتغال برگزار شد.
«علی زینی وند» در این همایش اظهار داشت: استان یزد از شاخص‌هایی نظیر سابقه تجارت، کار، تولید و ظرفیت‌های طبیعی و نیروی انسانی و ... بهره‌مند‌است اما این شاخص‌ها با شرایط موجود استان همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: یزد دارای معادن بسیاری است و ازنظر صنعتی نیز استانی برخوردار است اما وضعیت استان با نرخ بیکاری همخوانی ندارد. وقتی بررسی می‌کنیم دلایلی دارد که نشان داده به‌اندازه ظرفیت استان شغل و بازار کار وجود دارد اما ساختار اشتغال متزلزل است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد بابیان اینکه برخی چالش‌های موجود در استان باید شناسایی و رفع شود، اضافه کرد: در استان یزد نیازی به پژوهش برای رفع چالش نیست چون بخش خصوصی بسیار قوی‌ای دارد که باید جمع شوند و با یک گفتمان واحد از انباشت تجربه و بررسی‌های خود، راهکار اساسی ارائه دهند.
وی بابیان اینکه چند چالش اساسی در استان وجود دارد که امکان غلبه بر آن نیز وجود دارد، افزود: معتقدم با همین قوانین موجود و وضعیت کشور و ساختار فعلی کشور می‌توان با مدیریت درست و اصولی برخی اقدامات مؤثر را انجام داد.
زینی وند با تأکید بر اینکه خیلی از مباحث گیرهای مدیریتی دارد که در پیچ‌وخم قوانین دست و پاگیر موردتوجه قرار نگرفته است، گفت: اولین چالش ما ساختار نامتوازن اشتغال و بیکاری است.
وی همچنین تصریح کرد: برخی صنایع هم آلایندگی دارند و هم آبخواه اما اشتغال زیادی را ایجاد کرده و متأسفانه نتوانسته‌ایم تکنسین لازم برای این گروه صنعتی را آموزش بدهیم.
زینی وند با اشاره به اینکه در اغلب واحدها نیز نیروی کار ساده غیربومی مشغول به کارند، افزود: شغل وجود دارد اما ساختار اشتغال برای فارغ‌التحصیلان درست نیست و باید هدف‌گذاری در صنعت را مشخص تبیین کنیم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد عنوان کرد: باید بر روی اولویت‌بندی‌ها و رسته‌های اشتغال در استان به اجماع برسیم نه اینکه وزارتخانه برای استان برنامه بدهد چون در این صورت آشفتگی خواهیم داشت و نمی‌توان کاری انجام داد.
وی بابیان اینکه هزینه اولیه سرمایه‌گذاری در استان یزد از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: لازم است حوزه گردشگری با توجه به اینکه یزد جهانی شده است اولویت اول ایجاد اشتغال باشد که اولین اقدام در تقویت گردشگری، ایجاد هتل است.
زینی وند با تأکید بر اینکه در یزد دیدگاهی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در راستای کمک به سرمایه‌گذار وجود ندارد، افزود: دولتی‌ها چرتکه‌اندازی می‌کنند که چگونه به نفع خود اقدام کنند درحالی‌که باید در راستای حمایت از بخش خصوصی اقدام و از آن حمایت کرد.
وی بابیان اینکه در شرایط رکود باید هزینه کنیم و تسهیلگری برای سرمایه‌گذار داشته باشیم، عنوان کرد: بسیاری از زمین‌های استان در تصرف افرادی است که طرح و برنامه‌ای ندارند و فضا را اشغال کرده‌اند که باید در این زمینه اقدام عاجل صورت گیرد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد افزود: رئیس دولت همواره می‌گوید که کار تصدی‌گری کشور را فلج کرده و هنوز هم دستگاه‌های ما برای تصدی‌گری پیشتاز هستند درحالی‌که باید تسهیلگر خوبی باشند و از بنگاه‌داری دور بمانند.
وی بابیان اینکه مدیری که به دنبال بخشنامه است تا کار انجام نشود به درد این مقطع از کار در کشور نمی‌خورد، ادامه داد: نظام اداری ما کارمند محور است و باید همراهی کنیم تا الکترونیک شود.
زینی وند عنوان کرد: در مقطعی، رئیس دولت فکر می‌کرد برای ایجاد اشتغال باید کارمند وارد ادارات شود درحالی‌که امروز کارمندان ما بیکار هستند و فقط باید شرح وظیفه برای آن‌ها تعریف کنیم.
وی افزود: حجم قوانین تکراری غیرضروری در کشور فاجعه است که باید حل شود ضمن اینکه لازم است بانک اطلاعاتی منسجمی در استان در حوزه تولید و اشتغال ایجاد شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد اظهار داشت: تأمین مالی در استان به شبکه بانکی وابسته شده و پول‌های آن‌هم برگشت ندارد و بانک‌های ما بسیار نحیف شده‌اند لذا باید از بورس برای تأمین مالی اقدام شود.
وی بابیان اینکه نقش مشوق‌های ما در حمایت از تولیدکنندگان کمرنگ است و کارآفرینانی که خوب کار می‌کنند را فراموش کرده‌ایم، گفت: دائم برای کسانی وقت می‌گذاریم که خطا داشته و امروز باید به‌شدت موردتوجه باشند تا تعطیل نشوند و دوباره راه بیفتند.
زینی وند اضافه کرد: برای رفع چالش‌ها باید وقت را تنظیم کنیم، برای کسب‌وکارهای روستایی به آموزش و تخصص نیاز داریم و مدیران باید به این موارد توجه داشته باشند و راهنمایی کنند که چه و چگونه تولید کنند.
وی تصریح کرد: بسیاری از روستاییان و خانه‌داران از بازاریابی، تأمین منابع خام و.. اطلاعاتی ندارند که دولت باید با برگزاری دوره‌ها آموزشی و ارائه راهکارهای مناسب آن‌ها را نسبت به ادامه فعالیت‌های خود هدایت کند زیرا همین اشتغال‌های خرد هستند که می‌توانند اشتغال یک کشور را با تغییر اساسی روبه‌رو کنند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد بیان داشت: در کشور سه نوع صنایع داریم، یک صنایعی که خوب کار می‌کنند و بازار مصرف دارند که به حال خود رها کردیم، دوم صنایعی که با هر شرایطی به رکود خوردند که باید پشتیبان این‌ها باشیم و سوم صنایعی که با بسیاری از کارها دیگر امیدی به فعالیت دوباره آن‌ها نیست که با این شرایط باید کارهایی مثل عوض کردن خط تولید و چشم‌انداز جدیدی را برای آن‌ها ایجاد کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا